هنروتجربه-فاطمه رستمی: کارگردان فیلم کوتاه «جلد» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، معتقد است این جشنواره شاید فیلم‌های کوتاه اکران زیادی نمی‌کند، ولی پتانسیل پوشش بیشتر فیلم‌ها و در ادامه بهبود وضعیت فیلم کوتاه کشور را دارد. داستان این فیلم کوتاه درباره بازیگری است که در عرصه موشن کپچر فعالیت دارد، درواقع او در کار شبیه‌سازی است و سعی می‌کند شخصیتی را خلق کند. با توجه به خوب پیش نرفتن شرایط کم‌کم اتفاقاتی پیش می‌آید که مرز میان فضای واقعی و مجازی را نمی‌توان تشخیص داد.

احسان معجونی کارگردان فیلم کوتاه «جلد» درباره حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر و شیوه برگزاری متفاوت آن به دلیل کرونا، به سایت هنروتجربه گفت: «وقتی درمورد فیلم کوتاه حرف می‌زنیم یکی از نکات مهم این است که باید بستری برایش فراهم باشد تا بیشتر دیده شود. تکلیف فیلم‌های بلند معلوم است و مخاطبش را می‌شناسد و مخاطب هم با این فیلم‌ها آشنایی دارد. فیلم کوتاه به این دلیل که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و این جشنواره میزبان تعداد زیادی از افراد می‌شود و آدم‌های بسیاری این جشنواره را می شناسند، می‌تواند بستر مناسبی برای فیلم کوتاه باشد تا بهتر دیده شود. بستر جشنواره می‌تواند به آشنایی مخاطبان تازه با مدیوم فیلم کوتاه کمک کند و امیدوارم در سال‌های آینده در این مسیر حرکت کند. فیلم‌سازان در این شرایط می‌توانند بازخوردهای بهتری بگیرند و تجربه متفاوتی ایجاد خواهد شد. نکته مهم این است که جشنواره فیلم فجر نسبت به جشنواره های دیگر چنین امکانی دارد تا آثار را به خوبی معرفی کند».

جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های کوتاه اکران زیادی نمی‌دهد، ولی پتانسیل این را دارد که فیلم‌های بیشتری را پوشش دهد و به صورت ملی عرضه و اکران شوند و همین اقدام ممکن است وضعیت فیلم کوتاه کشور را بهتر کند

او هم‌چنین درمورد ضرورت نمایش فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر و این‌که آیا تا به حال در معرفی فیلم‌سازان این حوزه موفق بوده است یا خیر، عنوان کرد: «جدا از جشنواره‌های تخصصی که برای فیلم کوتاه برگزار می‌شود، در داخل کشور جشنواره فیلم فجر شاید تنها جشنواره‌ای است که همه مردم آن را می‌شناسند. من فکر می‌کنم همین که چنین جشنواره مهمی به فیلم کوتاه نگاه می‌کند، اتفاق مهمی است. اینکه چقدر فیلم‌سازان این حوزه را معرفی می‌کند که باعث شناخته شدن‌شان در بین فیلم‌سازان حرفه‌ای شود، خیلی در موردش مطمئن نیستم، اما یک چیزی را خیلی خوب می دانم؛ این‌که جشنواره فیلم فجر شاید به فیلم‌های کوتاه اکران زیادی نمی‌دهد، ولی پتانسیل این را دارد که فیلم‌های بیشتری را پوشش دهد و به صورت ملی عرضه و اکران شوند و همین اقدام ممکن است وضعیت فیلم کوتاه کشور را بهتر کند. نمی‌دانم جشنواره چقدر در پی این است که روی چنین مسئله‎‌ای مانور دهد، اما به هر حال نمی‌شود جشنواره فجر را انکار کرد و همه کسانی که فیلمی در این جشنواره دارند، به هرحال دید متفاوتی هم به آن دارند. فکر می‌کنم بانیان برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌توانند درمورد موضع این رویداد سینمایی نسبت به فیلم کوتاه بهتر اظهار نظر کنند».

در ادامه این فیلم‌ساز درمورد تاثیر جوایز سینمایی در مسیر کاری یک فیلم‌ساز و اهمیت آن برای فیلم‌های کوتاه بیان کرد: «جوایز جشنواره ها بر فیلم‌ساز تاثیر ندارد بلکه بر آدم‌های دیگر تاثیر می‌گذارد و این شاید یک مسئله منفی باشد. جوایز سینمایی به فیلم‌ساز اندیشه نمی‌دهد و ایده آفرینی نمی‌کند، اما در نگاه کسان دیگری که از دور فیلم‌ساز و اثرش را می‌بینند اعتبارآفرینی می‌کند. مهم نیست که ما چقدر جایزه می‌بریم، مهم این است که کاری را به خوبی انجام دهیم و تمامش کنیم. نمی‌توان گفت جشنواره‌ها هیچ مسیری را به وجود نمی آورند چون که غلط است. در خیلی موارد دیده‌ایم که با پذیرفته شدن یک فیلم در جشنواره‌ای اتفاقات خوبی برایش می‌افتد پس جشنواره بی‌تاثیر نیست، اما آنقدر موثر و بزرگ نیست که مسیر فیلم‌ساز را تغییر دهد. سینماگر ایده و فکر خودش را دارد و جایزه‌ها ایده و فکر نیستند و فقط می‌توانند انگیزه‌ای برای کار کردن با اشتیاق بیشتر باشند».

اگر تبلیغات یا فعالیت‌های این چنینی بیشتر صورت بگیرد و مخاطب بداند وقتی به هنروتجربه می‌ر‌ود تا فیلم کوتاه ببیند قرار است تجربه تازه‌ای رخ دهد،آن‌گاه شاید تربیت مخاطب هم صورت بگیرد. با این شیوه حتما مخاطبان بیشتری جذب هنروتجربه و آثارش می‌شوند

در خاتمه احسان معجونی درمورد تاثیرات هنروتجربه در حمایت و نمایش فیلم‌های کوتاه و اقداماتی که می‌تواند در کنار جشنواره‌ها برای بروز یافتن فیلم‌های کوتاه انجام دهد، عنوان کرد: «فکر می‌کنم بستر هنروتجربه برای فیلم‌های کوتاه خیلی بهتر از جشنواره‌هاست. وقتی اسم هنروتجربه به میان می‌آید عده‌ای فکر می‌کنند فقط از آثاری خاص حرف می‌زنیم که صرفا مخاطب خاص دارد در حالی‌که هنروتجربه از کلیت سینمای ما جدا نیست و یک ویژگی را به وجود آورده و امکاناتی را برای فیلم‌های کوتاه ایجاد کرده‌است. اگر برای کسانی که سینما را دوست دارند مقوله هنروتجربه بازتر شود و بهتر آن را بشناسند، اتفاقات بهتری می‌افتد. البته اگر تبلیغات یا فعالیت‌های این چنینی هم بیشتر صورت بگیرد و مخاطب بداند وقتی به هنروتجربه می‌ر‌ود تا فیلم کوتاه ببیند قرار است تجربه تازه‌ای رخ دهد، آن‌گاه شاید تربیت مخاطب هم صورت بگیرد. با این شیوه حتما مخاطبان بیشتری جذب هنروتجربه و آثارش می‌شوند».

 

برچسب‌ها: