هنروتجربه: نشست دو فیلم سینمایی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی با حضور عوامل این آثار برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی ۱۸ بهمن ماه با حضور کارگردان، سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان، امیر رضا رنجبران، آیرین جاهد (بازیگران)، میثم مولایی:تدوین‌گر، سارا خالدی:طراح لباس، سیامک کاری‌نژاد: طراح صحنه و با اجرای محمود گبرلو در مرکز همایش‌های برج میلاد شد.

 

فرنوش صمدی:
دروغ و عذاب وجدان موضوعاتی بود که قصد داشتم در فیلم مطرح کنم

فرنوش صمدی در ابتدا از اینکه اولین فیلم بلندش را در ایران و کنار هم‌زبانانش دیده، ابراز خوشحالی کرد.در ادامه سحر دولتشاهی، درگذشت علی انصاریان  را تسلیت گفت و برای مردم ایران آرزوی روزهای بهتر کرد.
پژمان جمشیدی، نیز درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان را تسلیت گفت و افزود: «ابتلای من به کرونا شایعه بود و خدا را شاکرم که در سلامت کامل به سر می‌برم. گاهی فکر می‌کنم که خوابم و منتظرم از رویا بیدار شوم و ببینم همه چیز خوب است و به روال سابق بازگشته‌ایم».
صمدی این فیلم را اولین اپیزود از سه گانه‌ای دانست که قصد دارد درباره دروغ بسازد : «دروغ، پنهان‌کاری، عذاب وجدان و مکافاتی که انسان از دروغ دچارش می‌شود، از مضامینی هستند که قصد داشتم در این فیلم مطرح کنم. طرح فیلمنامه بعدی‌ام نیز درباره مردی‌ست که دروغ گفته اما بازهم با محوریت زنان است».صمدی درباره داوری نشدن اثر خود در بخش کارگردانی گفت: «من آدم بسیار خوش‌بینی هستم. در آیین‌نامه جشنواره نوشته شده بود کسانی که فیلم‌هایشان در جشنواره‌های خارجی حضور داشته در جشنواره فیلم فجر، به این دلیل که در حق باقی آثار اجحاف نشود، نمی‌توانند دراین رویداد شرکت کنند. این قانون جدید با رأی دبیر جشنواره پایه‌گذاری شد که فیلم‌ها حضور یافته در جشنواره‌های خارجی امکان حضور در جشنواره فجر را داشته باشند اما در دو بخش «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم» داوری نشوند».
صمدی با اشاره به اینکه محوریت اصلی تمام آثار کوتاهش ناخواسته زنان و دروغ بوده است: «مهم‌ترین بخشی که از فیلم‌های کوتاهم برای ساخت «خط فرضی» وام گرفتم همین محتوا و به تصویر کشیدن درام واقعی بود».او در ادامه به این واقعیت اشاره کرد که فیلم کوتاه و بلند، دو دنیای خیلی متفاوت از یکدیگر هستند.صمدی ‏همچنین قصه‌ فیلمش را جهان‌شمول عنوان کرد : «من دوست ندارم چیزی را ایرانیزه کنم و به دنبال این هستم که تمام مردم جهان حرف من را بفهمند».
‏پژمان جمشیدی درباره انتخاب این نقش گفت: «من با نقش کمدی وارد عرصه سینما شدم و حضورم در نقش‌های جدی شاید برای مخاطب پذیرفته نباشد. به همین دلیل سعی کردم در نقش‌های جدی ولو کوچک حضور داشته باشم و دوست دارم کاراکترهایی را که فکر می‌کنم توانایی اجرایشان را دارم بازی کنم».جمشیدی در پاسخ به انتقاد یک خبرنگار که او را به «تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی» متهم کرد، گفت: «من نمی‌خواهم جواب این خبرنگار را بدهم. اما آنقدر که شما فکر می‌کنید دیده شدن برای من مهم نیست. زندگی برای من آنقدر ارزشمند نیست که صرفا برای دیده شدن کار کنم و کار کردن من به این دلیل است که سرگرم باشم».
در ادامه آزیتا حاجیان هم درباره محدودیت در انتخاب نقش‌هایش گفت: «من در سنی هستم که نمی‌توانم در آثار سینمایی نقش محوری داشته باشم، برای همین ممکن است خیلی از نقش‌هایی که دوست ندارم را بپذیرم.بنابراین به دنبال فیلم‌هایی هستم که حرفی برای گفتن داشته باشند».

