هنروتجربه: «بازگشت کوتاه» این روزها در سینماهای گروه هنروتجربه در حال اکران است. «بازگشت کوتاه» مجموعه شش فیلم کوتاه «عزیز» به کارگردانی سیدمهدی برزکی، «اکو» به کارگردانی مهین صدری، «گاو آمریکایی» به کارگردانی آسمان طوسی، «جونده» به کارگردانی نوید صولتی، «آسمان آبی، زمین پاک» به کارگردانی مهیار ماندگار و «هدیه» به کارگردانی سحر ستوده است.

«عزیز»
«عزیز» به کارگردانی سیدمهدی برزکی، روایتی از پنهان‌کاری و قضاوت است: « حضور زن غریبه‌ای در چهلمین روز از درگذشت پدر خانواده باعث دردسرهایی برای اعضای خانواده مرحوم می‌شود».

این فیلم در  سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران لوج تقدیر هنرونتجربه را از آن خود کرد و هم‌چنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری، بهترین صدای فیلم و بهترین فیلم کوتاه داستانی از این جشنواره به «عزیز» تعلق گرفت.

سید مهدی برزکی درباره فیلم خود توضیح می‌دهد:«فیلم من در مورد قضاوت و پنهان‌کاری است و بحث حق در آن مطرح است، حقی که یک خانواده دارند. با فوت پدر و حضور یک نفر سوم متوجه این حق ازدست‌رفته می‌شویم که حالا اعضای خانواده باید برای این قضاوت‌ها و رفتارها و احقاق حق تلاش کنند.ر تجربه زیسته خودم یکسری روابط بین خانواده و روابط بین فرزندان با پدر و مادر و اختلافات بین اعضای خانواده را دیده‌ام که برای هیچ با هم در افتاده‌اند و برای هیچ احترام بزرگ‌ترها را زیر پا می‌گذارند. در این فیلم پدر خانواده فوت می‌کند و مادر نیز بیمار است و با او رفتار مناسبی صورت نمی‌گیرد. فرزندان هرکدام بیشتر به فکر منافع شخصی خود هستند و با ورود زن جوان به قصه روابط خانوادگی به هم می‌ریزد و درگیر قضاوت و پنهان‌کاری می‌شوند. در این فیلم بحث آبرو و طمع مطرح است و حرمتی که زیر پا گذاشته می‌شود. درواقع «عزیز» هیاهو برای هیچ است».

«اکو»
مهین صدری کارگردان فیلم کوتاه«اکو» بیشتر در زمینه تئاتر فعالیت کرده‌است. او در این فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه‌ای داستان زنی در آستانه‌ چهل سالگی را روایت می‌کند که پس از جدایی از همسرش با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند.در فیلم «اکو» ترانه علیدوستی نقش‌آفرینی می‌کند.

صدری در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه درباره تجربه کارگردانی در سینما عنوان می‌کند:«سال‌ها در تئاتر با بازیگران حرفه‌ای کار کرده‌ام و از این جهت تجربه کارگردانی «اکو» برایم سخت نبود. فیلم کوتاه «اکو» بیشتر فرمالیستی است و در آن خیلی درگیر بروز احساسات و شخصیت‌پردازی نشدیم. من خیلی زیاد به بازیگر اعتماد می‌کنم و خوبی کار با بازیگر حرفه‌ای هم این است که سریع متوجه خواسته‌ کارگردان می‌شود و فقط کافی است بگویید اینجا آرام‌تر و یا سریع‌تر باشد .تجربه تئاتری من از این جهت کمک کرد که با خیلی از عواملی که فیلم «اکو» را ساختم آشنایی داشتم و به من اعتماد کردند و می‌دانستند از عهده‌ اجرای فیلم‌نامه‌ای که می‌نویسم برمی‌آیم. اعتماد بخش مهمی از کار من بود و این اعتماد در فیلم بسیار کمک‌کننده بود».

«گاو آمریکایی»
«گاو آمریکایی» نخستین فیلم کوتاه داستانی آسمان طوسی است. داستان این فیلم درباره پسر بچه‌ای است که مالک تنها گاو نر از نژاد گاوهای آمریکایی است و رابطه بسیار خوبی با گاوش دارد. این فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای در جشنواره‌های متعددی حضور داشته و جوایزی را دریافت‌ کرده‌است.

آسمان طوسی در مورد چگونگی رسیدن به قصه این فیلم و فضای خاص آن می‌گوید:«خودم اهوازی هستم و تا ۲۴ سالگی در این شهر بودم و تصاویر بکر و سینمایی آن منطقه را سال‌ها از نزدیک می‌دیدم. در کارون گرد و غبار و ریزگردها و نور آفتاب و شنا کردن بچه‎ها در رودخانه و… بسیار دیدنی و جذاب است. با خودم می‌گفتم این‌همه زیبایی مابه‌ازای داستانی هم می‌خواهد. من برای به تصویر کشیدن صحنه خروج گاومیش‌ها از آب و هم‌زمان بازی کردن بچه‌‎ها در رودخانه باید قصه‌ای هم تعریف می‌کردم که برای مخاطب جذاب باشد. فکر کردن به قصه و درآوردن آن زمان برد. جنوب آنقدر برای‌ام جذاب و کاریزماتیک است و آنقدر فضای قصه‌گویی‌اش قدرتمند است که هم‌چنان تصاویر بسیاری را از سفرها و تجربه‌ها و معاشرت‌های‌ام در آن‌جا به بانک عاطفی‌ام اضافه کرده‌ام تا روزی قصه‌شان را بسازم».

