هنروتجربه-سعیدحضرتی: فیلم کوتاه «انبار» هفتمین ساخته حسین ترک‌جوش همراه با پنج اثر از فیلم‌سازان جوان در بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» در حال اکران و نخستین اثری است که در این بسته فیلم کوتاه به نمایش در می‌آید. ترک‌جوش با بیان این‌که هدف «هنروتجربه» حمایت‌گری از آثار مستقل، تجربی و هنری است و در این زمینه کارنامه‌ای موفق دارد، معتقد است حمایت «هنروتجربه» انگیزه بالایی به فیلم‌سازان فیلم کوتاه می‌دهد.

حسین ترک‌جوش درباره چگونگی رسیدن به سوژه «انبار» به سایت هنروتجربه گفت: «چند سالی بود که در انبار ضایعات کاغذ رفت و آمد داشتم و احساس می‌کردم با وجود شرایط بد آن مکان می‌شود، سوژه‌ای پاک و زلال را بیرون کشید. همه ما می‌دانیم مهاجرینی که غیرقانونی به ایران می‌آیند، قطعا باید در جایی پنهان باشند و سراغ کارهایی بروند که از لحاظ فیزیکی کارهایی بسیار سختی است. زمان زیادی به این انبارها سر می‌زدم و ساعت‌ها نگاه می‌کردم که ببینم چه قصه‌ای می‌شود از لابه‌لای زندگی آن آدم‌ها بیرون کشید تا این‌که اتفاقی برای یکی از اقوام رقم خورد و مطلع شدم که از فرط خستگی سر او به زیر دستگاه پرس رفته است. با دیدن این صحنه ناخوشایند، متمرکزتر شدم و سیناپس اولیه را نوشتم و در نهایت شیما اسماعیلی فیلم‌نامه «انبار» را نوشت».

او با اشاره به این‌که تنها بخش‌هایی از این فیلم برگرفته از واقعیت است، درباره انتخاب بازیگران این فیلم توضیح داد: «بازیگران فیلم به صورت اتفاقی انتخاب شدند و حتی روز فیلم‌‎برداری هم تغییراتی دادیم و مایل بودم بازیگران نزدیک به سوژه‌هایی باشند که از نزدیک دیده بودم و تا درصد بالایی هم این اتفاق افتاد».

انرژی و انگیزه بالایی برای ساخت فیلم «انبار» داشتم و می‎‌دانستم اتفاقات جهانی خوبی برای فیلم می‌افتد. من به قصد جایزه گرفتن در جشنواره‌ها این فیلم را نساختم اما می‌دانستم فیلم پکیج کاملی از موضوع مهاجرت و تبعات و مشکلات آن، خیانت و انسانیت است که همگی المان‌هایی است که در سطح بین‌الملل دیده خواهد شد

کارگردان فیلم کوتاه «جدایی» توضیح داد: «قرار بود در لوکیشنی سمت کیان شهر فیلم‌برداری کنیم و از قبل صاحب آن انبار هم به ما اجازه فیلم‌برداری را داده بود. صبح روز فیلم‌برداری حدود پنج ساعت جلوی درب انبار بودیم و در آخر هم اجازه ورود نداد و همه دکوپاژهای آن لوکیشن عوض شد و کلا مجبور به انتخاب انبار دیگری شدیم. معتقدم خدا گروه ما را بغل کرد و با وجود این‌که باید طبق برنامه زمان بندی شده جلو می‌رفتیم و این‌که «انبار»، پروژه‌ای شخصی و مستقل است و حمایت مالی هم از طرف انجمن سینمای جوان نداشتیم، توانستیم فیلم را بسازیم. با وجود تمام سختی‌ها وقتی اتفاقات خوبی برای فیلم می‌افتد احساس خوبی دارم».

این کارگردان در ادامه درباره همکاری با عوامل فیلم بیان کرد: «اول از همه باید از علی عطشانی تشکر کنم که طی این سال‌ها از من حمایت کرده و اگر او نبود خیلی پیشترها از عرصه هنر انصراف داده بودم. و هم‌چنین محمود عطشانی که در سه کار به عنوان مدیر فیلم‌برداری همکاری داشتیم و همراه بود، سعید دلاوری مدیر تولید که بدون چشم‌داشت مالی وقت و انرژی زیادی گذاشت و هم‌چنین همه دوستان بیتا فیلم تهران که این سال‌ها حمایتم کردند تا راحت‌تر فیلم بسازم. ما در کنار هم دوستانه و با جدیت کار می‌کنیم تا ثابت کنیم که ما می‌توانیم».

