هنروتجربه:همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت‌وگوهای زنده‌ای با سینماگران جریان هنری و تجربی در لایو اینستاگرام موسسه هنروتجربه انجام می‌شود. مرجان خسروی، ایمان صالحی و سیامک سلیمانی از جمله سینماگرانی بودند که نیما عباسپور نویسنده و سینماگر عرصه فیلم کوتاه،در آخرین روز برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه با آن‌ها گفت‌وگو کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این گفت‌وگوها به صفحه اینستاگرام هنروتجربه به آدرس @honarotajrobe مراجعه کنند.

مرجان خسروی: جشنواره فیلم کوتاه تهران طبق روال هر سال، عملکرد خوبی داشت
مرجان خسروی کارگردان فیلم «وادیار» که سال گذشته با فیلم «مادر برفی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرده بود، در مورد ایده «وادیار» توضیح داد: «قصه «وادیار» از دل داستان‌هایی بود که در جوانی برای مادربزرگم در شرایط سخت و برفی در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاده بود».

او درباره شرایط ساخت فیلم و سختی‌های آن گفت: «وادیار برای من سخت بوده و سختی آن هم‌چنان مانده ولی خدا رو شکر که تجربه بسیار خوبی بود.اغلب می‌گوییم فیلم کوتاه بستری برای تجربه است و «وادیار» این امکان را برایم فراهم کرد که همه تجربه‌ها را در یک فیلم داشته باشم».

مرجان خسروی در ادامه درباره واکنش تماشاگران به این فیلم و احتمال دریافت جایزه عنوان کرد: «معتقدم که گرفتن جایزه مسیر موفقیت را کمی دچار تعلل می‌کند، تا زمانی که جایزه نگیرم خواهان بهتر شدن هستم و شاید اگر جایزه را بگیرم، به خودم بگویم که این دیگر کافی است، ولی خوشحالم که برای «وادیار» اتفاق خوبی افتاد و همه آن افراد و عزیزانی که فیلم را دیدند، آن را دوست داشتند. ضمن این که من خودم فیلم را از این جهت که خیلی فیلم سختی است، دوست دارم و قطعا تلاش می‌کنم فیلم بعدی بهتر از این باشد».

او درباره برگزاری جشنواره به شیوه آنلاین هم گفت: «به نظر من جشنواره خیلی خوب بوده، با این که شرایط به خاطر کرونا تغییر کرده است، اما نحوه برگزاری آن خیلی تفاوتی با سال‌های قبل نکرده، ضمن این که ترکیب آنلاین و حقیقی بودن جشنواره توانست خیلی کمک کند و جشنواره طبق روال هر سال، عملکرد خوبی داشت ولی اکران‌های مردمی و آن شور و هیجانی که قبلا بود، به خاطر کرونا وجود نداشت».

مرجان خسروی در پایان این گفت‌وگو درباره موفقیت «هنروتجربه» در نمایش فیلم‌های کوتاه توضیح داد: «هنروتجربه کورسوی امید تک تک کسانی است که در این عرصه شناخته شده نیستند و خیلی اتفاقات عجیبی برای‌شان نمی‌افتد. چه در باکس‌های اکران و چه درنگاهی که نسبت به افراد صاحب فکر و پیشرو و جسور دارد و اتفاقی که در این سال‌ها رقم زده نمایش ترکیب باکس‌ها چندتایی فیلم کوتاه است، امیدوارم ترکیب باکس‌های چندتایی در اکران‌های هنروتجربه، باعث ارتباط مردم عام‌تر با فیلم کوتاه شود. دوست دارم فیلم‌هایم را به هنروتجربه بدهم و «مادر برفی» را حتما به هنروتجربه ارائه می‌دهم».

سیامک سلیمانی:جشنواره فیلم کوتاه برای انتخاب دقیق‌تر آثار می‌تواند گروه مشاور داشته‌باشد
سیامک سلیمانی، فیلم‌ساز، تدوین‌گر و عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل در ابتدای گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد مقایسه سطح فیلم‌های این دوره از جشنواره  نسبت به سال‌های گذشته گفت: «این اولین بار بود که تجربه عضویت در هیات انتخاب داشتم و شاید خیلی نتوانم این مقایسه را انجام دهم اما دورادور در جریان آثار هرساله بودم. فکر می‌کنم کیفیت فیلم‌ها خیلی تفاوت عمده‌ای با سال‌های گذشته ندارد. واقعیت این است که در سال‌های گذشته این اختلاف سطح آنقدر زیاد نیست و کم پیش می‌آید که ما در یک سال چند اتفاق شگفت‌انگیز داشته باشیم و یک سال نداشته باشیم. معمولا هر سال یک نسبت متعادلی برقرار است. امسال هم طبعا تعداد نه‌چندان قابل توجهی، فیلم خیلی خوب داشتیم، تعدادی فیلم خوب، تعدادی فیلم متوسط و بیشترین فیلم‌هایی که دیدیم فیلم‌هایی بودند که شاید نتوان آن‌ها را در حوزه فیلم کوتاه طبقه‌بندی کرد و این شاید به الگوی انتخاب ما برای جشنواره برمی‌گردد که یک مقدار الگوی اشتباهی است».

او درباره نحوه درست انتخاب فیلم‌ها در بخش بین‌الملل پیشنهاد کرد: «ما امسال ۴۸۰۰ فیلم کوتاه در بخش بین‌الملل داشتیم که بین اعضای هیات انتخاب تقسیم و در چند مرحله غربال‌گری شدند. در وهله اول دیدن این تعداد فیلم خیلی رویکردی حرفه‌ای نیست، ضریب خطا را بالا می‌برد و وقت و انرژی و هزینه زیادی را هم به افراد و هم به ساختار جشنواره تحمیل می‌کند و در نهایت دقت خیلی پایین می‌آید».