جونده
 «جونده» دومین ساخته کوتاه نوید صولتی است و در خلاصه داستان فیلم آمده است: «امشب تعداد شکارچیا رو بیشتر می‌کنن، حدسشون اینه که گُرازه. آخه من نمی‌فهمم تو دل تهرون گُراز چیکار می‌کنه؟!»

این فیلم جایزه و تندیس بهترین فیلم‌برداری از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-سال ۱۳۹۸ را برده است و نامزد بهترین فیلم داستانی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم هنروتجربه و بهترین تدوین از سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-سال ۱۳۹۸بوده است.بابک کریمی یکی از نقش‌های اصلی این فیلم کوتاه را بازی می‌کند.

صولتی در گفت‌وگوی درباره موضوع این فیلم چنین توضیح می‌دهد:«نگاه انسان آنقدر به جهان اطرافش محدود است که هیچ گاه نتوانسته ماهیت و اصالت چیزی را همان‌گونه که هست ببیند و بپذیرد و ناخودآگاه تعاریفی که ما از عناصر و شخصیت های اطرافمان داریم، آن چیزیست که خودمان می خواهیم باشد نه آنچه که ماهیت و واقعیت ذاتی آن عنصر است پس همیشه با وارونه نشان دادن حقایق و شایعه پراکنی، سعی در رسیدن به اهدافمان داریم که «جونده» سعی بر موشکافی این موضوع دارد.»

«آسمان آبی، زمین پاک»
فیلم «آسمان آبی، زمین پاک» به کارگردانی مهیار ماندگار از جمله آثار موفق کوتاه اخیر است که در جشنواره‌های مختلف خارجی به نمایش درآمده و جوایزی چون بهترین فیلم آسیایی هفدهمین جشنواره دانشجویی پکن، بهترین فیلم زیر ۱۵ دقیقه جشن تصویر سال، بهترین فیلم‌برداری جشن تصویر سال و بهترین موسیقی فیلم جشنواره نهال را کسب کرده است

در خلاصه داستان این فیلم آمده‌است:«من مسعودم. اینجا هم اتاق بازداشته. کارم دزدیه، همیشه هم برای همین می‌گیرنم. ولى این‌بار یک اتهام دیگه بهم زدن…»

مهیر ماندگار درباره کارگردانی اولین ساخته خود می‌گوید:«فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» اولین فیلمی است که ساختم. ساخت فیلم «آسمان آبی، زمین پاک» برمی گردد به زمانی که دانشجو بودم و در پی آن بودم که فرم جدیدی را در کارگردانی تجربه کنم. با دوستان می‌نشستیم فیلم می‌دیدیم و به دنبال آن بودیم که این فرم فانتزی را تجربه کنیم. بیشتر از هرچیز برای تیم‌مان تجربه فرم جدید مهم بود .کارگردان‌هایی نظیر وس اندرسون (کارگردان، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه کننده فیلم آمریکایی)، گای ریچی (فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده انگلیسی) و امیر کاستاریکا (کارگردان و بازیگر صرب) تاثیر زیادی روی کارم داشتند به‌ویژه وس اندرسون که فیلم‌های او، تصویربرداری و شیوه روایی خاصی دارند».

هدیه
 «هدیه» به کارگردانی سحر ستوده  روایت‌گر داستان هدیه دختری ۱۴ ساله است که از سرویس مدرسه فرار می‌کند. دوست او مجبور می‌شود تا علت فرار او را به پدرهدیه و مدیر مدرسه توضیح دهد.

ستوده این فیلم را نقدی بر خانواده و نظام آموزشی عنوان کرده و توضیح می‌دهد:«قصه «هدیه» که رویارویی دختری ۱۴ ساله با فاش کردن و یا پنهان‌کردن راز دوستش است، نقدی است بر خانواده و نظام آموزشی که نقش بنیادی در سرکوب عواطف طبیعی نوجوانان، عدم پذیرش هیجانات آن‌ها و انکار واقعیت‌های روز جامعه دارند. «هدیه» تجربه شخصی‌ای که برای خودم اتفاق بیافتد نبود ولی حادثه‌ای بود که در مدرسه ما رخ داده بود و جزء خاطراتی بود که در ذهنم ثبت شده بود. پایه و اساس این فیلم کوتاه از آن خاطره شکل گرفته و اتفاقاتی که بعد از آن داستان واقعی افتاده بود، به ضرورت در فیلم نیامده است. خیلی از دوستان دوره مدرسه من که این فیلم را دیدند، برایشان آشنا بود و می‌دانستند از چه خاطره‌ای آن را ساختم در حقیقت اتفاقی بود که تمامی مدرسه ما را تحت تاثیر خودش قرار داده بود».

برچسب‌ها: