هنروتجربه-سعیدحضرتی:وضعیت اورژانسی یکی از فیلم‌های کوتاهی است که در جشنواره سی و نهم فیلم فجر نامزد دریافت جایزه شده‌است.مریم اسمی‌خانی کارگردان این فیلم  از شکل‌گیری ایده اولیه «وضعیت اورژانسی»، همکاری با سعید چنگیزیان و انتخاب بازیگران، تجربه اکران آنلاین و سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید.

مریم اسمی‌خانی درباره چگونگی رسیدن به ایده «وضعیت اورژانسی» توضیح داد: «مدت‌ها پیش خبری می‌خواندم از دو مامور پلیس در اوکراین که برای مداوای خانمی به خانه‌اش رفته بوند و یکی از ماموران پلیس، مشغول ظرف شستن در خانه بیمار بود. این خبر به عنوان کاری انسان‌دوستانه مطرح و بازتاب زیادی داشت. به نظرم این موقعیت جالب آمد و با همسرم وحید حسن‌زاده، که همکار فیلم‌نامه‌نویس «وضعیت اورژانسی» هستند، در مورد آن صحبت کردم و او هم از این موقعیت استقبال کرد و طی دو روز فیلم‌نامه آن را نوشتیم».

این کارگردان با اشاره به این‎‌که فیلم در یک لوکیشن داخلی در غرب تهران به مدت ۴ روز ضبط شد، اضافه کرد: «یک ماه قبل از شیوع ویروس کرونا فیلم‌برداری «وضعیت اورژانسی» به اتمام رسید. فیلم با مشارکت مالی انجمن سینمای جوانان و سرمایه‌گذاری وحید حسن‌زاده و طوبی کیان‌زاد به سرانجام رسید».

فیلم‌نامه‌نویس «سیاه سرفه»، درباره دلیل انتخاب سعید چنگیزیان و همکاری با او توضیح داد: «از ابتدا قصد نداشتیم به سراغ بازیگر چهره برویم و مایل بودیم از بازیگرانی که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت دارند یا نهایتا از دوستان خودمان بهره ببریم. به دلایل مختلفی این اتفاق نیفتاد و فکر کردیم با سعید چنگیزیان صحبت کنیم. چنگیزیان، فیلم‌نامه را خیلی دوست داشت و همکاری شکل گرفت. سعید چنگیزیان کاملا نقش را درک کرده بود و در این فیلم همراهی خیلی خوبی داشت و در کل همکاری لذت‌بخشی در این فیلم تجربه کردیم».

برای ساخت فیلم بلند هم تلاش کرده بودم و فیلم‌نامه بلندی داشتم و دو بار هم تا مرحله پیش‌تولید رفتم و به علت آنکه شرایطی ایجاد می‌شد که ایده‌آل من نبود خودم از ساخت آن انصراف می‌دادم. ترجیح می‌دادم فیلم کوتاهی بسازم که خودم می‌خواهم نه این‌که از طرف دیگران تحمیلی در کار باشد

اسمی‌خانی هم‌چنین درباره پروسه انتخاب دختربچه «وضعیت اورژانسی» عنوان کرد: «در انتخاب بازیگر بچه کلا ماجرا به شکل دیگری اتفاق افتاد. حدود دو ماه به دنبال بازیگر کودک می‌گشتیم و از بین کسانی که انتخاب می‌شدند، موضوع قصه را به آن‌ها می‌گفتیم تا ببینیم درکی از این ماجرا دارند یا نه و به نتیجه نمی‌رسیدیم. در حقیقت بازنویسی اصلی فیلم‌نامه و اضافه شدن جزئیات بیشتر به آن، محصول دو ماهی است که در پی بازیگر دختربچه فیلم بودیم. در واقع بچه‌ها باعث این تغییرات در فیلم‌‎نامه شدند. قبل از آن فضای فانتزی و بچه بامزه‌ای را مدنظر داشتیم که به مامور اورژانس نزدیک می‌شد و دروغی می‌گفت و پس از آن پدر بچه می‌آمد و می‌فهمید که بچه با مامور اورژانس دنیایی را تجربه کرده است».

