هنروتجربه: امیرعابدی درباره مستند «سبالو» که از دهم اسفند در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته است، می‌گوید که این مستند رمزگشایی بسیاری خوبی را درباره موسیقی جنوب انجام داده است.

امیر عابدی درباره مستند «سبالو» به کارگردانی محسن نساوند و تهیه‌کنندگی فاطمه معتمدآریا به «ایلنا» گفت: «داستان «سبالو» بیشتر از آنکه درباره شخص یا اشخاص باشد درباره موسیقی است و این‌که این موسیقی از کجا آمده و به کجا رسیده و از یک قوم و جغرافیا به قوم و جغرافیای دیگر منتقل شده است، هرکدام یک زاویه دید متفاوت برای مستند است اما برداشت من این است که حرف اصلی «سبالو» خود موسیقی است».

او ادامه داد: «این مستند به دنبال آن است که نشان بدهد این موسیقی چگونه توانسته است لحظه به لحظه خود را تغییر دهد، تداوم پیدا کند و تحت تاثیر جنگ‌ها، کنش‌ها و مسایل مختلف اجتماعی قرار نگیرد و محکم و استوار باقی بماند».

این عکاس سینما با اشاره به این‌که آمیختگی بین موسیقی جنوب و آیین‌های مذهبی آن منطقه وجود دارد، عنوان کرد: «یک پیوندی بین موسیقی جنوب با آیین‌های مذهبی و حتی آیین‌های خرافی برقرار است که به نظر من یک بخشی از قدرت‌مند بودن آیین‌ها مدیون موسیقی است. به عنوان مثال مراسم عزاداری عاشورای بوشهری‌ها به دلیل نوع و لحن موسیقی آن منطقه معروف است و نظم خاصی را هم در روش عزاداری ایجاد می‌کند».

عابدی با بیان این‌که سینما به موسیقی مدیون است و باید بیشتر به آن توجه کند، گفت: «با این‌که سینما مورد علاقه و حرفه من است اما برخی از مواقع زمانی که یک قطعه موسیقی را می‌شنوم، با خود می‌گویم موسیقی چه قدر جامع‌تر و کامل‌تر از کل سینماست».

او درباره اهمیت پرداختن به موسیقی جنوب در آثار سینمایی مطرح کرد: «موسیقی جنوب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری برای پرداختن به آن در آثار سینمایی دارد و لازم است سینما به آن توجه بیشتر داشته باشد چراکه این نوع موسیقی جزو پدیده‌هایی است که کم کم در حال از بین رفتن هستند و هیچ معلوم نیست که ۳۰ سال آینده آن‌ها وجود داشته باشند اما ممکن است این قضیه هم برعکس شود چراکه وابسته به کنش‌های اجتماعی است. بسیاری از گروه‌های موفقی که در جامعه شکل می‌گیرند از ریتم‌ها و لحن‌ها و ضرباهنگ‌های محلی به ویژه جنوب بهره می‌برند به همین دلیل مورد اقبال مردم قرار گرفته‌اند و بیشتر به آن‌ها توجه شده است».

عابدی با بیان این‌که در سینمای ایران موسیقی‌هایی وجود دارد که ماندگار شده‌اند، توضیح داد: «باید از ظرفیت موسیقی مناطق مختلف برای شناساندن آن به مخاطب و ماندگاری به صورت کامل بهره‌برداری شود اما متاسفانه امروزه استفاده از افراد غیرمتخصص در زمینه موسیقی باعث اتفاقات ناخوشایندی شده است که باید جلوی آن گرفته شود و امیدوارم افرادی که در سینما حاضر هستند به زودی سرجای خود قرار بگیرند. واقعیت این است کسانی که در موسیقی فولکلوریک و محلی و در حقیقت بومی فعالیت می‌کنند، فراموش شده‌اند و من امیدوارم کارگردانان دیگری مانند محسن نساوند کارگردان «سبالو» و تهیه‌کنندگان دیگری مانند فاطمه معتمدآریا تهیه‌کننده این مستند آستین بالا بزنند از گوشه گوشه ایران بازدید کنند تا با موسیقی‌های غنی مناطق آشنا شوند و درباره آن فیلم بسازند. این حرکت از آن دسته کارهایی است که سینمای ایران همچنان به آن نیاز و کشش و ظرفیت آن را دارد».

این عکاس سینما در ادامه صحبت‌هایش از مخاطبان دعوت کرد «سبالو» را به دلیل موسیقی آن در سینماها ببینند، و افزود: «این مستند پرتره‌نگاری بسیار خوب است اما به کسانی که علاقه‌مند سینما و به ویژه علاقه‌مند موسیقی نواحی ایران هستند، توصیه می‌کنم این فیلم را به دلیل خود موسیقی تماشا کنند و مطمئن باشند با یکی از بهترین نمونه‌ها روبه رو هستند. مستند «سبالو» برای من یک رمزگشایی انجام داد.من همیشه در سفرهایی که به جنوب کشور داشتم و یا موسیقی آن منطقه را گوش می‌دادم، با خود فکر می‌کردم چه عاملی موسیقی جنوب را متمایزتر از موسیقی دیگر مناطق می‌کند؟ به نظر من این مستند رمزگشایی بسیاری خوبی را درباره موسیقی جنوب انجام داده است».

او با اشاره به این‌که کار در مناطق جنوب در عین جذابیت سخت است، عنوان کرد: «فیلم‌برداری و ساختار مستند رئالیستی و واقع گرایانه بود و تنها جایی که ما می‌توانستیم حضور سینما را در این مستند حس کنیم لانگ شات ابتدایی و انتهایی بود و در حقیقت مخاطب هنگام تماشای «سبالو» اصلا احساس تماشای یک مستند را ندارد. بخشی از موفقیت مستند مدیون فیلمبرداری است و بخشی دیگر قطعا مدیون کارگردان «سبالو» است که کار خود را بسیار درست انجام داده است».

عابدی در پایان گفت: «امیدوارم فاطمه معتمدآریا به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان «سبالو» این زوایه دید را ادامه بدهند چراکه کاراکترهای زیادی در جنوب هستند».

برچسب‌ها: