هنروتجربه: نشست خبری دو فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» و «بی‌همه چیز» بعد از اولین اکران در سینمای رسانه برگزار شد .

سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر یکشنبه ۱۲ بهمن ماه صورت رسمی با نمایش ۲ فیلم سینمایی کار خود را آغاز کرد. در دوره‌های قبل هر روز ۴ سانس سینمایی برای برنامه‌های روزانه تعریف شده بود که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط برگزاری جشنواره با تغییراتی همراه شده و بر همین اساس فقط در ۲ سانس فیلم‌های سینمایی راه یافته به جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده می شود.

«رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده اولین فیلمی بود که در اولین روز  جشنواره ۳۹ فیلم فجر در سینمای رسانه نمایش داده شد و دومین فیلم سینمایی که امروز در سالن رسانه‌ها رونمایی ‌شد، «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی بود.  نشست خبری این دو فیلم نیز بعد از نمایش آن ها برگزار شد.

«رمانتیسم عماد و طوبا»: این فیلم ژانر تازه‌ای در سینمای ما است

نشست پرسش و پاسخ فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار و کاوه صباغ‌زاده، مهدی صباغ‌زاده، الناز حبیبی، شهرام نجاریان، محسن دارسنج، پگاه احمدی، آرام موسوی و محمدرضا میرزا محمدی در این نشست حاضر بودند.

در ابتدای نشست کاوه صباغ‌زاده با آرزوی سلامتی برای علی انصاریان که یکی از بازیگران این فیلم است درباره فیلم دوم خود، گفت: «این فیلم نسبت به فیلم قبلی‌ام «ایتالیا ایتالیا» به این دلیل که درباره همه زندگی عماد و طوبا در کل عمرشان را روایت می‌کرد، کار سخت‌تری بود و این موضوع کار را پیچیده می‌کرد. برای پس‌تولید کار هم درگیر ویروس کرونا شدیم و همه این موارد دست به دست هم داد که «رمانتیسم عماد و طوبی» فیلم پیچیده‌ای باشد».

مهدی صباغ زاده، تهیه کننده این فیلم هم عنوان کرد: «بعد از اینکه کرونا دور شود و علی انصاریان هم به آغوش خانواده برگردد برای اکران فیلم آماده خواهیم شد. امروز کرونا همه را گرفتار کرده و مردم به فیلم‌های شاد احتیاج دارند. این فیلم چنین فضایی دارد و می‌تواند اتفاق خوبی در اکران باشد».

صباغ زاده با اشاره به اینکه ماسک زدن مثل کمربند بستن در اتومبیل عادی شده، گفت: «سینما شرایط خوبی برای مردم دارد و همین امروز هم اینجا دیدیم که رعایت فاصله‌ها چقدر فضا را ایمن می‌کند. امیدواریم سینما با حضور مردم دوباره رونق بگیرد».

در ادامه نجاریان مدیر فیلم‌برداری درباره حال و هوای فیلم توضیح داد: «در ابتدا می‌خواهم برای علی انصاریان آرزوی سلامتی داشته باشم. فضای فانتزی و رنگارنگ در همه قصه دیده می‌شود. فکر می‌کنم همه عوامل در همه بخش‌ها خوب عمل کردند و حال و هوای خوب فیلم، نمود همکاری پشت صحنه بود».

دارسنج طراح چهره‌پردازی این فیلم هم گفت: «من برای الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان گریمی انجام دادم که روند زمانی بر صورتشان مشهود است».

پگاه احمدی در خصوص تدوین این فیلم توضیح داد: «این فیلم ژانر تازه‌ای در سینمای ما است و به دلیل حجم بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه تدوین سختی داشت. من سعی کردم در راستای فیلمنامه و افکار کارگردان پیش بروم.»

میرزا محمدی طراح صحنه فیلم نیز در این باره گفت: « این اولین کار فانتزی و غیررئال من بود. پلان به پلان کار سخت بود و هدف ما ارائه و ساخت کاری باور پذیر و دلنشین بود. همین دلیل با چالش‌هایی روبه رو بودیم و باید به هارمونی لباس و لوکیشن فکر می‌کردیم».

الناز حبیبی در این نشست از کاوه صباغ‌زاده برای اعتماد و سپردن این نقش تشکر کرد و افزود: «قطعا برای این نقش کاندیداهای مختلفی بود اما با نشست‌های طولانی با کاوه صباغ‌زاده به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید بگویم که جای خالی علی انصاریان خیلی احساس می‌شود».

«بی‌همه چیز»: اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده»

در نشست «بی‌همه چیز»، محسن قرایی، جواد نوروزبیگی، پرویز پرستویی و باران کوثری حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، قرایی درباره اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» گفت: «من حتی پیش از ساخت فیلم اولم، دوست داشتم این اثر را بسازم، اما به دلیل شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشتم. این متن را در دوران دانشجوییم خوانده بودم و دوستش داشتم و دلم می‌خواست آن را کار کنم».