عادل تبریزی:
از مسعود کیمیایی سپاسگزارم که الفبای سینما را به من یاد داد

دومین نشست پرسش و پاسخ در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر به فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی اختصاص داشت که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
این نشست با حضور این کارگردان، باران کوثری، حامد بهداد، نادر سلیمانی، بهرنگ علوی، علی راد(بازیگران) ، میرولی‌الله مدنی: تهیه‌کننده، امید گل‌زاده: طراح چهره‌پردازی، ارسلان امیری: فیلم‌نامه‌نویس با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.
عادل تبریزی با ابراز خوشحالی از اینکه این فرصت برای دیده شدن فیلمش فراهم شد، افزود: «برای من نگاه مخاطب چه مثبت و چه منفی اهمیت دارد و  از کسانی که به تماشای این اثر سینمایی نشستند تشکر می‌کنم».
میرولی‌الله مدنی، با تشکر  از کادر درمان و حوزه سلامت، برای همکاری در برگزاری جشنواره گفت: «تمام زحمات این فیلم بر دوش حنیف سروری بود که بدون حضور او این فیلم ساخته نمی‌شد».
حامد بهداد با تبریک به خانواده عادل تبریزی و موفقیت او، بیان کرد: «همسر او در تمام این سال‌ها کنارش بوده و به عادل کمک کرد که فیلم اولش را بسازد».باران کوثری، نیز ضمن ابراز خوشحالی  برای حضور در این پروژه گفت: «دوست داشتم همه عوامل فیلم روی صحنه کنار ما باشند و دوست دارم به یاد درگذشت علی انصاریان دست بزنیم».علی راد، درباره این پروژه سینمایی بیان کرد: «فیلم «گیج‌گاه» تنها یک فیلم نیست، بلکه یک اثر هنری است که ستاره‌های پیشین سینما را در خود جای داده است».
ارسلان امیری نیز که به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس در این اثر حضور داشت، اظهار کرد: «دشوار است که در سینما تا این حد احساس و شور را منتقل کرد؛ اما «گیج‌گاه» پر از حس و شور است.البته من نقش بسیار کمی در این فیلم داشتم و اما برایم باعث افتخار است که در این فیلم مشارکت داشتم».
در ادامه حامد بهداد پیام مکتوب جمشید هاشم‌پور را قرائت کرد، در بخشی از این متن آمده است: «عادل تبریزی، کارگردان جوان، خوش‌ذوق و سرشار از انرژی است که آرزو می‌کنم افق روشنی پیش رویش باشد. سینما وجود تبریزی را  از همان ابتدا که تصمیم به ساخت این فیلم گرفت، از آن خود کرد، من در کنارش بودم و‌ به او قول دادم که در فیلم حضور داشته باشم. بعد از رنج‌ها و مرارت‌ها «گیج‌گاه» که فیلمی گرم و شیرین بود، ساخته شد».بازیگر «گیجگاه» ادامه داد: «جمشید هاشم‌پور هم بی‌شک یکی از ستاره‌هایی است که مردم را به سینما و تماشای فیلم دعوت کرد و دوباره قهرمان را در سینما تداعی کرد. این بازیگر یک سمبل و نماد است. قهرمانی که به‌سان «دون‌کیشوت» عمل می‌کند و چه افتخاری بالاتر از این که من بدل ایشان را بازی کردم».
تبریزی نیز در ادامه این نشست با اشاره به علاقه خود به سینما گفت: «من یک بچه شهرستانی عاشق سینما در کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد هستم. مادر من پولی را کنار می‌گذاشت که من را هر ماه سینما ببرد. من تهران را از طریق سینما شناختم و به جامعه‌شناسی شهری رسیدم».
او درباره این که مطرح کرده بود «گیجگاه» را بدون حضور جمشید هاشم‌پور نمی‌ساختم، اشاره کرد: «در زمان ایده اولیه «گیج‌گاه» به خودم گفتم که اگر جمشید هاشم‌پور در فیلم بازی نکند، من این کار را نمی‌سازم».تبریزی در ادامه درباره انتخاب دیگر بازیگران فیلم گفت: «ایده اولیه را هم زمان با فیلمبرداری فیلم «هفت‌ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی به حامد بهداد گفتم و او پذیرفت که در فیلم حضور داشته باشد».
تبریزی درباره شانس گرفتن سیمرغ اظهار کرد: «حس من این است که بازیگران ما در بخش بازیگری، احتمالا کاندیدای دریافت جایزه شوند».او در ادامه گفت: «اگر مادرم نبود عشق سینما هیچ‌گاه در من شکل نمی‌گرفت و از مسعود کیمیایی سپاسگزارم که الفبای سینما را به من یاد داد».