هنروتجربه-فاطمه رستمی: فیلم کوتاه «بیداری» به کارگردانی امیر صرافها و تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان، از فیلم‌های حاضر در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است. امیر صرافها که با ششمین فیلم کوتاهش در این رقابت سینمایی شرکت کرده، معتقد است جشنواره‌ها مسیر را برای دیده شدن فیلم‌سازان کوتاه و هموار می‌کنند.

امیر صرافها در ابتدای صحبت‌هایش درمورد ایده فیلم «بیداری» توضیح داد: «ایده ساخت این فیلم از قصه کوتاهی، به نویسندگی بهار کاتوزی شکل گرفت. قصه به نظرم خیلی عجیب و غریب بود و وقتی آن را در قالب داستان کوتاه خواندم، به نظرم رسید تبدیلش به یک فیلم کوتاه جذاب خواهد بود و با کاتوزی هم در موردش صحبت کردم. در واقع ایده اولیه فیلم از آن قصه کوتاه شکل گرفت. آن قصه بعد از دو سه ماه تبدیل به فیلم‌نامه شد و قرار شد آن را بسازیم».

او در ادامه درمود محوریت و موضوع فیلم گفت: «قصه فیلم کوتاه «بیداری» در واقع روایت خوابی است که شاید ما هم دچارش شده باشیم؛ خانمی صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند ۳۵ سال پیر شده بدون اینکه بداند چه اتفاقاتی در این مدت بر او گذشته است».

پروسه پیش تولید ما حدود ۴۵ روز تولید کشید به این دلیل که هم باید عواملی پیدا می‌کردیم که در این شرایط حاضر به همکاری باشند و هم این‌که شرایطی به وجود بیاوریم که دوستان سرصحنه دچار بیماری نشوند. این مسائل روند کار را سخت و کند کرد

صرافها که تا به حال شش فیلم کوتاه ساخته است، درمورد تجربه فیلم «بیداری» که در دوران کرونا دست به تولید آن زده است، بیان کرد: «شرایط واقعا عجیب و غریب است و طبیعتا پیش از این هیچ‌کدام تجربه ساخت فیلم با وجود چنین محدودیت‎هایی را نداشته‌ایم. پروسه پیش تولید ما حدود ۴۵ روز تولید کشید به این دلیل که هم باید عواملی پیدا می‌کردیم که در این شرایط حاضر به همکاری باشند و هم این‌که شرایطی به وجود بیاوریم که دوستان سرصحنه دچار بیماری نشوند. این مسائل روند کار را سخت و کند کرد. ما مجبور بودیم با عوامل محدودتری کار کنیم و تا جایی که ممکن بود از حضور آدم‌های کمتری بهره ببریم. به جز بازیگران که جلوی دوربین بدون ماسک بودند، سعی کردیم شرایطی به وجود بیاوریم که تمام عوامل در سلامت باشند».

در ادامه امیر صرافها درمورد برگزاری متفاوت جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل کرونا و این‌که کارکردهای آن نسبت به سال‌های قبل چه تفاوت‌هایی دارد، عنوان کرد: «به هرحال شرایط فعلی برای من و شاید سایر دوستان فیلم‌ساز اصلا دلچسب نیست. جشنواره هرساله جدا از این‌که به معرفی فیلم‌ها و آدم‌ها می‌پردازد، شور و هیجانی دارد که امسال متاسفانه به خاطر کرونا تا حد زیادی از آن محروم هستیم. دوستانی که مخاطب فیلم کوتاه هستند، همیشه اشتیاق دارند حضوری به تماشای فیلم‌ها بنشینند و امیدوارم امسال اگر حضوری هم نشد به صورت آنلاین آثار را دنبال کنند، اما درمورد احتمال کشف یک اتفاق جدید یا روابط تازه در جریان جشنواره امسال، فکر می‌کنم فیلم‌سازی که مسیر درستش را پیدا کرده باشد، به هرحال دیده خواهد شد و این دیده شدن منوط به حضور در جشنواره و شلوغی‌ها نیست. به نظرم همیشه فیلم‌های خوب راه خودشان را پیدا می‌کنند حالا شاید کمی دیرتر این اتفاق بیافتد، اما نشدنی نیست. جشنواره‌ها مسیر را برای دیده شدن فیلم‌سازان کوتاه و هموار می‌کنند، اما فعلا کرونا همه کشورها را درگیر کرده است».

در ادامه این کارگردان در پاسخ به سوالی درمورد استقلال امروز فیلم کوتاه در سینمای ایران، با توجه به وجود هنروتجربه به عنوان بستری برای نمایش این فیلم‌ها و اضافه شدن پلتفرم‌های اکران آنلاین برای این‌گونه آثار گفت: «من معتقدم فیلم کوتاه بستر مستقلی برای خودش دارد و هیچ ربط و وابستگی به سینمای بدنه ندارد. این استقلال را سال‌ها ‌است به دست آورده و می‌توان از حضور این فیلم‌ها در رقابت‌های مختلف و موفقیت فیلم‌سازان این حوزه به استقلال فیلم کوتاه پی برد».

اگر از این شرایط عبور کنیم، فضای اکران فیلم‌های کوتاه در هنروتجربه و حالا پلتفرم‌های اکران آنلاین در کنارش، به استقلال بیشتر فیلم‌های کوتاه کمک خواهد کرد

صرافها افزود: «در این سال‌ها یکی از مسائلی که پیرامون فیلم کوتاه بارها بیان شده، بحث ارائه و اکران فیلم کوتاه است. زمانی که هنروتجربه به میان آمد کمک بزرگی به اکران شدن فیلم‌های کوتاه کرد. امروز در هنروتجربه بسته مستقلی برای فیلم‌های کوتاه درنظر گرفته می‌شود که خودش اتفاق بزرگی است. فکر می کنم هنروتجربه خوب پیش می‌رفت، اما متاسفانه کرونا وقفه‌ای دراین روند ایجاد کرد. به نظرم اگر از این شرایط عبور کنیم، فضای اکران فیلم‌های کوتاه در هنروتجربه و حالا پلتفرم‌های اکران آنلاین در کنارش، به استقلال بیشتر فیلم‌های کوتاه کمک خواهد کرد».

او در خاتمه صحبت‌هایش عنوان کرد: «امیدوارم دوستانی که علاقه‌مند هستند و می‌توانند به جشنواره بیایند، این کار را بکنند. این دعوت صرفا برای تماشای فیلم «بیداری» نیست، بلکه حضور افراد موجب هیجان بیشتر جشنواره می‌شود. اگر هم فرصت نمی‌کنند از طریق آنلاین آثار را همراهی کنند. قطعا ما فیلم‌سازها به نظرات مخاطبان‌مان نیاز داریم و دوست نداریم فقط دوستان همکار و فیلم کوتاه‌ساز مخاطب ما باشند. به‌طورقطع نظرات مردم در مورد فیلم‌ها، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد».