هنروتجربه-فاطمه رستمی: کارگردان «بزرگراه» می‌گوید: «ساختن فیلم ورزشی با بازیگرانی که از ورزش اطلاعات زیادی نداشته باشند کار سختی است و بازیگر باید اطلاعات اولیه ورزشی داشته باشد یا فیزیک و سن و سالش به ورزشکار بخورد».

فرناز امینی درمورد اکران فیلمش در هنروتجربه و دیدگاهش نسبت به این گروه سینمایی گفت: «من پیش از این هم فیلم‌های هنروتجربه را دنبال می‌کردم و می‌دانستم فضای آثاری که نمایش می دهد خیلی خاص است و چهارچوب قصه‌ای را می‌پذیرد که بار هنری و تجربی داشته باشد. سینمای هنروتجربه در کل مناسب فیلم‌سازانی است که شکل کار متفاوتی دارند و در فضای مستقل کار می‌کنند. از ابتدای ساخت «بزرگراه» دلم می‌خواست این فیلم در هنروتجربه اکران شود و دو کار دیگر هم دارم که دوست دارم آن‌ها را هم در این گروه اکران کنم».

سینمای هنروتجربه در کل مناسب فیلم‌سازانی است که شکل کار متفاوتی دارند و در فضای مستقل کار می‌کنند. از ابتدای ساخت «بزرگراه» دلم می‌خواست این فیلم در هنروتجربه اکران شود و دو کار دیگر هم دارم که دوست دارم آن‌ها را هم در این گروه اکران کنم

امینی درمورد حال و هوای فیلم «بزرگراه» و قصه آن توضیح داد: «من از ابتدای فعالیتم در سینما فیلم‌هایی با ژانر اجتماعی و ورزشی ساختم و «بزرگراه» هم تلفیقی از چند مورد است از جمله ورزش و زن البته اصلا نگاه فمنیستی ندارم، اما مشکلات زنان در ورزش را مطرح کرده‌ام. از سوی دیگر کاراکتری که مجید واشقانی در فیلم خلق کرده یک جور طنز و شیرینی دارد. این نکته را از واکنش مخاطبان فیلم دریافت کردم .در اکران خصوصی «بزرگراه» متوجه شدیم مجید واشقانی توانسته به کاراکتر وجهه تازه‌ای ببخشد. حتی در آیین دیدار هم دیدم که خیلی از مخاطبان جذب شیرینی شخصیت مجید واشقانی در فیلم شدند و حس می‌کنم واشقانی فیلم را از فضای خشک درآورده است. «بزرگراه» علاوه بر این‌که فیلمی ورزشی است، وجه زنانه و کمدی دارد که یک کاراکتر مرد این کار را کرده است و فکر می‌کنم همین نکته جالبی باشد».

این سینماگر درمورد ساختن فیلم در ژانر ورزشی و آشنایی مخاطب با چنین فیلم‌هایی عنوان کرد: «همه فیلم‌هایی که تا امروز ساخته‌ام که فکر می‌کنم «بزرگراه» هشتمین فیلمم باشد، همه در ژانر ورزشی هستند. در فیلم‌های قبلی من ورزشکارها هم حضور داشتند از آقای علی پروین گرفته تا سایر  ورزشکاران. یک فیلمی به اسم «ناک اوت» هم ساخته‌ام که نقش اصلی آن قهرمان ووشو است. از یک جایی به بعد به این نتیجه رسیدم که شاید چون ژانر ورزشی خیلی در کشور جا نیفتاده است و مخاطب با آن چندان آشنا نیست، این ژانر را با مسائل اجتماعی تلفیق کنم. ژانر ورزشی خیلی حرف برای گفتن دارد و معضلات زیادی در این حوزه احساس می‌شود. بنابراین برای برقراری ارتباط بهتر مخاطب با این نوع فیلم‌ها فکر کردم که اگر کاراکتر ورزشی در فیلم‌هایم هست شخصیتی را هم طراحی کنیم که از دل جامعه باشد و دغدغه‌هایش را در فیلم ببینیم. ورزش حیطه مورد علاقه من است و روی آن تعصب دارم. فکر می‌کنم فیلم‌های ورزشی که وجوه اجتماعی داشته باشد هم مخاطبان علاقه‌مند به ورزش را به خود جذب می‌کند هم می‌تواند مخاطب عادی را به سمت فیلم بیاورد».