ترک‌جوش در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی موفقیت‌های بین‌المللی فیلم «انبار» را داشته یا خیر، گفت: «انرژی و انگیزه بالایی برای ساخت فیلم «انبار» داشتم و می‎‌دانستم اتفاقات جهانی خوبی برای فیلم می‌افتد. من به قصد جایزه گرفتن در جشنواره‌ها این فیلم را نساختم اما می‌دانستم فیلم پکیج کاملی از موضوع مهاجرت و تبعات و مشکلات آن، خیانت و انسانیت است که همگی المان‌هایی است که در سطح بین‌الملل دیده خواهد شد».

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چرا «انبار» در جشنواره‌های داخلی پذیرفته نشده، توضیح داد: «دلیل آن را به درستی نمی‌دانم. شاید به خاطر مصاحبه‌های تندی که سال‌ها پیش انجام دادم، دوستان دلخور هستند و یا سیاه‌نمایی فیلم و یا این‌که سطح این فیلم برای حضور در جشنواره‌های داخلی پایین‌تر بوده است».

این کارگردان ادامه داد: «وقتی به من می‌گویند مثلا این فیلم در سلیقه جشنواره ما نیست، درک درستی از این حرف ندارم و آزاردهنده است. سلیقه به چه معنی است. ما اگر راجع به سینمای حرفه‌ای صحبت می‌کنیم که استانداردهای آن مشخص و معین است. دوست دارم به موضوعی که این روزها به آن فکر می‌کنم اشاره کنم و آن این‌که واقعا دنیا دیگر ارزش زندگی کردن ندارد. یعنی بسیاری از آدم‌ها فقط به منفعت خودشان فکر می‌کنند و در جشنواره‌های داخلی هم این منفعت‌گرایی بر تمام وجوه آن سایه انداخته است و کاری به خلاقیت و زحمات سازنده اثر برای ارائه کار جدید ندارند. به راحتی برخی فیلم‌ها کنار گذاشته می‌شوند و دلایل معقول و متر و معیار درستی هم برای این کار ندارند».

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که هدف «هنروتجربه» حمایت‌گری از آثار مستقل، تجربی و هنری است و در این زمینه کارنامه‌ای موفق دارد، عنوان کرد: «حمایت «هنروتجربه» انگیزه بالایی به فیلم‌سازان فیلم کوتاه می‌دهد. با وجود نادیده گرفتن فیلم «انبار» در جشنواره‌های ایران،«هنروتجربه» این فیلم را برای نمایش و اکران انتخاب کرد. در حقیقت برای من «هنروتجربه» حکم پدری را دارد که حتی با وجود ناخلف بودن پسر، طردش نمی‌کند و از او حمایت می‌کند. «هنروتجربه» اصلا توجهی نداشتند ک علیه آن مصاحبه کرده‌ام یا نه و تنها خود فیلم را دیدند. این روزها مدیون گروه «هنروتجربه» هستم و فکر می‌کنم اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید محاسن زیاد آن را نادیده بگیریم. در شرایط اپیدمی از نزدیک شاهد هستم که این گروه چه تلاشی برای هرچه بیشتر دیده شدن فیلم‌ها انجام می‌دهند».

او ادامه داد: «به هر حال کرونا مانع آمدن مخاطبان به سینماها شده است و پیشنهاد می‌کنم در کنار اکران فیزیکی فیلم‌ها، اکران آنلاین هم مورد توجه قرار بگیرد. به نظرم با اکران آنلاین بخشی از سرمایه‌ای که برای فیلم‌ها گذاشته شده بر می‌گردد و امیدوارم این اتفاق هم بیافتد».

