هنروتجربه:همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت‌وگوهای زنده‌ای با سینماگران جریان هنری و تجربی در لایو اینستاگرام موسسه هنروتجربه انجام می‌شود.

به گزارش سایت هنروتجربه، گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی موسسه هنروتجربه با سینماگران جریان هنری و تجربی توسط نیما عباسپور نویسنده و سینماگر عرصه فیلم کوتاه انجام می‌گیرد .آرش مشورت(کارگردان) و بابک صالح(طراح صحنه) فیلم  «آدمیزاد» روز گذشته ۴ بهمن از جمله سینماگرانی بودند که در این گفت‌وگوها شرکت کردند.علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این گفت‌وگوها به صفحه اینستاگرام هنروتجربه به آدرس @honarotajrobe مراجعه کنند.

آرش مشورت:تجربه‌های حرفه‌ای متفاوت در فیلم‌سازی مفید است
آرش مشورت در سینمای حرفه‌ای به عنوان دستیارکارگردان ، طراحی صحنه و… فعالیت داشته و در این جشنواره با ساخت فیلم «آدمیزاد» شرکت کرده است.
مشورت در مورد ایده‌پردازی فیلم خود گفت: «یکی از دوستانم به نام کیوان نظریه، طرح خوبی را مطرح کرد و من احساس کردم که الان چقدر موقعیت برای ساخت آن دارم. البته شاید به چشم خیلی‌ها این فیلم نباید ساخته شود ولی حس من این بود که باید آن را بسازم و الان از ساخت آن بسیار راضی هستم و احساس می‌کنم فرزندم است. این احساس را نسبت به فیلم‌های دیگر هم دارم».
آرش مشورت به عنوان کسی که فعالیت‌های مختلفی در سینما داشته، درباره تاثیر تجربه فعالیت‌هایی مثل همکاری با گروه صحنه، همکاری با تدوین یا حتی بازیگری برای یک فیلمساز توضیح داد: «بعضی‌ها معتقدند که مستقیم باید سراغ فیلمسازی بروند . این موضوع و نحوه چگونگی فعالیت در پشت صحنه کاملا به میزان علاقه‌ به سینما بستگی دارد و من علاقه زیادی به سینما دارم. تجربه دستیاری شاید آن‌قدر به یک فیلمساز کمک نکند اما دستیار خوب بودن بهتر از این است که یک فیلمساز بد باشی. اما تجربه کار تدوین بسیار مفید است و به کارگردان  کمک می‌کند تا دید بازتری داشته باشد، سر صحنه نمای اضافه نگیرد و بداند چه چیزی را می‌خواهد. همین طور تجربه کار تدوین به فیلمساز در ریتم و تمپوی فیلم در صحنه و دکوپاژ کردن کمک بسیاری می‌کند.  به نظر من، فعالیت در گروه صحنه کمک می‌کند تا بدانید برای میزانسن‌هایتان چه اتفاقی می‌افتد و واقعا  همه این تجربه‌ها در فیلمسازی به من کمک می‌کند تا بدانم چه می‌خواهم».
در این گفتگو آرش مشورت به فیلمسازان جوان‌تر توصیه کرد که سعی کنند تجربه در سمت‌های مختلف را به دست آورند :« من برنامه‌ریز فیلم هایم هستم و همین طور بخش عمده‌ای از کار تولید را خودم انجام می‌دهم، حتی با وجود مدیر تولید باز هم خودم می‌روم، می‌بینم و کارها را انجام می‌دهم».در ادامه مشورت درباره برگزاری حضوری جشنواره و اکران فیلم آدمیزاد گفت:«برگزاری جشنواره راضی‌ام. وقتی جشنواره برگزار می‌شود یعنی این که سینما، فیلم بلند و فیلم کوتاه دارند نفس می‌کشند و این یعنی ما وجود داریم و سراغ کارهای دیگری نرفته‌ایم».
او در ادامه هم به موسسه هنروتجربه اشاره کرد:«هنروتجربه اتفاق مهمی بود که افتاد.این جریان به تعدادی از فیلمسازان که آثار متفاوت و خارج از جریان اصلی سینما فیلم  تولید کرده‌بودند و اصلا فیلمشان امکان اکران پیدا نمی‌کرد،این فرصت را داد تا فیلم‌شان را روی پرده سینما ببینند.این که یک فیلمساز بتواند با بودجه محدود فیلم بسازد  و اگر فیلمش واجد کیفیت استاندارد باشد، فرصت داشته باشد آن را روی پرده ببیند بسیار عالی است،به  همین دلیل من واقعا امیدوارم هنروتجربه با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهد».

بابک صالح:تجربه دستیاری برای فیلمساز الزامی است
در ادامه گفت‌گو ،بابک صالح، طراح صحنه فیلم «آدمیزاد»، درباره تاثیر تجربه فیلمساز در طراحی صحنه و همکاری با آرش مشورت که خود نیز سابقه طراحی صحنه دارد، توضیح داد:« وقتی یک فیلمنامه را می‌خوانید و با کارگردان صحبت می‌کنید متوجه می‌شوید که خیلی‌ها جزییات و فضا را نمی‌شناسند و اینجاست که طراح می‌تواند  کمک کند.درست است که ایده‌ای وجود دارد اما چگونگی اجرا شدن این ایده نیز بخش مهم کار است و همه اینها مثل زنجیر به هم متصل هستند. البته اختلاف نظر همیشه وجود دارد ولی من آدم رکی هستم و آن چیزی را که به نظرم  مناسب فیلم بود به آرش می‌گفتم و خیلی جاها قبول می‌کرد و خیلی جاها هم نمی‌پذیرفت. اما در کل، این  که تجربه کار در پشت صحنه را داشته باشید و بعد وارد فیلمسازی شوید، بسیار کمک می‌کند. من دستیار خیلی از کارگردانان بودم که حتی دستیاری هم نکرده بودند و حتی یک موضوع ساده را نمی‌دانستند، بنابراین خیلی مهم است که فیلمسازان  اول دستیاری کنند مخصوصا دستیاری کارگردان تا با فضا آشنا باشند و بعد کارگردانی را انجام دهند».