او در ادامه درمورد لزوم آشنایی بازیگران فیلم‌های ورزشی با قوانین و فنون یک شاخه ورزشی خاص و یا نیاز به حضور یک ورزشکار راهنما در فیلم گفت: «صددرصد ساختن فیلم ورزشی با بازیگرانی که از ورزش اطلاعات زیادی نداشته باشند، کار سختی است. بازیگر چنین فیلم‌هایی یا باید خودش اطلاعاتی اولیه‌ای داشته باشد یا برای رسیدن به نقش و ساخته شدن فیلم بتواند خیلی سریع در آن شاخه ورزشی مورد نظر اطلاعات و مهارت اولیه کسب کند که اصلا کار ساده ای نیست. یک مشاور ورزشی واقعا می‌تواند در فیلمی با ژانر ورزشی نجات دهنده باشند. در نسخه اولیه فیلم «بزرگراه» کاراکتر حیطه ورزشی دیگری را دنبال می‌کرد و بعد به دوومیدانی تغییرش دادیم. وقتی اسم ورزشی به میان می آید ما باید با بازیگری کار کنیم که حداقل از نظر فیزیکال به ورزشکاران آن شاخه نزدیک باشد و این اولین ملاک ما برای انتخاب نقش است. سن و سال هم اهمیت زیادی دارد چون ورزشکارانی که مشغول به کار هستند سن زیادی ندارند مگر این‌که بخواهیم یک پیشکسوت ورزشی را به تصویر بکشیم. همین محدودیت‌ها و نکات ریز کار را در ژانر ورزشی سخت می‌کند. در فیلم «ناک اوت» خیلی تلاش کردیم برای نقش اول فیلم یک بازیگر را به این رشته ورزشی نزدیک کنیم که هم صحنه های ورزشی را خوب ایفا کند هم صحنه‌های احساسی را. بنابراین تصمیم گرفتم یک قهرمان ووشو را به سمت بازیگری هدایت کنم. شبنم قلی‎‌خانی در فیلم «بزرگراه» می‌توانست نقش یک قهرمان دوومیدانی را بازی کند به این دلیل که ما در فیلم صحنه‌ای از حضور ورزشی او را نمی‌بینیم، اما در «ناک اوت» ما صحنه‌های تمرین قهرمان ووشو را می‌بینیم و بازیگر باید می‌توانست این تمرینات را انجام دهد».

فکر می‌کنم فیلم‌های ورزشی که وجوه اجتماعی داشته باشد هم مخاطبان علاقه‌مند به ورزش را به خود جذب می‌کند هم می‌تواند مخاطب عادی را به سمت فیلم بیاورد

کارگردان «بزرگراه» درمورد شرایط اکران و پیش بینی‌اش از استقبال مخاطبان از چنین فیلمی در شرایط کرونایی عنوان کرد: «به هرحال کرونا و تعطیلی‌ها فاصله‌ای بین مخاطب و سینماها ایجاد کرده است. خیلی خوشحالم که بعد از تعطیلی سینماها، اکران «بزرگراه» در کنار سایر فیلم‌ها در این شرایط، چراغ سینماها را روشن کرد. نمی‌توان انکار کرد که مخاطبان سینما در روزهای کرونایی و حتی در جشنواره فیلم فجر امسال ریزش چشم‌گیری داشته است، اما ما فیلم‌سازان باید تلاش کنیم تا به روزهای قبل برگردیم و به واسطه تبلیغات و… مخاطبان را جذب کنیم. قبل از کرونا واقعا سینماها خوب کار می‌کرد و مخاطبان بیشتری راهی سینماها بودند و امیدوارم هرچه زودتر به همان روزهای خوب برگردیم».