هنروتجربه:همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت‌وگوهای زنده‌ای با سینماگران جریان هنری و تجربی در لایو اینستاگرام موسسه هنروتجربه انجام شد . فرزین سعید، امیرحسین دیباج و رضا حسینی از جمله سینماگران و نویسندگانی  بودند که نیما عباسپور نویسنده و سینماگر عرصه فیلم کوتاه،در آخرین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه با آن‌ها گفت‌وگو کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این گفت‌وگوها به صفحه اینستاگرام هنروتجربه به آدرس @honarotajrobe مراجعه کنند.

فرزین سعید:هنروتجربه به بخش هنر سینما بیشتر توجه دارد
فرزین سعید، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «طولانی‌تر از همیشه» در مورد اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش توضیح داد: «به‌صورت کاملا اتفاقی به سمت فیلم‌سازی آمدم و بیشتر داستان کوتاه در کانون ادبیات می‌نوشتم، یکی از دوستانم در مورد یکی از داستان‌ها پیشنهاد ساخت فیلم داد و همزمان نیز به طور اتفاقی نزدیک محل کارم یک آموزشگاه سینمایی افتتاح شد و من به آنجا مراجعه کردم و بعد این اتفاقات رقم خورد».‌
او درباره ساخت مجدد فیلم کوتاه گفت: «بعد از ساخت فیلم «طولانی‌تر از همیشه» بیشتر از قبل درگیر ساخت فیلم کوتاه شدم. این اولین حضور من در جشنواره است .متاسفانه نقدها بیشتر سمت قصه می‌رود و من انتظار داشتم که نقد جدی‌تر وجود داشته باشد چون یک‌سری فکرها و لایه‌هایی در ذهنم بود که به آنها توجه نشد. امیدوارم نقدهای جدی در مورد فیلم انجام شود و دوست دارم در مورد آنچه که در ذهن داشتم و این که به چه صورت در تصویر آمده و چقدر به ذهنیت من نزدیک بوده صحبت شود».
فرزین سعید درباره موفقیت و تاثیر هنروتجربه در نمایش سینمای مستقل عنوان کرد: «قطعا من فکر می‌کنم که به شدت تاثیرگذار بوده مخصوصا برای فیلم‌سازانی مثل من که بخواهند به نوعی یک نگاهی به  فیلم سینمای  داشته باشند. حس می‌کنم هنروتجربه جدا  فضای صنعت سینما و سرگرمی، به بخش هنر سینما بیشتر توجه دارد و این رویکرد به شدت مورد علاقه من است ، آن هم  در این دوره که  هنر دارد به سمت سرگرمی می‌رود و فیلم‌سازان بیشتر دنبال سرگرم کردن مخاطب هستند».

امیرحسین دیباج:مخاطب هنروتجربه هستم
امیرحسین دیباج فیلم‌بردار فیلم «طولانی‌تراز همیشه» در ابتدای صحبت‌هایش درباره تفاوت فیلم‌برداری فیلم کوتاه گفت: «من همیشه به فیلم کوتاه شکل دیگری نگاه می‌کنم و نسبت به فیلم بلند اهمیت بیشتری برایم دارد. معتقدم که فیلم‌برداری فیلم کوتاه حتی از سینمایی سخت‌تر و مهمتر است. درست است که هم فیلم سینمایی و هم فیلم کوتاه هر دو برای پرده فیلمبرداری می‌شوند اما در فیلم کوتاه با مخاطب حرفه‌‌ای مواجه هستید که عموما یا فیلم‌سازند یا به نوعی اهل هنر هستند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که برای مخاطب این نوع کار، حتما باید کم‌ایرادتر یا حتی بی‌ایرادتر کار کنید. از طرفی هم فیلم کوتاه چه در فرم و چه در محتوا ایجاز دارد یعنی کارگردان موجزترین پلان‌ها را برای دکوپاژ انتخاب کرده و طبیعتا همین انتظار را از همه عوامل دارد».
دیباج در پاسخ به تفاوت کار با یک فیلم‌ساز فیلم اولی و یک فیلم‌ساز باتجربه‌تر توضیح داد: «من از حیث دیگری این قضیه را می‌بینم که ارتباطم با کارگردان می‌تواند در سطح بسیار وسیعی باشد به طوری که در بازی بازیگران ،طراحی صحنه و همه چیز همفکری باشد یا بالعکس بسیار محدود  و فقط پلان را بگیرم و بیرون بروم. این سطح همکاری بستگی به خواست کارگردان در جلسه اول دارد. یعنی کارگردان تعیین می‌کند که تا چه حد از من انرژی می‌خواهد».‌
او درباره هنروتجربه گفت: «شخصا وقتی بخواهم که هنر خالص ببینم سراغ سینمای هنروتجربه می‌روم. خیلی کم پیش می‌آید که برای سینمای بدنه به سالن سینما بروم. ولی بیشتر مخاطب هنروتجربه هستم و احساس می‌کنم آینده سینما هم در دستان فیلمسازان هنروتجربه است. به نظر من در بین جشنواره‌‌ها جای عنوان هنروتجربه قطعا خالی بود. فیلم‌هایی که در هنروتجربه می‌آیند ممکن است در جشنواره فجر مورد توجه نباشد، ولی جای چنین جشنواره‌ای برای سینمای مستقل خالی است تا کسانی که بعد از فیلم‌های کوتاه به سراغ فیلم‌های مستقل بلند می‌روند، در همان نگاه دیده و داوری شوند. به نظر من هنروتجربه،آموزش و پرورش سینماست و در حال تربیت نگاه مخاطب است. باید به آن نگاه ویژه‌تری داشت».

