هنروتجربه-سعیدحضرتی:فیلم کوتاه «گیزلین»به کارگردانی علیرضا سلمان‌پور از جمله فیلم‌های کوتاه واجد شرایط سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که البته به فهرست نامزدهای فیلم‌های کوتاه این دوره از جشنواره راه نیافت.

علیرضا سلمان‌پور در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم‌سازان کوتاه با وجود داشتن یک جشنواره بین‌المللی تخصصی، شرکت در جشنواره فجر اهمیت زیادی دارد، گفت: «ما با دو ویترین متفاوت طرفیم. یکی ویترینی که مخاطبان محدودتری دارند یعنی جشنواره فیلم کوتاه تهران و ویترینی که ویترین اصلی سینمای کشور است. جشنواره فیلم فجر ویترین اصلی برای فیلم‌سازان ایرانی است و فکر نمی‎‌کنم فیلم‌سازی مخالف این نظر باشد. تاثیر جشنواره فیلم فجر بر روی فیلم‌سازان بیشتر از جشنواره فیلم کوتاه تهران است. ضمن آنکه جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ اولین جشنواره فیلم کوتاه ایران است و به لحاظ رتبه‌بندی رتبه الف را دارد، جایگاه جشنواره فیلم فجر به کلی متفاوت است».

او افزود: «نگرش به فیلم‌های حاضر درجشنواره، روند اجرایی و نگرش به فیلم‎‌سازان حاضر در آن در جشنواره فیلم فجر فرق دارد. و این تفاوت و تمایز باعث می‌شود، فیلم‌سازان راغب باشند در این رویداد شرکت داشته باشند».

به دلیل زمان‌بندی کوتاه‌تر، تجربه‌گرایی بیشتر و قصه گویی روان و مسائل دیگر اقبال به فیلم کوتاه در جامعه ما بیشتر شده و امیدوارم با نگاه خاص جشنواره فیلم فجر، این اقبال گسترده‌تر هم بشود

کارگردان فیلم کوتاه «کوزمک» با اشاره به این‌که می‌‌توان گفت جشنواره فیلم فجر هم‌چون نوک قله کوه است و جشنواره فیلم کوتاه دامنه‌های آن کوه، عنوان کرد: «نفس حضور در جشنواره فیلم فجر برایم مهم است و ماحصل و نتیجه در اولویت بعدی قرار دارد. اگر فیلم جایزه بگیرد که چه بهتر اما اگر جایزه‌ای هم نبرد؛ حضور در جشنواره فیلم فجر اتفاق بزرگی برای من است».

او افزود:« می‌دانیم مخاطبان فیلم کوتاه هر سال رفته‌رفته اضافه می‌شوند و باید این گونه مستقل سینمایی را جدی گرفت. به دلیل زمان‌بندی کوتاه‌تر، تجربه‌گرایی بیشتر و قصه گویی روان و مسائل دیگر اقبال به فیلم کوتاه در جامعه ما بیشتر شده و امیدوارم با نگاه خاص جشنواره فیلم فجر، این اقبال گسترده‌تر هم بشود».

کارگردان فیلم کوتاه «اینام» با اشاره به این‌که یکی از دلایل جدی گرفته شدن فیلم کوتاه در جشنواره‌ها و اقبال مردمی، اکران و حمایت گروه هنروتجربه است، عنوان کرد: «یکی از اتفاقات مثبت گروه هنروتجربه، اکران فیلم‌های کوتاه است. هنروتجربه مخاطبان عام‌تر سینما را با فیلم کوتاه مانوس می‌کند و این اتفاق جای تحسین دارد. طبیعی است به دلیل آن‌که عمر زیادی از آن نگذشته نواقص و مواردی هست که باید مرتفع شود ولی تا همین جا از نگاه من عملکرد «هنروتجربه» مثبت است. هنروتجربه توانسته مخاطب را پای فیلم‌های کوتاه بکشاند و موفق شده مخاطبان را به سینمایی خارج از فیلم‌های بدنه علاقه‌مند کند و در زمینه رشد و آگاهی مخاطبان از فیلم‎‌های هنری تاثیر به‌سزایی داشته است. این موارد در زادگاه من تبریز هم به طور ملموسی قابل مشاهده است و مخاطبان زیادی به اکران فیلم‌های هنروتجربه رغبت دارند».

او هم‌چنین افزود: «معتقدم هنروتجربه داشت در شهرستان‌ها هم جان تازه‌ای گرفته بود و شیوع کرونا مانع ادامه‌دار شدن آن شد و امیدوارم در شرایط عادی، با قدرت بیشتر و اکران‌های بیشتری روند رو‌به رشد هنروتجربه ادامه داشته باشد».

هنروتجربه توانسته مخاطب را پای فیلم‌های کوتاه بکشاند و موفق شده مخاطبان را به سینمایی خارج از فیلم‌های بدنه علاقه‌مند کند و در زمینه رشد و آگاهی مخاطبان از فیلم‎‌های هنری تاثیر به‌سزایی داشته است

این فیلم‌ساز در ادامه درباره فضای مستقل فیلم کوتاه نیز گفت: «فیلم کوتاه دنیای متفاوت خاص خودش را دارد. یک سری از فیلم‌سازان فیلم کوتاه را مقدمه‌ای برای ورود به فیلم بلند سینمایی می‌دانند ولی در کنار آن، فیلم‌سازانی هستند که تا پایان عمر هنری خود در این گونه سینمایی مشغول فعالیت می‌مانند. به شخصه هدف من از ساختن فیلم کوتاه، تجربه کسب کردن برای رسیدن به فیلم بلند سینمایی است. اما دنیای فیلم کوتاه و مستقل بودن آن را نفی نمی‌کنم و قطعا اگر فیلم بلندی کار کنم و موردی و فیلم‌نامه‌ای باشد که احساس کنم باید به صورت کوتاه ساخته شود، شک نکنید بعد از فیلم بلند، فیلم کوتاه را هم می‎‌سازم».

کارگردان فیلم کوتاه «کوزمک» در انتها به اکران آنلاین هم اشاره داشت و  پاشنه آشیل آن را خلاء قانون کپی‌رایت در ایران عنوان کرد: «متاسفانه عدم اجرا نشدن کپی‌رایت در ایران تقریبا تمامی ما را درگیر خودش کرده و ترس از قاچاق و کپی غیرقانونی آثار را با خودش به همراه دارد. این ترس در همه فیلم‌سازان و همه کسانی که اثر هنری خلق می‌کنند وجود دارد و عملا این اتفاق ناخوشایند به کرات می‌افتد و در این زمینه هیچ قانون کنترل‌کننده‌ای نداریم و ناظرانی حیرانیم. اتفاقا به همین دلیل و از ترس کپی‌نشدن غیرقانونی فیلم «گیزلین»، ترجیح دادم فعلا این فیلم در بستر آنلاین در ایران پخش نشود چرا که هم بسترهای نمایش دهنده فیلم‌ها و هم قوانین در این زمینه مشکل ساز است. اگر قرار باشد قانونی در این زمینه تصویب و الزام به رعایت آن را فراهم کنند قطعا اتفاق خوبی است. قانون کپی‌رایت و حق مولف در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود و کسی جرات کپی غیرقانونی ندارد و لازم است ایران هم این قانون مهم را اجرا کند. به دلیل نبود این قانون عملا بسیاری فیلم‌ها که با زحمت زیاد و هزینه‌های بالایی هم ساخته می‌شوند تلف و ادامه راه را بر خیلی‌ها ناممکن و یا لااقل بسیار سخت می‌کند».