هنروتجربه: اسامی فیلم‌های نامزد شده در این دوره از جشنواره فیلم فجر، پس از پایان کار هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در یک نشست زنده اینترنتی اعلام شد. داوران فیلم‌های مستند بلند و کوتاه داستانی، پس از بازبینی ۳۸ فیلم کوتاه (۳ تا ۱۵ دقیقه)، ۶ فیلم کوتاه را نامزد نهایی دریافت سیمرغ اعلام کردند. در ادامه به این شش فیلم کوتاه نگاهی کرده‌ایم.

«جلد»:خلق موجودی جدید
«جلد»/cover  فیلمی داستانی به کارگردانی و نویسندگی احسان معجونی و تهیه‌کنند‌گی سپیده نوروزی است که در این فیلم بازیگرانی همچون سپهر تهرانچی، سمانه اسماعیلی، علی کرسی‌زر، امید شوندی به ایفای نقش می‌پردازند. پیش از این معجونی چهار فیلم تجربی ساخته و محوریت این فیلم در ارتباط با تکنولوژی موشن کپچر Motion capture/ (این تکنولوژی را می‌توانیم در فیلم‌ها و انیمیشن‌های مثل «آواتار»، «قطار سریع السیر قطبی» و «ماجراهای تن تن» مشاهده کنیم) و در صنعت سینما است که بازیگران با تعدادی حس‌گر متصل به‌خود در مقابل پرده آبی قرار می‌گیرند و با نور مادون قرمز و اقدامات رایانه‌ای، موجود جدیدی را خلق می‌کنند. احسان معجونی درباره چرایی پرداختن به این موضوع توضیح داده‌است: «تکنولوژی موشن کپچر و شبیه‌سازی، برای من دغدغه‌ای شد تا از این دریچه جذاب به جامعه نگاهی بیندازم. ایده فیلم بر روی این تکنولوژی سوار است».

 

«ماسک»:هر آنچه تو خواستی
فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی نوا رضوانی و محصول انجمن سینمای جوان تهران، با بودجه‌ای محدود و در لوکیشنی محدود در یک فروشگاه لوازم بهداشتی و آرایشی و چند لوکشین خارجی در چهار روز فیلم‌برداری به سرانجام رسیده است. کتایون سالکی و هومان محمد حسینی، بازیگران فیلم هستند و در خلاصه داستان آمده: «دختری برخلاف میلش و بخاطر دوست پسرش کاری را انجام می‌دهد» .رضوانی دانش آموخته کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر تهران است و سابقه ساخت آثار مستند و کوتاه داستانی را در کارنامه خود دارد.

«گوشت تلخ»:کی دوربینو نصب کردین؟
«گوشت تلخ» به نویسندگی و کارگردانی فرید حاجی روایت‌گر زندگی هرمز، آشپز سالخورده‌ای است که بعد از پایان ساعت کاری، تکه‌های گوشت گوسفند را زیر شلوار خود پنهان می‌کند. بازی‌های خوب، فیلم‌نامه دقیق و تعلیق و ریتم مناسب فیلم، به خوبی بیننده را با خود همراه می‎کند. فرید حاجی سابقه ساخت فیلم‌های کوتاهی چون «چرخ»، «ابرانسان» و «خیزران» را در کارنامه خود دارد.لوکیشن‌های فیلم دانشگاه علامه طباطبایی و خیابان‌های محله نظام آباد تهران است. پیش تولید این فیلم حدود دو ماه، فیلم‌برداری چهار شب و پس تولید  کار نزدیک به دو ماه طول کشید.

«ناهید»:روایت بدون تقطیع
فیلم کوتاه «ناهید» به کارگرانی صمد علیزاده است که یک دهه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه، سینما و تلویزیون را در کارنامه خود دارد و با «ناهید» اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشته است. بخش اصلی فیلم در یک خانه قدیمی بازسازی شده می‌گذرد و فیلم‌برداری آن به صورت پلان-سکانس و در چهار شب انجام شده است. علیزاده دلیل فیلم‌برداری پلان-سکانس بودن «ناهید» را فیلم‌نامه اثر می‌داند: «روایت فیلم‌نامه به نوعی بود که کاراکتر اصلی یعنی ناهید مخاطب را از خود جدا نمی‌کرد و این امر باعث شد تا ما این فیلم را به صورت پلان-سکانس کار کنیم که برای من که فیلم اولم محسوب می‌شد، انتخاب دشواری بود. به هرحال وفادار به روایت ماندیم و فیلم را به صورت پلان-سکانس ضبط کردیم». این فیلم، تندیس بهترین فیلم کوتاه جشن تصویر سال، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگری (لعیا میرنصیری) از سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و همچنین برنده دو تندیس (بهترین فیلم‌بردار و تندیس ویژه هیات داوران) از جشنواره فیلم امید شده است.

«شاهد»:یک اتفاق ناخواسته
فیلمی به کارگردانی علی عسگری و نویسندگی سید مسیح میرجعفری داستان زنی است که به همراه دخترش برای تعویض لباس به مجتمع خریدی می‌روند و در آنجا اتفاق ناراحت‌کننده‌ای پیش می‌آید. این فیلم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با رعایت ایجاز، قصه‌ای را روایت می‌کند که در پرداخت جزئیات و خلق موقعیت؛ بهترین انتخاب ممکن را کرده است. «شاهد» با بازی متناسب بازیگران و پایان تاثیرگذار و همگن با فضای روایتی فیلم، تماشاگران را با خود همراه می‌کند. نقطه قوت اصلی این فیلم، فیلم‌نامه قوی اثر است.

«وضعیت اورژانسی»:معصومیت از دست رفته
«وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی فیلمی روان و بدون لکنت که در مدت زمان کوتاه، بازتابی از تاثیر و تاثرهای کودکان امروزی از محیط اطراف و والدین را به نمایش می‌گذارد. اتفاقی که به شکل دیگری در «شاهد» ساخته علی عسگری هم با آن مواجه می‌شویم. نازنین دختری هفت ساله است که سعی می‌کند با نزدیک شدن به مامور اورژانسی که برای مداوای مادرش به خانه‌ آن‌ها آمده پرده از رازی که آزارش می‌دهد، بردارد. بازی سعید چنگیزیان و دختر بچه هماهنگ است و  نگاهی فارغ از معصومیت به دنیای بچه‌ها دارد. مریم اسمی‌خانی که دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی است و تجربه حضور در کارگاه‌های فیلم‌سازی عباس کیارستمی را داشته است، تاکنون چندین فیلم کوتاه از جمله «باد هر وقت که بخواهد می‌وزد»، «باد هر کجا که بخواهد می‌وزد»، «مادرانه»، «توت شیرین» و… را در کارنامه دارد.