هنروتجربه: فاطیما اباحمزه نویسنده فیلم «بزرگراه» به کارگردانی فرناز امینی است. او معتقد است ساخت فیلم‌های ورزشی و آشکار شدن مشکلات زنان ورزشکار باعث ایجاد تلنگری به برخی قوانین کشور می‌شود. او در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه از ویژگی‌های فیلم ورزشی و شرایط آن گفته است. 

فاطیما اباحمزه در ابتدای صحبت‌هایش درمورد همکاری با فرناز امینی در فیلم «بزرگراه» توضیح داد: «ما قبل از «بزرگراه» یکی دو کار مشترک با هم انجام دادیم، اما مدام به این فکر می‌کردیم که یک فیلم جاده ای بسازیم و فارغ از هر لوکیشن داخلی، ۹۰ دقیقه داستانی را در فضای بیرونی تعریف کنیم و به نوعی قصه مان جاده ای محسوب شود. وقتی به ایده «بزرگراه» رسیدیم خیلی تحقیق کردیم تا یک فیلم ورزشی و زنانه بسازیم.سختی زیادی در مسیر زنان ورزشکار ایرانی وجود دارد به خصوص وقتی می‌خواهند مسابقات خارجی داشته باشند یا سفر بروند و… همه این موارد ما را به ایده «بزرگراه» رساند و اینکه ترکیب سه آدم در بزرگراهی را ببینیم که هرکدام دغدغه هایی دارند که در جامعه ما دغدغه هایی به روز است».

در ادامه این نویسنده درمورد تاثیر ساخت چنین فیلم‌های در برطرف شدن مشکلات زنان ورزشکار عنوان کرد: «تقریبا همزمان با اکران «بزرگراه» در هنروتجربه ما شاهد خبر ممنوع الخروج شدن سمیرا زرگری به عنوان یک ورزشکار زن ایرانی توسط همسرش بودیم که به نوعی با حرف فیلم ما ارتباط داشت. فکر می‌کنم ساخت چنین فیلم‌هایی و آشکار شدن مشکلات زنان ورزشکار باعث ایجاد تلنگری به برخی قوانین کشور می‌شود. ما احتیاج داریم که بعضی از قوانین را به روز رسانی کنیم و درمورد زنان و شرایط‌شان نکات مثبت بیشتری را در نظر بگیرند. وقتی قانون را می‌خوانیم به نظرم در حق و حقوق زنان در خیلی از موارد اجحاف شده و شاید فیلم‌هایی با رویکردی شبیه به «بزرگراه» بتوانند تاثیرگذار باشند و از قوانین دست و پاگیری بگویند که برای خانم‌ها اذیت کننده است. امیدواریم در آینده و در بحث قانون‌گذاری در آینده نگاه ویژه ای به خانم‌ها شود و یکی سری از قوانین تغییر کند تا مردم هم آگاه تر شوند».

مدام به این فکر می‌کردیم که یک فیلم جاده ای بسازیم و فارغ از هر لوکیشن داخلی، ۹۰ دقیقه داستانی را در فضای بیرونی تعریف کنیم و به نوعی قصه مان جاده ای محسوب شود.

او درمورد جایگاه هنروتجربه و اکران فیلم‌های هنری، تجربی و مستقل عنوان کرد: «من واقعا معتقدم هنروتجربه نطفه اصلی شکل‌گیری سینماست و نمی‌توان آن را از سینمای بدنه جدا کرد. به نظر کارگردانانی که برای هنروتجربه فیلم می‌سازند و به طور کلی سینماگرانی که این بستر را برای ادامه کار انتخاب کرده اند، خیلی دغدغه مندتر از فیلمسازانی هستند که فقط برای سینمای بدنه و تجاری کار می‌کنند به این دلیل که هدفشان و نتیجه کارشان بیزینسی نیست. فیلم‌های هنروتجربه بار هنری بیشتری نسبت به سینمای بدنه دارند که این خیلی ارزشمند است. خارج از تجاری بودن، اصولا فیلم‌های این گروه نگاه ویژه تری به موضوعی دارند که به آن پرداخته اند. ما خیلی دوست داشتیم «بزرگراه» در هنروتجربه اکران شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد حتی یک فیلم دیگر هم داریم که در تدارکات آماده سازی آن برای هنروتجربه هستیم. به نظرم این بستر برای دیده شدن فیلم‌هایی که از نظر هنری عمیق‌تر هستند، بسیار مناسب است».

اباحمزه در پاسخ به این سوال که آیا در نگارش فیلمنامه ورزشی به این موضوع فکر می‌شود که بازیگر می‌تواند از پس نقش بربیاید یا نه و یا اینکه به انتخاب یک ورزشکار برای بازی آن نقش فکر می‌کنند و… توضیح داد: «در چند تجربه ژانر ورزشی که با فرناز امینی کار کردم بیشتر درام و قصه برایم مهم بود تا اینکه بخواهم فکر کنم آیا بازیگر از پس نقش ورزشی که نوشته ام برمی آید یا نه؟! مهم‌ترین نکته در ذهن من این بود که درام و اتفاقات آن دقیق و درست در فیلمنامه شکل بگیرد. فکر می‌کنم انتخاب‌هایی که فرناز امینی برای بازیگران «بزرگراه» انجام داد درست بود و می‌توانستند از پس نقش برآیند. من دوست داشتم فیلمنامه ام دغدغه مند باشد و حرف اصلی را به مخاطب برساند. معتقدم هر نقشی بالاخره بازیگر خودش را پیدا می کند».

واقعا از هنروتجربه ممنونم به این دلیل که بستری فراهم کرده تا سینماگران تجربی و هنری راحتتر بتوانند اثرشان را ارائه دهند و امید داشته باشند جایی هست که فیلم‌شان در آن فضا نمایش داده می‌شود

در پایان فاطیما اباحمزه گفت: «من واقعا از هنروتجربه ممنونم به این دلیل که بستری  فراهم کرده تا سینماگران تجربی و هنری راحتتر بتوانند اثرشان را ارائه دهند و امید داشته باشند جایی هست که فیلم‌شان در آن فضا نمایش داده می‌شود. وقتی به سینمای بدنه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بیشتر آن ها ارزش هنری پایینی دارند. فیلم‌های هنروتجربه، فیلم‌هایی هستند که با دیدنشان حال مخاطب خوب می‌شود و حس می‌کند فیلمساز، نویسنده و همه عوامل کار هم دغدغه مند بوده اند هم پیش زمینه ای از هنر داشته اند که وارد این کار شده اند».