هنروتجربه: محسن رضاپور کارگردان انیمیشن «خورده شده» در مورد این اثر گفت که قصد داشته داستانی برای این انیمیشن بنویسد که شبیه به قصه‌های فولکلور باشد، ولی مدرن‌تر.

محسن رضاپور انیماتور و کارگردان انیمیشن «خورده شده» که تاکنون به جشنواره‌های مختلف جهانی راه پیدا کرده و جوایزی چون بهترین فیلم‌۲ جشنواره‌ اُسکار کوآلیفایِ «فیلم‌های کودکان نیویورک» آمریکا و «اشتوتگارت» آلمان، نشان Distinction از پانزدهمین دوره‌ «آتِنز انیمافست» یونان، نشان افتخار بیست و ششمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم «Golden Beggar» اسلواکی و جایزه‌ «Special Mention of the Jury» از جشنواره‌ فیلم دیِچی‌مینوتی ایتالیا را در کارنامه خود دارد، درباره داستان این انیمیشن به خبرگزاری صبا گفت: «داستان کلی انیمیشن در دنیایی می‌گذرد که شبیه به دنیای ما نیست یعنی دنیایی مخصوص برای آن طراحی کرده‌ایم. موجودی توسط موجودی دیگر خورده می‌شود و درون شکم او با موجودی دیگر روبرو می‌شود که پیش از او خورده شده و آنجا زندگی می‌کند. آنها با یکدیگر دوست می‌شوند و  در معده آن موجود بزرگتر زندگی می‌کنند».

او درباره ایده «خورده شده» بیان کرد: «ایده‌هایی به ذهن آدم می‌رسد و اینگونه نیست که فکر کنید یک ایده مشخصا از کجا آمده است بلکه به مرور زمان شاید کم کم به این نتیجه برسیم که مثلا فلان اتفاقی که در خیابان افتاده است یا فلان چیزی که سال‌ها پیش دیده‌ایم روی آن تاثیر گذاشته است ولی اینکه بخواهم بگویم از یک چیز خاصی ایده به ذهنم رسیده، اینگونه نیست. فقط می‌توانم بگویم می‌خواستم داستانی برای این انیمیشن بنویسم که شبیه به قصه‌های فولکلور باشد، ولی مدرن‌تر. یعنی «خورده شده» یک انیمیشن فولکلور مدرن است».

رضاپور درباره موفقیت این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده و بخش‌های کوچکی از آن سه بعدی کامپیوتری است، عنوان کرد: «فکر می‌کنم یکی از دلایل موفقیت این انیمیشن این است که داستانش مختص به کشور خاصی نیست، جهانی بوده و از هر کشوری می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر با اینکه کل زمان آن هفت دقیقه و ۲۰ ثانیه است، اما خیلی جزییات دارد و محیط‌های مختلفی را به نمایش می‌گذارد و چون دیالوگ هم ندارد مخاطب می‌تواند با تمرکز تصاویر را ببیند و با داستان همراه شود، همچنین ریتم تندی دارد و موسیقی و تصویر نیز با یکدیگر هماهنگ هستند».

این انیماتور درباره اکران «خورده شده» اظهار کرد: «قبل از کرونا تصمیماتی برای اکران انیمیشن در هنروتجربه داشتیم، ولی باتوجه به شیوع ویروس کرونا فعلا منصرف شده‌ایم، البته احتمال آن وجود دارد که در آینده در یک بسته فیلم کوتاه اکران شود».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دیگر فعالیت‌های خود تصریح کرد: «چند وقتی است که ساخت سریالی انیمیشن را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر مشغول پیدا کردن سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای آن هستیم».

رضاپور ادامه داد: «فعلا مشغول تهیه‌ ویدیویی از سریال هستیم تا در سایت‌هایی ارایه کنیم و حداقل مبلغ اولیه آن را جمع‌آوری کنیم تا یک قسمتش را بسازیم و در بازارهای فیلم معرفی کرده و بودجه‌ای را تهیه‌ کنیم. پروژه خیلی بزرگی‌ست و میلیاردها تومان بودجه برای ساخت آن نیاز داریم».

او در پایان درباره نام و تکنیک سریال انیمیشن تاکید کرد: «نام این اثر «دنیای جیبی» است چراکه همه داستان‌ در جیب یک گوریل می‌گذرد. تکنیک ساخت آن ترکیب سه بعدی کامپیوتری و استاپ موشن است، اما بخش زیادی از آن سه بعدی کامپیوتری خواهد بود. فعلا برای فصل اول ۱۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای درنظر گرفته‌ایم، ولی داستان آن جوری‌ست که می‌تواند فصل‌های زیادی داشته باشد».