در ادامه پرویز پرستویی درباره شخصیت امیر که در این فیلم ایفا کرد، گفت: «اولین چیزی که برای من در انتخاب نقش مهم است، دوست داشتن متن و نقش است. محسن قرایی را هم از پیش می‌شناختم و وقتی متن را به من دادند فکر کردم شرح وظیفه من این است که در این فیلم حضور داشته باشم».

باران کوثری نیز درباره حضور در فیلم «بی‌همه چیز» گفت: «بدون حضور عوامل پشت صحنه من نمی‌توانستم از پس اجرای این نقش بربیایم و اکنون خیلی خوشحالم برای اثری که دوستش دارم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم».

نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم درباره ساخت فیلم توضیح داد: «در گیر و دار جشنواره پارسال مقدمات ساخت «بی‌همه‌چیز» را فراهم می‌کردیم و از بابت ساخت این اثر خوشحالم».

قرایی درباره نگارش فیلم‌نامه گفت: «دوست دارم از محمد داوودی یاد کنم که انسانی درجه یک و فیلمنامه‌نویسی با اخلاق است و در همه کارهای فیلم‌نامه‌نویسی من کنارم بوده است. من اصراری ندارم که متن فیلم‌هایم را خودم بنویسم و خودم را بیشتر کارگردان می‌دانم.»

کارگردان «بی‌همه چیز» عنوان کرد: «اعتقادی به این ندارم فیلم‌ساز باید خودش را ملزم بداند که در یک روند فکری، تصویری یا سلسله مراتبی کار کند و اعتقادی به این ندارم که چون کار قبلی‌ام در محیط شهری بوده دوباره سراغ همان کار بروم».

در ادامه کوثری نیز در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می‌کند با این نقش موفق به گرفتن سیمرغ می‌شود، گفت: «به جایزه فکر نمی‌کنم. این به معنی آن نیست که جایزه خوشحالم نمی‌کند. بلکه خوشحال هم می‌شوم اما به این روند سلیقه‌ای فکر نمی‌کنم.  گرفتن این نقش برایم جایزه محسوب می‌شود و چه بهتر که از معتبر‌ترین جشنواره فیلم ایران جایزه هم بگیرم یا بابت بازی در این فیلم نامزد شوم.».

قرایی در توضیح ساخت فیلم «بی‌همه چیز» به تأثیر از جامعه اشاره کرد و گفت: «فیلم‌ساز نمی‌تواند مدعی شود که فیلمش نسبتی با جامعه‌اش ندارد. من چیزی را که در اطرافم می‌بینیم و از آن تاثیر می‌گیرم، می‌نویسم. هر نگاه هم نگاه دیگری را نقض نمی‌کند و من به سلایق همه احترام می‌گذارم. اما فکر می‌کنم فیلم من بیانگر نظراتم است و نمی‌خواهم چیزی را اضافه کنم».

در بخشی دیگر از این نشست، قرایی کار کردن با این تیم را برای خود موهبت دانست و گفت: «هیچ‌چیزی برای یک کارگردان از این جذاب‌تر نیست که اگر درخواست به ظاهر غیرممکنی دارد، عوامل پشتش باشند».

در ادامه مدیر فیلم‌برداری «بی‌همه چیز» توضیح داد: «یک پروسه خیلی سختی در این فیلم داشتیم و آن انتخاب لوکیشن بود. با تحقیق فراوان تیم تولید درنهایت لوکیشن را پیدا کردیم. بسیاری از مناظر را هم جواد مطوری با استفاده از vfx ایجاد کرد. فکر می‌کردیم فیلم ما باید پر از مناظر بدیع باشد».

پرستویی در ادامه این نشست به هنجارهای جامعه اشاره کرد و گفت: «به عنوان فخر و غرور نمی‌گویم اما گاهی فکر می‌کنم زندگی‌ام همانند امیر شده، مجبورم سکوت کنم و از دردها و ناهنجاری‌ها نگویم. خودم را هم از دنیای مجازی جدا کرده‌ام».

او ادامه داد: «شاید به من بگویند ریاکار هستی اما من این ریاکاری را بسیار دوست دارم. در نهایت شخصیت امیر فکر می‌کند که دیگر چیزی برای گفتن ندارد و برای همین تعادلش به هم می‌خورد و دست به آن تصمیم می‌زند».

قرایی درباره انتخابی موسیقی فیلم توضیح داد: «موسیقی این فیلم پروسه سختی بود و نمی‌خواستم خیلی مستقیم، موسیقی فیلم در ارتباط با فضا باشد. انتخاب من موسیقی کلاسیک بود و حامد ثابت به بهترین شکل از پس این کار برآمد. او آهنگسازی است که می‌خواهم برای همه فیلم‌هایم با او کار کنم».

او در پایان از عمادخدابخش و مارال جیرانی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، محمود دهقانی، امین میرشکاری برای حضور و همکاری در این فیلم تشکر کرد.