هنروتجربه-فاطمه رستمی: نگین امین زاده که فیلم کوتاه «بایرن مونیخ» او در بسته «یلدای کوتاه» هنروتجربه اکران شد، معتقد است ایده‌پردازی و حرکت به سمت فیلم‌نامه‌هایی است که در همین ایام کرونا روی کاغذ آمدند و منتظر هستند تا در اولین فرصت ساخته شوند، متوقف نشده‌است.

امین‌زاده در ابتدا در پاسخ به این سوال که سختی تولید فیلم در شرایط کرونا به خصوص آثار هنری و تجربی را چگونه ارزیابی می‌کند، بیان کرد: «فکر می‌کنم نیازی به گفتن نداشته باشه که این شرایط چه لطمه بزرگی را به سینمای مستقل و کوتاه زده است؛ چه از نظر تولید و اکران، چه از نظر چشم‌انداز و امیدواری به آینده. برای مثال، «یلدای کوتاه» که شامل پنج فیلم از جمله فیلم خودم «بایرن مونیخ» بود،  اکرانش تازه شروع شده بود و تازه داشت مخاطبش را جذب می‌کرد که ناگهان با کرونا و تعطیلی سینماها مواجه شد و عملا این پنج فیلم  نتوانستند به خوبی دیده شوند. گروه‌های بعدی هم که بعد از بازگشایی اولیه سالن‌ها در اکران جایگزین شدند به مراتب شرایط بدتری داشتند چراکه مخاطب خطر نمی‌کرد تا به سالن سینما بیاد و فیلم ببیند. حتی با شعار رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم نمی‌شد تماشاگر را به سالن سینما آورد. در زمینه تولید هم همان بودجه کمی که توسط مراکزی مثل انجمن سینمای جوانان داده می‌شد، کلا قطع شد و عملا دست فیلم‌سازها خالی ماند».

امین زاده ادامه داد: «به هرحال در درجه اول باید این شرایط را پذیرفت تا بتوانیم راه حلی برایش پیدا کنیم. به نظر آن چیزی که متوقف نشده و شاید حتی رشد هم کرده باشد، ایده‌پردازی و حرکت به سمت فیلم‌نامه‌هایی است که در همین ایام روی کاغذ آمدند و منتظر هستند تا در اولین فرصت ساخته شوند».

اکران آنلاین به هرصورت فواید خودش را دارد مثلا در شهرستان‌هایی که محروم از داشتن سالن سینما هستند، این فیلم‌ها به صورت آنلاین به وسیله اینترنت به راحتی قابل تماشا هستند هرچند که لطف تماشای دسته جمعی در سالن و روی پرده را از دست می‌دهیم

این فیلم‌ساز در پاسخ به این سوال که فیلم‌های کوتاه و بستر نمایش آن در کشور که هنروتجربه است، نیاز به چه حمایت‌هایی دارد، توضیح داد: «طبیعتا اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، حمایت‌های مالی است. نکته‌ای که از همان اوایل شکل‌گیری «هنروتجربه» مدام توسط اهالی فیلم کوتاه به آن تاکید شده است. به عنوان مثال اگر هنروتجربه در هر شهر یک سینمای مستقل برای خودش داشت، شاید لطمه کمتری از این بحران فعلی می‌خورد چرا که حتی به رغم اجازه بازگشایی سینماها، به دلیل این‌که برای اغلب سینماداران صرفه اقتصادی ندارد که بخواهند با ظرفیت کمتر سالن‌هایشان را باز کنند. این سالن‌ها کماکان بسته می‌مانند و به این دلیل که همان سالن‌ها اکران آثار هنروتجربه را هم بر عهده داشتند، در نتیجه اکرانی برای این فیلم‌ها اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که اگر سینما مختص هنروتجربه بود، می‌شد حتی با یک سوم ظرفیت هم بازگشایی شود و لطمه‌ای هم به آن وارد نمی شد به این دلیل که در شرایط عادی و قبل از کرونا هم بسیاری از سانس‌های هنروتجربه با تعداد مخاطب کم، ولی علاقه‌مند اکران داشتند».

کارگردان فیلم «بایرن مونیخ» که یک دوره کوتاهی پس از اکران در هنروتجربه در پلتفرم «ودیو» آنلاین اکران شد، در ادامه با اشاره به این نکته که اکران آنلاین فواید خودش را دارد، درمورد این شیوه نمایش فیلم عنوان کرد: «اکران آنلاین به هرصورت فواید خودش را دارد مثلا در شهرستان‌هایی که محروم از داشتن سالن سینما هستند، این فیلم‌ها به صورت آنلاین به وسیله اینترنت به راحتی قابل تماشا هستند هرچند که لطف تماشای دسته جمعی در سالن و روی پرده را از دست می‌دهیم.».

این کارگردان در پایان در پاسخ به این سوال که همراهی هنروتجربه در اکران آنلاین آثار کوتاه، تجربی و مستند چه کمکی به این آثار می‌کند، توضیح داد: «هر آنچه کمک کند سینمای هنروتجربه وابستگی‌اش به سینمای بدنه کمتر شود به هرحال مفید خواهد بود از جمله داشتن پلتفرم اختصاصی که به نوعی کمک به تقویت هویت«هنروتجربه» هم هست، اما نکته خیلی مهم این هست که اساسا پلتفرم‌ها علاوه بر این‌که باید زیرساخت قوی داشته باشد تا بتواند حجم زیاد فیلم‌ها را به راحتی و بدون مشکل پخش و در دسترس قرار بدهد، باید اصطلاحا «امن» هم باشد. یعنی امکان دانلود از پلتفرم وجود نداشته باشد تا فیلم‌ساز با خیال راحت فیلمش را در آن سامانه اینترنتی به نمایش در آورد. اتفاقی که متاسفانه در پلتفرم‌های فعلی نیفتاده و بخشی از فیلم‌سازها همیشه نگران دانلود شدن آثارشان هستند. کمااینکه تعداد زیادی از فیلم‌های بلند که اکران آنلاین داشتند، بلافاصله توسط شبکه‌های ماهواره‌ای به نوعی ربوده شدند و این اصلا برای صاحبان فیلم خوب نیست. هرچند که ممکن است در حوزه فیلم کوتاه و مستند این اتفاق نیافتد، اما در کل هشداری هست که از الان باید به فکرش بود».