او سپس افزود:« می‌توانیم یک گروه مشاور داشته باشیم و مشاوران از بین افراد زبده یا افراد دخیل در حیطه سینمای بین‌الملل انتخاب شوند تا در طول سال فیلم‌ها را رصد کرده و فیلم‌های برگزیده و فیلم‌هایی که از نظر آن‌ها امکان پخش در جشنواره فیلم کوتاه تهران را دارند، به دبیر جشنواره معرفی کنند. به نظر من این شکل اصولی‌تری برای انتخاب فیلم‌هاست. البته من از فیلم‌هایی که برای بخش بین‌الملل انتخاب شدند راضی هستم و یکی از فاکتورهایی که امسال برای انتخاب فیلم‌ها درنظر گرفتیم این بود که فیلم‌ها حتی‌المقدور فیلم کوتاهی باشند و در چارچوب‌های تعریف شده فیلم کوتاه بگنجند».

سلیمانی با بیان نظر خود در مورد نحوه برگزاری جشنواره به شکل آنلاین و با شرایط موجود گفت: «بخشی از آن اجتناب‌ناپذیر است و مطمئن نیستم اگر بحث همه‌گیری کرونا پایان یابد، جشنواره‌های آنلاین به طور کامل حذف شوند.  فکر می‌کنم که این شکل از برگزاری باقی خواهد ماند و بخشی از جشنواره‌ها به این شیوه نمایش اختصاص خواهد داشت که به نظر من تجربه خوب و لازمی بود».

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره عملکرد و تاثیر «هنروتجربه» طی فعالیت شش ساله‌اش توضیح داد: «خیلی امیدوار هستم و فکر می‌کنم که به وجود آمدن این جریان به شدت ضروری بود و هیچ وقت به یاد ندارم که حمایتی از طرف نهادهایی که رسانه جدی دارند، چه تلویزیون و چه رسانه‌های تصویری، اتفاق افتاده باشد. بنابراین معضل دیده شدن و معضل اکران همیشه برای فیلم کوتاه و حتی فیلم‌های بلند وجود داشته است. یعنی سینمای مستقل حرفه‌ای به معنای سازوکار تولید و فیلم‌های بلند هم دچار همین مشکل بودند، در حال حاضر نیز این مشکل برطرف نشده اما با این که ممکن است امکان بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد یا اکران‌های هنروتجربه خیلی قابل دسترس نباشند، حداقل امکان دیده شدن پیدا می‌کنند. به نظر من هنروتجربه ضرورتی بود که باید اتفاق می‌افتاد و فکر می‌کنم که به شدت نیاز داریم که هم حفظ شود و هم جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر رویکرد آن برنامه‌ریزی شود و پیش رود. ما به این نوع حمایت‌ها نیاز داریم تا بتوان بستری برای دیده شدن در حوزه سینمای مستقل و سینمای کوتاه فراهم کرد».

ایمان صالحی:امسال خیلی فیلم خوب در جشنواره دیدم
نیما عباسپور در ابتدای گفت‌وگو با ایمان صالحی، او را نویسنده و کارگردان «ترس خود را جابجا می‌کند» یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره معرفی کرد. فیلمی که توانسته در نمایش جشنواره‌ای‌اش نظرات مثبتی را با خود همراه کند.

در ادامه این گفت‌وگو ایمان صالحی در مورد فاصله هشت ساله کارگردانی فیلم اول و دومش توضیح داد: «اعتماد به نفس کافی را نداشتم و کمی وسواس پیدا کرده بودم. فیلم‌نامه‌های زیادی نوشتم اما نگران فیلم ساختن بودم.تا این که پارسال تهیه‌کننده مشترک فیلم به من اعتماد کرد و این کار ساخته شد. امیدوارم بتوانم فیلم بعدی را زودتر بسازم».

این کارگردان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره شرایط جشنواره گفت: «امسال خیلی فیلم خوب دیدم، اما در خیلی از فیلم‌های خوب، به نظر می‌رسید که کارگردان آنقدر اعتماد به نفس نداشته که کار خودش را انجام دهد. البته در جایگاهی نیستم که قضاوت کنم ولی چون با خودم قیاس می‌کردم و خودم فیلم کار کردم، این طور به نظرم رسید. البته من تا به حال روی پرده از خودم فیلم ندیده بودم و این برایم خیلی جذاب بود».

او درباره «هنروتجربه» هم توضیح داد: « خاطره خوبی از هنروتجربه دارم. من فیلم «موجود» (The Thing) جان کارپنتر را بعد از سال‌ها دوباره با کیفیت خوب و روی پرده در هنروتجربه دیدم و همین دیدن فیلم باعث شد علاقه‌ام به سینما افزایش پیدا کند در واقع مه  در این سال‌ها توانستیم فیلم‌های خوبی را در هنروتجربه ببینیم مثل فیلم«خسرو» .به هر حال این‌که کارگردانان می‌توانند فیلم‌های‌شان را بدون این که تحت جریانی باشد، با خیال راحت بسازند و در هنروتجربه اکران کنند، خیلی لذت‌بخش است. وجود هنروتجربه را با سرمایه و سالن‌های بیشتر لازم می‌دانم، چون کسی که حتی از لحاظ فنی، به عنوان بازیگر، صدابردار، تدوین و… در جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد، ریسک کرده است ولی در سینمای بدنه این ریسک وجود ندارد.»