او ادامه داد: «نازنین رمضانی؛ دختر پیچیده‌ای بود و در مراحل تست‌های بازیگری که می‌گرفتیم ایده‌هایی به ما می‌داد و فکر کردیم که فضای فیلم را جدی کنیم و پیچیدگی‌های بچه را به داستان اضافه کنیم. گرچه دو روزه فیلم‌نامه نوشته شد اما بخش عظیمی از فیلم‌نامه در پیش‌تولید نوشته شده است».

کارگردان فیلم کوتاه «باد هر وقت که بخواهد می‌وزد»، همچنین گفت: «حسن فیلم کوتاه این است که با مبلغ مشخص و با همراهی دوستان، این شانس را پیدا می‌کنی که فیلمی با هزینه پایین بسازی و به ایده‌آل خود و خواسته‌های خود دست پیدا کنی. قبل از این، برای ساخت فیلم بلند هم تلاش کرده بودم و فیلم‌نامه بلندی داشتم و دو بار هم تا مرحله پیش‌تولید رفتم و به علت آنکه شرایطی ایجاد می‌شد که ایده‌آل من نبود خودم از ساخت آن انصراف می‌دادم. ترجیح می‌دادم فیلم کوتاهی بسازم که خودم می‌خواهم نه اینکه از طرف دیگران تحمیلی در کار باشد».

او درباره حضور این فیلم در سی‌وهفتمی دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: «فیلم «وضعیت اورژانسی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران به کلی نادیده گرفته شد. در جشنواره فیلم کوتاه تهران، نگاه داوری به فیلم‌ها بیشتر نگاه دانشجویی و از بالا بود و فیلم‌هایی که حرفه‌ای ساخته شده بودند (البته نه همه آن‌ها)، کنار گذاشته شده بودند. این فیلم فقط کاندیدای فیلم‌نامه شده بود که جایزه‌ای هم نگرفت. به هرحال سلیقه و نگاه داوران در هر دوره‌ای  فرق دارد».

اسمی‌خانی با اشاره به این‌که میزان گستردگی جشنواره فیلم فجر بیشتر است، بیان کرد: «اما نگاه جشنواره فیلم فجر به فیلم‌ها متفاوت است. یعنی شما به جرم کار حرفه‌ای کنار گذاشته نخواهید شد. وقتی فیلم خوب می‌سازیم توقع داریم در جشنواره دیده شویم. اگر قرار است فیلم‌های حرفه‌ای در جشنواره فیلم کوتاه کنار گذاشته شوند، پس نباید جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها کانال ورود به جشنواره‌های دیگر باشد. در حال حاضر شما باید منتخب فیلم کوتاه تهران باشید که بتوانید به ایسفا و فجر بروید و این عادلانه نیست. همان‌طور که سیاست‌های کلی جشنواره فیلم فجر و فیلم کوتاه متفاوت است، جشنواره فیلم فجر باید هیات‌ انتخاب مستقل داشته باشد که در زمینه انتخاب فیلم‌های کوتاه هم مستقل عمل کند».

این فیلم‌ساز در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه سیمرغ جشنواره فیلم فجر برای او اهمیت دارد، گفت: «هر جایزه‌ای در هر جشنواره‌ کوچکی هم برای فیلم‌ساز مهم است و اگر این جایزه باعث مخاطب بیشتری حتی در حد یک نفر باشد، تاثیرگذار است. با این حساب یقینا سیمرغ جشنواره فیلم فجر از اهمیت بسیار بالایی برای هر فیلم‌سازی برخوردار است.»

اسمی‌خانی با اشاره به اینکه «وضعیت اورژانسی» احتمالا در آینده در پلتفرم‌های نمایش آنلاین، اکران خواهد شد، گفت: «در مدت زمان جشنواره فیلم کوتاه تهران، «وضعیت اورژانسی» نمایش آنلاین هم داشت و تجربه خیلی خوبی برای من بود. قبلا ما فرصت ارتباط با مخاطبانی خارج از فضای جشنواره را نداشتیم و تنها تعداد محدودی از دوستان می‌توانستند فیلم را ببینند و نهایتا نقدی در مورد فیلم‌ها نوشته شوند. اما با اکران آنلاین، نظرات آدم‌هایی را شنیدم که نه آنها من را می‌شناختند و نه من آنها را و بدون تعارف نظرات خود را می‌گفتند و خیلی کمک کننده بود. در مجموع کامنت‌های مردم نسبت به این فیلم مثبت و امیدوار کننده بود.»