هنروتجربه-سعیدحضرتی: علی عسگری امسال با فیلم  کوتاه «شاهد» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و این فیلم جزء ۶ نامزد نهایی سیمرغ این جشنواره است. عسگری می‌گوید در شرایط نرمال فیلم «شاهد» نمی‌توانست درجشنواره فیلم فجر باشد به این خاطر که در جشنواره فیلم کوتاه تهران در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت جایزه نشده بود. به همین جهت این شیوه برای من بد نشد اما در کل بد نیست که جشنواره فجر مستقل عمل کند و هیات انتخاب خودش را داشته باشد.

علی عسگری درباره شکل‌گیری ایده «شاهد» به سایت هنروتجربه گفت: « معمولا محیط اطراف، عکس، یک اتفاق خاص و… که بار دراماتیک داشته باشند و برایم جذاب باشد ایده اصلی و مرکزی فیلم‌هایم هستند. داستان «شاهد» هم نه دقیقا به همین شکلی که در فیلم هست، برای یکی از بستگانم که می‌خواست بی‌دلیل به خانمی کمکی کند اتفاق افتاده بود.بعد از شنیدن اتفاقاتی که برای او رخ داده بود، برایم جالب بود که چرا در موقعیتی که به او ارتباطی نداشته کمکی کرده و بعد از آن پشیمان هم شده است. ایده مناسبی به نظرم رسید و بعد زیرمتن‌های دیگری که در ذهنم بود را در رابطه دختر و مادر و تاثیرات هر اتفاق کوچکی در زندگی انسان و پیامدهای عمیق آن را به داستان اضافه کردم».

او درباره روند تولید این اثر توضیح داد: «فیلم‌برداری در اواخر اسفندماه سال گذشته شروع شد و اوایل شیوع کرونا بود و خیلی کسی جدی نمی‌گرفت و فکر می‌کردیم زود تمام می‌شود. حتی کشنده بودن آن را هم نمی‌دانستیم و راحت کار می‌کردیم و مشکلی نداشتیم و فیلم‌برداری «شاهد» هم چهار روزه به پایان رسید.»

او درباره انتخاب آناهیتا افشار توضیح داد: «با بازیگران حرفه‌ای دوستی دارم و قبل از این ترجیح می‌دادم به خاطر موقعیت فیلم کوتاه با آن‌ها کار نکنم. با توجه به شناختی که بیننده از بازیگران حرفه‌ای دارد یک پیش فرضی در ذهن خودش دارد. نقشی که آناهیتا افشار در فیلم دارد خیلی سخت بود و برای ساخت «شاهد» فرصت کافی برای انتخاب بازیگر نداشتم و آناهیتا افشار را هم از قبل می‌شناختم و کارهایش را دوست داشتم. افشار بازیگری فوق‌العاده حرفه‌ای است که سال‌ها است بازی می‌کند و آنقدر معروف و مشهور هم نیست که بیننده پیش‌فرضی از او در ذهن داشته باشد. با هم صحبت کردیم و کار خیلی خوب پیش رفت».

کارگردان فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» درباره ترکیب هیات داوارن جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر عنوان کرد: «جشنواره فیلم فجر نگاه تخصصی و مستقلی به فیلم کوتاه ندارد. همین که هر سال بحثی راه می‌افتد که فیلم کوتاه در جشنواره باشد یا نباشد نشان می‌دهد انگار در یک رودربایستی فیلم‌های کوتاه را نشان می‌دهند. اما خوشبختانه اشخاصی که به عنوان داور جشنوار سی‌ونهم فیلم فجر انتخاب کرده‌اند کسانی هستند که هم‌چنان فیلم کوتاه می‌سازند و پیگیر فیلم‌های کوتاه سال هستند و اطلاع خوبی از این حوزه دارند. ترکیب هیات داوران نشان می‌دهد که نگاه دقیق‌تری به فیلم کوتاه ازطرف داورها در جشنواره فجر امسال وجود دارد. البته سال‌های قبل هم تقریبا هیات داوران فیلم‌های کوتاه و مستند مناسب و متخصص بودند».

