هنروتجربه:جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم برگزیده سیمرغ هنروتجربه نداشت.

سیمرغ هنروتجربه اولین بار به شکل رسمی از جشنواره سی و ششم فیلم فجر به جوایز این رویداد سینمایی اضافه شد. در آن سال فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی برنده این جایزه شد.

البته پیش‌تر هم موسسه ه‏نروتجربه از دوره سی‌وسوم با جشنواره فجر همراه شده بود. در دوره سی‌وسوم و سی‌وچهارم فیلم فجر، بخش جداگانه‌ای به نام هنروتجربه به فیلم‌های متقاضی و منتخب این گروه اختصاص پیدا کرد که توسط شورای سیاست‌گذاری این گروه، تندیس هنروتجربه به بهترین آن تعلق می‌گرفت. در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر شرایط تغییر اندکی کرد و فیلم‌های هنروتجربه فرصت نمایش و حضور در بخش مسابقه را پیدا کردند.دو فیلم «ائو» و «کوپال» به عنوان نماینده هنروتجربه در این بخش به نمایش درآمدند و تعدادی فیلم نیز در بخش غیررقابتی هنروتجربه بر پرده رفتند.

انتخاب سیمرغ هنروتجربه توسط اما برعهده هیات داوران جشنواره فیلم فجر گذاشته شد. اگرچه جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه «هنروتجربه» ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ نظرات شورای سیاست‌گذاری موسسه هنروتجربه را در ارتباط با این سیمرغ عنوان کرد.او تاکید داشت:«این سیمرغ در حالی در جشنواره فیلم فجر اهدا می‌شود که هیات انتخاب و داوری به نمایندگی از  «هنر و تجربه» در جشنواره حضور ندارند و هم‌چنین از آنجا که این عنوان مشخصا به نام این موسسه سینمایی ارجاع می‌دهد لذا شورای سیاستگذاری خواستار این است که عنوان این سیمرغ تغییر کند و یا نمایندگانی از سوی«هنروتجربه» در بخش انتخاب و داوری حضور داشته باشند تا در پی این اتفاق توجه بیشتر و تخصصی‌تری به فیلم‌های هنری و تجربی مبذول شود».

شورای سیاست‌گذاری موسسه هنروتجربه هم‌چنین ابراز امیدواری کرده بود که مسئولان سینمایی به ایجاد بخش مستقل «هنروتجربه» اقدام کنند تا از این مسیر این بخش از سینمای ایران که با خود موضوعات و ساختار متفاوتی می‌آورند، تقویت شود.

در جشنواره‌های سی‌وهفتم و سی‌وهشتم فیلم فجر اما روال کار تغییری نکرد و برگزیده سیمرغ هنروتجربه باز هم توسط هیات داوران جشنواره انتخاب شد. فیلم «مسخره باز» ساخته همایون غنی‌زاده و «پوست» به کارگردانی بهرام و بهمن ارک به ترتیب در دوره‌های سی‌وهفتم و سی‌وهشتم فیلم فجر برنده این سیمرغ شدند.

از ابتدای اعلام اسامی ۱۶ فیلم‌ نامزد شده سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، نکته‌ای که مورد توجه فیلم‌سازان و منتقدان قرار گرفت حضور کمرنگ فیلم‌های تجربه‌گرا و مستقل بود که این امر در نهایت به عدم انتخاب برگزیده‌ای برای سیمرغ هنروتجربه منجر شد. این در حالی‌است که درفراخوان برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که ۱۲آذرماه منتشر شد، در بخش مربوط به جوایز عنوان«سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه» هم قید شده‌است.

در مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر پیش از اعلام نام برگزیدگان این دوره، بیانیه هیات داوران توسط سیدجمال ساداتیان خوانده شد. یکی از نکات مطرح شده در این بیانیه اتفاقا بدون اشاره‌ای به «سیمرغ هنروتجربه»، مربوط به کیفیت آثار تجربه‌گرای متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر بود. در بند چهارم بیانیه هیات داوران آمده‌است:«با توجه به اهمیت فیلم‌های خارج از جریان اصلی و موسوم به هنروتجربه هیئت داوران اصرار بر این داشت علی‌رغم کیفیت پایین‌تر از حد این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره بخشی جداگانه جهت نمایش منتخب این فیلم‌ها برای اصحاب رسانه در جشنواره ایجاد شود که متاسفانه به خاطر شرایط کرونا این مهم از طرف جشنواره ممکن نشد».

اختصاص بخشی ویژه فیلم‌های هنروتجربی در جشنواره فیلم فجر از خواسته‌های فیلم‌سازان مستقل و تجربه‌گرا طی چند سال گذشته است و در گفت‌وگوهایی هم که طی روزهای برپایی جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر در رسانه‌ها منعکس شد، به این مهم اشاره داشته و خواهان توجه بیشتر این رویداد سینمایی -که از آن به عنوان ویترین سینمای ایران هم یاد می‌شود- به این گونه آثار بودند و اشاره داشتند که جشنواره فیلم فجر می‌تواند فرصتی هم برای تبلیغ و معرفی گونه‌های جدیدتری از فیلم‌ها باشد.

نکته‌ای که در بیانیه هیات داوران جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر هم به آن تاکید شده بود:« امیدواریم در سال‌های آینده بخش مستقل فیلم‌سازان اول و بخش مستقل سینمای تجربی در جشنواره فجر شکل بگیرد تا باعث رشد و پویایی این جریان سینمایی شود».