هنروتجربه:همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت‌وگوهای زنده‌ای با سینماگران جریان هنری و تجربی در لایو اینستاگرام موسسه هنروتجربه انجام می‌شود.

به گزارش سایت هنروتجربه، گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی موسسه هنروتجربه با سینماگران جریان هنری و تجربی توسط نیما عباسپور انجام می‌گیرد . علی عسگری کارگردان فیلم «شاهد» از فیلم‌سازانی بود که در روز سوم جشنواره با او گفت‌گو شد.  علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این گفت‌وگوها به صفحه اینستاگرام هنروتجربه به آدرس @honarotajrobe مراجعه کنند.

وقتی قرار است فیلمی بسازم تمام  جوانب را بررسی می‌کنم
علی عسگری از فیلمسازان شناخته شده در عرصه بین‌المللی و جزو معدود افرادی است که از ابتدای کارش، در خارج از ایران مطرح شد و شروع آن از جشنواره کن بود. او درباره نحوه ورود فیلم «بیشتر از دو ساعت» به جشنواره کن گفت: «من قبلا از فیلم «بیشتر از دو ساعت» ، دو فیلم کوتاه دیگر ساخته بودم که در تعدادی فستیوال شرکت کرده بودم، حتی داخل ایران هم یکی از آنها را ارسال کردم که پذیرفته نشد. بعد از آن که فیلم «بیشتر از دو ساعت» را در ایتالیا ساختم، به پیشنهاد دوستانم فیلم را برای جشنواره کن ارسال کردم و پذیرفته شد . این نقطه عطفی برای من بود تا در سطح بین‌الملل در حوزه فیلم کوتاه، با افراد زیادی به عنوان تهیه‌کننده و پخش‌کننده آشنا شوم و همکاری کردیم».

او در مورد دلایل موفقیت یک فیلمساز در جشنواره کن و فرصت‌هایی که بعد از به دست آوردن این موفقیت، در انتظار اوست توضیح داد: «طبیعتا شرکت در جشنواره کن یک اتفاق مهم است . کن جایی است بسیاری از  پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها، در آن شرکت می‌کنند. وقتی شما فیلمی در هر کدام از بخش‌های جشنواره کن داشته باشید، مطمئن هستید که خیلی از پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کننده‌ها آن را می‌بینند. ولی این به آن معنی نیست که اگر کسی فیلمش وارد کن شود، بعد از آن زندگی‌اش قرار است تغییر کند.اما فرصت خیلی خوبی به دست آورده تا با اشخاص مختلفی که در صنعت سینما هستند آشنا شود».

علی عسگری در ادامه درباره سازوکار حضور در جشنواره‌های بین‌المللی ادامه داد:« واقعیت این است که من برای فیلم اولم، هیچ‌ پخش‌کننده‌و آشنایی نداشتم و با ارسال یک دی‌وی‌دی و شماره تماسم این کار را انجام دادم. فستیوال‌های مهم و معتبر، کمیته‌های ۱۰-۱۵ نفره دارند و به ترتیب فیلم‌ها را نگاه می‌کنند، هرکس تعدادی از فیلم‌ها را می‌بیند و در مجموع به یک مجموعه مثلا ۲۰۰ تایی از فیلم‌ها می‌رسند که آن ۲۰۰ فیلم را با هم می‌بینند. طبیعتا گاهی‌اوقات شانس نیز دخیل است؛ مثلا ممکن است آن فیلم دست شخصی بیفتد و خوشش بیاید یا دست شخص دیگری باشد و او خوشش نیاید. گاهی اوقات این شانس است اما تمام فیلم‌ها دیده می‌شوند».

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سلیقه جشنواره فیلم می‌سازد یا نه، توضیح داد:« با آن نگاه فیلم نمی‌سازم ولی طبیعتا وقتی قرار است فیلمی بسازم تمام جنبه‌ها را بررسی می‌کنم ولی برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنم. مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از دوستان فکر می‌کنند که پروسه فیلم‌سازی فقط مختص به تولید فیلم است، در صورتی که پخش فیلم نکته بسیار مهمی است که فیلمساز باید خودش نسبت به آن آگاه باشد. من فیلمی ساخته‌ام به نام «در» که اصلا موفق نبوده و من با دانش به این که دیده نمی‌شود، آن را ساختم چون ایده را دوست داشتم و یک فیلمی هم ساختم به نام «زائران» با خانم صمدی در ترکیه، که اصلا به این فکر نکرده بودم که این فیلم قرار است مورد پسند فستیوال‌ها قرار بگیرد. اگر ایده‌ای برایم جذاب باشد، سعی می‌کنم به آن شکلی که دوست دارم آن را پرورش دهم و زمانی که فیلم آماده می‌شود، با تاکید می‌گویم که خیلی جدی، به بهترین روش برای پخش آن فکر می‌کنم. حالا این روش یا از طریق خودم است یا از طریق فستیوال‌ها یا از طریق پخش‌کننده‌هایی که می‌شناسم».

علی عسگری در پاسخ به این موضوع که آیا هنروتجربه در راه اکران فیلم‌های مناسب خود موفق بوده؟ گفت:« درواقع هنروتجربه کاری را که باید، انجام می‌دهد. در اکثر کشورها این نوع سینما وجود دارد، یعنی گروهی که هدفش حمایت از فیلم‌هایی است که مخاطب کمی دارد. مسئله این است که برای این نوع از سینما، وقتی خود شخص من یا کسانی که مثل من فیلم می‌سازند در درجه اول، این نگاه را ندارند که  اکران گسترده عمومی داشته باشند. درواقع فکر می‌کنم هنروتجربه فیلم‌هایی که به نوعی خاص هستند و گاهی در فستیوال هم بوده‌اند را می‌آورد و اکران می‌کند».

او در مورد شرایط برگزاری جشنواره اظهار داشت: «همه فستیوال‌ها سیاستی دارند که طبق آن سیاست پیش می‌روند و می‌گویند که مثلا امسال جشنواره ما آنلاین است. زمان برگزاری جشنواره به نظرم خیلی راحت می‌شد جشنواره آنلاین برگزار کرد. بدون اغراق طبیعتا من خوشحالم که داریم در سینما فیلم‌ها را می‌بینیم. این نکته مثبتی است  اما من خیلی دوست داشتم که تمام فیلم‌ها یا آنلاین باشند یا همه فیلم‌ها آنلاین نباشند. امسال بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا به صورت آنلاین برگزار شدند».