عسگری با اشاره به اینکه معمولا در جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی جایزه گرفته‌اند که حرف و حدیث زیادی پیرامون آن فیلم‌ها نبوده است، بیان کرد: «در ابتدا که عنوان شد همه فیلم‌های کوتاه زیر پانزده دقیقه واجد شرایط حضور در جشنواره هستند شیوه‌ای عجیب بود اما با توجه به شرایطی که در همه جای جهان وجود دارد، به نظرم منطقی‌ به نظر می‌رسد. البته هر سال این مشکل عنوان می‌شود که چرا جشنواره فیلم فجر خودش هیات انتخاب مستقلی ندارد و هر سال فیلم‌هایی که نامزد جشن خانه سینما (در بخش فیلم کوتاه) و جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند باید مورد قضاوت جشنواره فیلم فجر قرار بگیرند».

او ادامه داد: «در شرایط نرمال فیلم «شاهد» نمی‌توانست درجشنواره فیلم فجر باشد به این خاطر که در جشنواره فیلم کوتاه تهران در هیچ رشته‌ای نامزد دریافت جایزه نشده بود. به همین جهت این شیوه برای من بد نشد اما در کل بد نیست که جشنواره فجر مستقل عمل کند و هیات انتخاب خودش را داشته باشد. به نظرم باید زمان حداقلی ۲۰ دقیقه را در انتخاب فیلم‌های کوتاه هم لحاظ کنند».

در این دوره از جشنواره فیلم‌های کوتاه اکرانی ندارند. این نویسنده و کارگردان در این باره گفت: « نکته عجیب جشنواره سی و نهم فیلم فجر همین نکته است که فیلم‎های بلند داستانی نامزد سیمرغ اکران می‌شوند ولی درباره فیلم‌های کوتاه برنامه‌ریزی‌ای نداشتند و اکرانی ندارند. ما در جشنواره‌ای هستیم که فیلم‌ها نه آنلاین و نه فیزیکی اکرانی ندارد و فقط در جشنواره حضور دارند. ضرورت اکران فیلم‌ها نباید نادیده گرفته می‌شد. پیگیر بودم که لااقل یک اکران برای فیلم‌های کوتاه هم در نظر بگیرند که به نتیجه نرسید».

کارگردان «سکوت» ادامه داد: «اگر جشنواره فجر اکران آنلاین می‌گذاشت همانند جشنواره فیلم کوتاه موافقت می‌کردم. در جشنواره فیلم کوتاه خیلی‌ها فکر می‌کردند که نمایش آنلاین باعث کپی فیلم‌ها می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد که این اتفاق نیفتاد. همه جشنواره‌های مهم دنیا در زمان برگزاری جشنواره در پلتفرم‌های شخصی خود جشنواره، فیلم‌ها را اکران می‌کنند. توفیق اجباری اکران آنلاین در ایران باعث بهتر و دیده شدن فیلم‌ها شده است. امسال حداقل ۵۰ پیام از شهرستان‌های کوچک در ایران دریافت کردم که «شاهد» را دیده بودند و خیلی برای من جالب بود. اگر جشنواره به شکل فیزیکال برگزار شده بود شاید این تعداد هرگز نمی‌توانستند فیلم را ببینند در حالی که امسال خیلی راحت فیلم را دیدند».

کارگردان «ناپدید شدن» با بیان اینکه «شاهد» در جشنواره فیلم کوتاه تهران به تازگی دیده شده و ترجیح می‌دهم سال آینده این فیلم در گروه هنروتجربه یا در پلتفرهای وی‌او‌دی نمایش داده شود ادامه داد: «در شرایط  فعلی نمایش آنلاین رونق گرفته و اتفاق بدی هم نیست. همین‌که مکانی برای اکران فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر فراهم می‌شد خیلی خوب و جذاب بود ».

او در پاسخ به این سوال که ظرفیت اکران آنلاین در سال‌های آینده می‌تواند مورد استفاده باشد، گفت: «هر سال در جشنواره‌های مهم دنیا اکران آنلاین بوده و فرضا جشنواره کلرمون فران فرانسه در بخش فیلم کوتاه در سال‌های قبل هم بازاری برای نمایش آنلاین داشتند و می‌شد فیلم‌ها را دید اما نه به این شکل گسترده. کسانی که جزء کاربرهای همیشه جشنواره بودند می‌توانستند از این امکان استفاده کنند. امسال اکران آنلاین خیلی به دیده شدن فیلم‌ها کمک می کند و منطقی نیست که فیلم‌ها اکران آنلاین نشوند».