هنروتجربه: نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده آخرین نشست‌های جشنواره سی و نهم فیلم فجر بود که با اجرای علیرضا غفاری یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

«یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان
نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» با حضور مهدی جعفری کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی بازیگر ان فیلم، مرتضی نجفی مدیر فیلم‌برداری، عباس عباسی طراح‌گریم، میثم مولایی تدوین‌گر و آیدین ظریف طراح صحنه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی جعفری کارگردان، درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: «زاده شهر اهواز هستم و چند سالی می‌شود که در حوزه دفاع‌مقدس کار می‌کنم. روزی ابراهیم ایرج‌زاد داستان«زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلم‌نامه‌ای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد».

مصباح نیز ضمن تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم توضیح داد: «فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود».

ستاره پسیانی،  بازیگر نیز درباره ایفای این نقش عنوان کرد «پیش‌تر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلم‌نامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگ‌تر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود».

در ادامه جعفری هم در مورد حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: «در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلم‌نامه سن مادر را کمی پایین‌تر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد، اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد .ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفه‌ای فیلم بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد می‌کرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچه‌های نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد».

در بخش دیگری از این نشست عباس عباسی، درباره چهره‌پردازی این اثر  سینمایی بیان کرد: «ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که می‌خواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت ایشان انجام می‌شد و ما از صبر و حوصله‌شان ممنون هستیم».

مرتضی نجفی، مدیر فیلم‌برداری «یدو» هم تاکید داشت:« در مرحله‌ای که آقای جعفری فیلم‌نامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آن‌ها می‌دانم و با این اثر ادای دینی به آن‌ها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهام‌بخش شد».

آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: «تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه چهل سال از زمان جنگ می‌گذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک می‌کردیم».

از میثم مولایی هم درباره تجربه تدوین این فیلم سوال شد، او عنوان کرد:« ما خیلی پیش‌تر از مرحله فیلم‌برداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و هم‌فکری می‌کردیم چرا که به دلیل ویژگی‌های این فیلم‌نامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم. فیلم ضرباهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پست پروداکشن را انجام دادند، تشکر کنم».

محمد برادران، درباره جلوه‌های ویژه، فیلم «یدو» توضیح داد: «پست پروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود، چراکه حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده می‌کرد».

در بخش دیگری از این نشست جعفری با اشاره به این‌که این فیلم با سختی‌های فراوان ساخته شد، گفت: «به دلیل شرایط کرونا در اخذ مجوزها و بسیاری از امور با چالش مواجه شدیم. برای ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدس باید بر توانایی خود و گروه حساب کنید، چرا که  خیلی نمی‌توان بر کمک نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه حساب کرد».

«تی‌تی» و جهانی کولی‌وار
دومین نشست پرسش و پاسخ ۱۹ بهمن ماه هم به فیلم «تی‌تی » به کارگردانی آیدا پناهنده اختصاص یافت.

نشست پرسش و پاسخ فیلم «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با حضور کارگردان، ارسلان امیری فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر، الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، هیلدا کردبچه، سودابه جعفرزاده بازیگران فیلم، علیرضا افکاری آهنگساز، فرشاد محمدی فیلم‌بردار، حامد خسروی مجری طرح، عماد خدابخش تدوین‌گر، مسعود دلیری مدیرتولید، عباس عباسی چهره‌پرداز برگزار شد.

الناز شاکردوست بازیگر فیلم «تی تی» درباره چگونگی مراحل رسیدن به نقش‌های متفاوتی که در دو سال اخیر در آن‌ها حضور داشته، بیان کرد: «تکنیک در رسیدن به نقش‌ها به کمک من می‌آید، اما از جایی به بعد همه تکنیک‌ها را فراموش خواهی کرد و با زندگی کردن با نقش این فرایند صورت می‌گیرد».

پناهنده درباره شخصیت امیرساسان که هوتن شکیبا آن را ایفا کرده است گفت: «کاراکتر «امیر ساسان» پر از تناقض است و وجوه مثبت و منفی در وجودش دیده می‌شود، مانند تمامی آدم‌ها».

هوتن شکیبا، درباره حضور در نقش‌های جدی توضیح داد: «حضور در ژانر کمدی را دوست دارم، اما هدف من قبول کردن نقش‌هایی است که برایم چالش به همراه داشته باشد و ژانر فیلم برایم اهمیتی ندارد».

علیرضا افکاری، درباره آهنگسازی فیلم «تی‌تی» گفت: «تجربه همکاری با آیدا پناهنده برایم جالب بود و جدا از همکاری موسیقایی در هنگام تولید کار به یک درک مشترک رسیدیم که امیدوارم نتیجه‌اش رضایت‌بخش باشد. هدف ما یک ملودی رومنس بود که در زمان کمی به این مهم رسیدیم».

در ادامه عماد خدابخش در خصوص تدوین این فیلم بیان کرد: «من کنار آیدا پناهنده و ارسلان امیری در این حرفه بزرگ شدم و به اعتقاد من فیلم از بعد تدوین نیز محصول آیدا پناهنده است».

فرشاد محمدی درباره فیلم‌برداری این اثر سینمایی توضیح داد: «این فیلم جزو آثار محدودی بود که آن را با جان و دل فیلم‌برداری کردم. همکاری با آیدا پناهنده من را دچار تب خلاقانه‌ای کرد که پیشتر کمتر به سراغم آمده بود و من سعی کردم به روح اثر وفادار باشم. در این فیلم ارتباط ویژه‌ای با بازیگر داشتم، برای الناز شاکردوست تصویر بسیار مهم بود و به من انرژی می‌داد. مثلا صحنه‌ای که «تی‌تی» کولی‌وار دل به دریا می‌زد آن‌قدر من را به وجد آورد که که دیگر خجالت کشیدم از ادوات و تجهیزات استفاده کنم برای همین من هم کولی‌وار با دوربین به آب رفتم»

در بخش دیگری از این نشست آیدا پناهنده در پاسخ به سوالی که در ارتباط با به چشم نیامدن کارگردانی در این فیلم توضیح داد:« یاد گرفتم در فیلم خودم را به رخ نکشم و از رخشان بنی‌اعتماد یاد گرفتم که آن‌سوی دوربین مسائل دیگری هم وجود دارد».

او هم‌چنین در مورد وجود رگه‌های سوررئالیستی و جادوگر بودن شخصیت «تی‌تی» گفت: «تی‌تی برای من شبه قدیسی بود که به دلیل گذشته کولی‌وارش به جهان واقعی‌تری نسبت به ما رسیده بود. جادوگر واژه درستی نیست، چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای من «تی‌تی» یک شبه قدیس بود».

امیری که اولین تجربه کارگردانی او فیلم «زالاوا» در جشنواره امسال به نمایش درآمد هم گفت: «می‌خواهم صادقانه اعتراف کنم که فیلم‌سازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم و از ایشان تشکر می‌کنم».

پناهنده در پایان عنوان کرد: «امیدوارم بتوانم شرافتم را نسبت به سینما حفظ کنم. این آخرین فیلم من در شمال ایران است و می‌خواهم از مردم این خطه تشکر کنم. امیدوارم که فیلم‌های من را دوست داشته باشید».