
هنروتجربه: مرحله آخر کارگاههای فیلمسازی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با حضور مسعود امینیتیرانی، تی یام یابنده و عماد خدابخش در شهر گرگان برگزار شد.
تییام یابنده: نباید فیلم از راوی جلوتر باشد
به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، تییام یابنده فیلمساز و مدرس کارگاه «فرم: فیلم در اتاق فریمها» از سری کارگاههای چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی عنوان کرد: «یک فیلم نباید با بک گراند خود دکوپاژ شود. پیام چیزی نیست که فیلمساز در اثرش مطرح می کند بلکه آن است که مخاطب دریافت میکند و این نکته را باید در فیلم داستانی حتما مدنظر داشت. اما شرایط برای فیلمهای اکسپریمنتال فرق میکند».
او افزود: «اتاق فریمها در سینما اتاق تدوین نیست و برای فیلمهای اکسپریمنتال باید به اتاق فریمها سری زد! این گزاره که راوی هر جایی هست که دوربین هست، درست نیست. هنگام خواندن فیلمنامه باید راوی آن را شناخت و از راوی نباید هیچ وقت جلو بود».
یابنده در بخش دیگری از این کارگاه به اهمیت توجه به اعتبار جشنوارهها در ارسال اثر اشاره کرد و گفت: «اگر فیلمسازی به دنبال دیده شدن اثرش هست بهتر است آن را به جشنوارههایی بفرستد که باعث شود تا اثر در ۵ قاره دیده شود و اگر مورد پسند نمایندگانی از آنها باشد، میتوان گفت فیلم خوبی است. زیرا فیلم توانسته است زبان مشترکی برای نمایندگانی از سراسر دنیا ایجاد کند.»
مسعود امینی تیرانی: اهمیت انتخاب و مسیر درست ما با فرم مهم است
مسعود امینی تیرانی نیز در کارگاه «فرم ما را نجات میدهد: یادداشتهای یک فیلمبردار» بیان کرد: «انسان همواره در طور تاریخ تلاش کرده است تا زمان را به نحوی ملموس و عینی ثبت و ضبط کند. احتمالا ما وقتی درباره فرم صحبت می کنیم، فرم را یادآوری چیزی یا واقعهای از پیرامون خود میدانیم. فیلم و سینما نیز از این منظر صرفا یک قصه نیست. بلکه فرمی هم دارد که به فیلمنامهاش اضافه میشود و آن را سر و شکل میدهد».
او افزود: «فیلمساز باید اینطور بیاندیشد که فرم معنا ندارد. بلکه به ما یادآوری میکند که چطور با یک موضوع برخورد کنیم. انتخاب و مسیر درست ما با فرم ،نظیر برخورد با یک معماری و فضا است. چراکه هنگام ورود به یک بنای تاریخی مثل تخت جمشید معمولا در نگاه اول به معنای آن نمیاندیشیم. بلکه وارد اتمسفری شدهایم که به لحاظ هارمونی خود را به ما تحمیل می کند.همین برخورد را باید نسبت به فرم در سینما داشت. در وهله اول نباید هنگام انتخاب فرم به معنای برخواسته از آن فکر کرد. البته در ادامه نیز میتوان معانی را به آن اضافه کرد».
او در بخش دیگری از این کارگاه توضیح داد: «به عنوان فیلمبردار نمیتوانید در پس معناها قرار بگیرید. اگر قرار باشد قبل از عکاسی و فیلمبرداری به معانی مشخصی فکر کنیم، شاید دیگر ضرورت این کار زیر سوال برود».امینی تیرانی در پاسخ به این که چطور ما متوجه باشیم که به فرم دلخواه خود در اثر نزدیک شدهایم یا نه، بیان کرد: «باید به این سوال فکر کنیم که آیا فیلم ما شبیه به هنرهای تجسمی میشود یا نه؟ برای رسیدن به این نتیجه گیری چند قاعده وجود دارد. در برخورد با فیلمنامه باید از خود پرسید بدون قصه در فیلمنامه چه چیزی می بینیم؟ شخصیتها در فیلم چه موقعیت و چهرهای دارند؟ فاصله دوربین با آن ها، حالات و میزان نور آنها باید چطور و چقدر باشد؟ اگر قرار باشد از آنها عکاسی و نقاشی کنیم چگونه هستند؟ اگر از رویداد، زمان را سلب کنیم، چگونه میتوان آن را دید و بازنمایی کرد که این سوال خود پیشنهاداتی به ما میدهد».
عمادخدابخش: چشمها هدایتگر هستند
عماد خدابخش نیز در سومین کارگاه سری آخر کارگاه های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با عنوان «تدوین: چطور کات نزنیم؟» بیان کرد: «تدوینگر باید در ابتدا خود را جای مخاطب قرار دهد. اطلاعات خود از فیلمنامه و گفت و گویش با کارگردان را کنار بگذارد و بر اساس روایتی که پیش میرود تصمیم بگیرد. این که چه احساسی در چه لحظهای به تماشاگر منتقل می شود؟ برای مثال اطلاعاتی که او از صدای جاری بودن آب در درجه اول دریافت می کند، چیست؟ تماشاگر در هر لحظه از فیلم و پله پله به موقعیت متفاوتی می رسد. فیلمساز برای هر پلان باید دلیلی داشته باشد».این تدوینگر عنوان کرد: «مهم ترین عنصر ارتباط تماشاگر با کاراکترها از طریق چشم های آن هاست. چشمها هدایتگر هستند بنابراین به همین دلیل گفته میشود هنگام پلک زدن بازیگر نباید کات زد. زیرا به لحاظ حسی برای تماشاگر پرش ایجاد میکند.»
کارگاه های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به همت انجمن سینمای جوانان ایران(دفتر گرگان) به مدیریت مهدی صاحبدل برگزار میشود. مدیریت آموزشی این رویداد نیز برعهده سعید پوراسماعیلی است.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بینالمللی امام رضا علیهالسلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیمه اول اسفند ۹۹ در شهر گرگان برگزار خواهد شد.