رضا حسینی:فیلم‌ها امیدوار کننده بودند
رضاحسینی مترجم ومنتقد سینما که با ماهنامه فیلم و سایت و ماهنامه  هنروتجربه همکاری دارد در مورد فیلم‌های امسال گفت: «فیلم‌ها همیشه امیدوارکننده بوده‌اند و خواهند بود چرا که فیلم‌سازان جوان، همیشه از تجربه و دانش حداقل صد سال تاریخ سینمایی که پشت سرشان هست استفاده می‌کنند .  کسانی که کارشان را جدی گرفته‌اند و فیلم‌سازی برایشان یک کار جدی و دلی است، سعی می‌کنند تاریخ سینما را فرا بگیرند. در این جشنواره هم فیلم خوب کم نداشتیم و همیشه فیلم‌سازان مصممی هستند که می‌خواهند فیلم متفاوت و جذابی خلق کنند و حرفشان را بگویند».
او بخشی از فیلم‌های خوب جشنواره را به این شرح نام برد: «اولین فیلم خوبی که دیدم، «صحنه» امیر مهندسیان بود که غافلگیرم کرد که آنچه که من در این فیلم کوتاه از او دیدم، هویت مستقل خودش بود و دنیایش بود . از بین مستندها فیلم «وایو» پناه بر خدا رضایی، به استناد تصاویر فیلم کوبنده و تاثیرگذار بود. «زنجیر» امید ادیب‌پرور هم فیلم خوبی بود و الان کنجکاو دیدن بقیه فیلم‌هایش هستم. «آینه» و «تهاتر»از فرمول فیلم کوتاه در یک موقعیت محدود با شخصیت محدود و یک پایان‌بندی غافلگیرکننده خیلی خوب استفاده کرده بودند. «اتاق تست» این ویژگی خوب را داشت که یک موضوع بسیار تلخ را به زبان کمدی بیان می‌کند. «اسب سفید بالدار»، فیلم فوق‌العاده‌ای بود. فیلمی که به سادگی نشان می‌دهد جنگ‌ها همه عشق‌ها را از بین می‌برند و این چیزی بود که در لایه‌های بعدی می‌شد به آن رسید.  «ماهکان» و «منبع» راجع به تاثیری است که   دنیای بزرگترها  می‌تواند روی بچه‌ها داشته باشد و دنیایشان را ویران کند.«منبع» راجع به این است که چطور به بچه‌ها آموزش بد می‌دهیم «ماهکان» در مورد این است که چطور آنها را قربانی زندگی خودمان می‌کنیم ،به نظرم هر دو فیلم آثار خوبی بودند. «ناهید» و «بلیت‌هایی به بهشت» هم از دیگر فیلم‌های خوبی بودند که دیدم. این به آن معنا نیست که فیلم‌های دیگر فیلم‌های خوبی نبودند، جشنواره یک استانداردی دارد که بالاخره در هر فیلم می‌توان دست‌کم یکی دو ویژگی پیدا کرد».‌
رضا حسینی درباره ایده همکاری هنروتجربه با جشنواره گفت: «قطعا ایده خوبی است چون هنروتجربه فیلم‌های کوتاه را به صورت فصلی اکران می‌کند بنابراین همکاری این دو قطعا ایده خوبی است .همه می‌دانیم هرچقدر در سینمای ایران از فیلم‌های کوتاه و مستند حمایت شود، باز هم کم است».