ترک‌جوش با بیان این‌که فیلم کوتاه بخشی و کاملا حرفه‌ای است که باید جدی گرفته شود، توضیح داد: «متاسفانه به دلیل فرهنگ‌سازی نادرست از فیلم‌های کوتاه، مردم کمتر با این فضا آشنایی دارند و زمانی که می‌بینم برخی تئاترهای بی‌کیفیت در سالن‌های بی‌کیفیت اجرا و مورد استقبال واقع می‌شوند، غمگین می‌شوم چرا فیلم‌های ما که از نظر کیفیت و هزینه و حتی سالن‌های نمایش کیفیت بالاتری دارد، کمتر به چشم مخاطب عام می‌آید و به نظرم این همان فرهنگ‌سازی نادرست است که زحمت رفع آن آن بر دوش «هنروتجربه» است تا سینمای مستقل راه خودش را پیدا کند».

«هنروتجربه» حکم پدری را دارد که حتی با وجود ناخلف بودن پسر، طردش نمی‌کند و از او حمایت می‌کند. «هنروتجربه» اصلا توجهی نداشتند ک علیه آن مصاحبه کرده‌ام یا نه و تنها خود فیلم را دیدند. این روزها مدیون گروه «هنروتجربه» هستم و فکر می‌کنم اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید محاسن زیاد آن را نادیده بگیریم

این فیلم‌ساز با بیان این‌که در صورت حمایت بیشتر، فیلم‌سازان فیلم کوتاه توانایی و پتانسیل بسیار بالایی دارند و فیلم کوتاه قابلیت جذب مخاطب عام سینما را هم دارد افزود: «به نظرم فیلم‌های کوتاه ساخته شده امسال، آینده سینمای ایران را تعیین می‌کند و فیلم‌سازانی خوبی در این عرصه مشغول فعالیت هستند. منکر فیلم‌های ضعیف نیستم اما امسال فیلم‌هایی با خلاقیت بالا و موضوعات بکری دیدم که باعث امیدواری است و امیدوارم دولت هم پا پیش بگذارد و از ما جوان‌ها حمایت کند تا بتوانیم خودمان را بهتر نشان بدهیم».

ترک‌جوش تاکید کرد: «می‌دانم که شرایط شرایط سختی است و عزیزان‌مان را از دست داده‌ایم اما سینماها مکان امنی برای تماشاگران است و امیدوارم حمایت مردم از سینماگران مستقلی چون ما که هیچ‌گونه حمایت دولتی نداریم ادامه‌دار باشد و به سینما بیایند تا ما هم بتوانیم فعالیت خود را ادامه بدهیم و فیلم‌هایی در شان مردم عزیزمان بسازیم. طبیعی است عده‌ای نتوانند به سینماها بروند و امیدوارم اکران آنلاین هم داشته باشیم».

کارگردان فیلم کوتاه «همین فقط همین» درباره بازخوردهای این فیلم نیز عنوان کرد: «نمی گویم صفر تا صد «انبار» خوب است که واقعا این طورهم نیست و نقائصی هم دارد. به قولی پرده نقره‌ای، عریان‌گر است و تمامی عیب‌های فیلم را عریان می‌کند. زمانی که «انبار» را روی پرده سینما و در کنار مردم دیدم معایب فیلم را هم به شکل واضح‌تری دیدم. در کل استقبال مردم از این فیلم خیلی خوب بود و البته ایراداتی هم به قصه فیلم داشتند که تفکرات من بوده که قصه را لو ندهم و می‌پذیرم و باید فیلم را از معناگرایی به سمت عمومی‌تر شدن می‌بردم تا مخاطب عام بتواند با فیلم ارتباط بهتری برقرار کند».

ترک‌جوش در انتها درباره پروژه جدید خود توضیح داد: «فیلم کوتاه «ناجی»، درام اجتماعی و محصول بیتا فیلم تهران، پروژه جدید من است که به تازگی فیلم‌برداری آن تمام شده و باز هم با محمود عطشانی به عنوان مدیر فیلم‌برداری، مدیر تولید سعید دلاوری و ندا مقصودی بازیگر این فیلم است. این فیلم هم راجع به یک دختر مهاجر افغانستانی است که به دنبال قهرمانی در رشته دوچرخه‌سواری است و طی اتفاقاتی زندگی او به چالش کشیده می‌شود. کارهای پساتولید هم به زودی تمام می‌شود و فیلم برای اکران و حضور جشنواره‌ای آماده می‌شود».