
مهدی کوهیان:ریزش مخاطب در سینمای بدنه بیش از «هنروتجربه» بودهاست
هنروتجربه:مهدی کوهیان مشاور حقوقی آیفیک و تهیهکننده سینما اعتقاد دارد سینمای مستقل و فیلمهای تجربی در راه نجات سینما کمک بزرگی میکنند و برای کسانی که میخواهند سینما را زنده نگه دارند حتما یک راه کار عملی خواهد بود.
مهدی کوهیان درباره وضعیت اکران فیلمها و رونق سینماها در آینده به ایلنا گفت: «با توجه به نوع جهش یافته ویروس کرونا انگلیسی و وحشتی که در بین مردم وجود دارد همچنین روند بسیار ضعیف واکسیناسیون که در کشور و تمام اتفاقاتی که مردم به خوبی در جریان آن قرار دارند، اکران فیلمها در سینما و استقبال مخاطب از آن دور از انتظار است. تمامی این عواملی که نام بردم و کیفیت ضعیف فیلمها باعث آن شده که مردم از حضور در پرهیز کنند با این اوصاف بعید میدانم که اکران نوروزی یا ماه رمضان یا هر اکران ویژه دیگری باعث حضور دوباره مردم در سینما شود. البته این فقط مشکل سینمای ما نیست و در گزارشی که بولمبرگ منتشر شده به این موضوع اشاره داشته که اگر همین روند واکسیناسیون در دنیا ادامه داشته باشد هفت سال بعد به شرایط نرمال قبل از کرونا در سینما بازخواهیم گشت».
او ادامه داد: «برنامهریزی و سیاستهای دستاندرکاران سینما درباره تولید و اکران فیلمها باید بر اساس گزارشهای داخلی و خارجی تببین شود اما آن چیزی که در مدیران سینمایی کشور میبینیم هیچ آیندهنگری و آیندهپژوهی برای نجات سینما از این وضعیت وجود ندارد. البته مسکنهایی قرار است که به سینما تزریق شود و اما فکر اینکه احیای سینما به شکل بلند مدت انجام شود در بین مدیران سینمایی وجود ندارد. باید حداقل راهحلهایی ایجاد کرد که سینما را در این حالتی که دارد فقط زنده بماند. اکران فیلمها در این شرایط که قطعا موفق نخواهد بود و همانطور که در اکران نوروز هم شاهد بودیم استقبال حداقلی هم از فیلمها صورت نگرفته است. تمام این شواهد و قرائن نشان از این دارد که اکران فیلمها در سینما و در شرایط کرونا قطعا با شکست مواجه خواهد شد و باید راه درستی را برای نجات سینما در پیش گرفت».
باید قبول کنیم که قبل از کرونا در خواب غفلت بودیم و به فروشها و آمارها دلخوش کرده بودیم و با نهایتا ده فیلم موفق در اکران فکر میکردیم که سینمای پویایی داریم. کرونا باعث شد که تا حدی با واقعیت تولید و اکران در سینمای کشور و عدم استقبال مخاطب از سینما به درستی روبرو شویم. سینمای مستقل و تولیدفیلمهای لوباجت برای کسانی که میخواهند سینما را زنده نگه دارند حتما یک راه کار عملی خواهد بود
تهیهکنند «پرو» درباره اکران فیلمها در «هنروتجربه» اظهار کرد: «فکر میکنم که سینمای «هنروتجربه» در اوضاع کرونا میتواند رویکرد بهتری نسبت به سینمای بدنه و تجاری داشته باشد به علت اینکه این نوع سینما همیشه مخاطب خاص خود را داشته که حتی در شرایط سخت هم در کنار این سینما بودهاند. این فیلمها با حضور در جشنواره خارجی و فروش به تلویزیون هزینههای خود را تامین کرده است و هیچگاه متکی به فروش بلیت نبوده وکمتر به مخاطب سینما رو تکیه داشته. اگر نگاهی به سامانه سمفا بیندازیم خواهیم دید که ریزش مخاطب در سینمای بدنه بیشتر از سینمای هنروتجربه بوده است و آسیبی که به سینمای «هنروتجربه» خورده کمتر از سینمای بدنه و تجاری بوده است».
او در پاسخ به این سوال که شیوههای نوین اکران چقدر میتواند به اکران فیلمها کمک کند؟ آیا آینده سینما متعلق به سینمای هنروتجربه و شبکههای نمایش خانگی است؟ بیان کرد: «در دنیای امروز سینما شرایط ایجاب میکند که روشهای جدیدی را در تولید و پخش جایگزین شیوههای سنتی و قدیمی کنیم. البته که قبل از کرونا هم به دلیل شیوههای سنتی، کمبود سالن و فیلمهای ضعیف هیچگاه اکران موفقی را تجربه نکردیم. اکنون هم نمیتوان این عدم استقبال را به کرونا ربط داد. ما باید به سمت سینمای جدید برویم و کرونا کاتالیزور سینمای جدید است. باید قبول کنیم که قبل از کرونا در خواب غفلت بودیم و به فروشها و آمارها دلخوش کرده بودیم و با نهایتا ده فیلم موفق در اکران فکر میکردیم که سینمای پویایی داریم. کرونا باعث شد که تا حدی با واقعیت تولید و اکران در سینمای کشور و عدم استقبال مخاطب از سینما به درستی روبرو شویم. سینمای مستقل و تولیدفیلمهای لوباجت برای کسانی که میخواهند سینما را زنده نگه دارند حتما یک راه کار عملی خواهد بود. سینمای مستقل و فیلمهای تجربی قطعا میتوانند در راه نجات سینما کمک بزرگی باشد».
کوهیان در پایان درباره تعطیلی سینماهای قدیمی و تاثیر آن بر مخاطبین توضیح داد: «جمع این دلایلی که مطرح شد باعث تعطیلی سینماهای و نوستالزی در تهران شده است. البته ذائقه خانواده برای سینما رفتن در سالهای اخیر تغییر کرده و نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که مردم دیگر علاقهای به حضور در سینماهای قدیمی با سالنهای کوچک صدا و تصویر خراب و بیکیفیت را ندارند و ترجیح میدهند که در یک سینمای پیشرفته همراه با تجهیزات روز، بازارگردی و رفتن رستوران به سینما به چشم یک تفریح نگاه کنند. البته این نوع تفریح قطعا برای افراد کم درآمد امکانپذیر نیست و به همین دلیل است که روز به روز از مخاطبان سینما کاسته میشود. قشر متوسط به پایین جزو مخاطبان اصلی سینما هستند و باید برای آنها چارهای اندیشید که بتوانند با شرایط آسان و هزینه کمتر به سینما بیایند. سینما یک دورهمی ارزان قیمت برای قشر متوسط جامعه بود که در کنار دیدن یک فیلم گردش و تفریحی هم برای ان اقشار به حساب میآمد. شاید این امکانات در مالها و پردیسها برای خانوادهها فراهم باشد اما هزینه آن هم به مراتب بالاتر از دیدن فیلم در سینماهای کوچک و قدیمی است. در گذشته فیلم دیدن آیین بسیار دشواری نبود و همه مردم میتوانستند به سینما بروند اما اکنون به دلیل قیمت بلیت و هزینه رفت و آمد گران و خرجهای جانبی که برای خانواده دارد به یک تفریح گران قیمت برای بدل شده و بسیاری از خانوادهها مجبور به حذف سبد فرهنگی سینمایی از سبد خانواده خود شدهاند. از طرفی برای دیدن یک فیلم دوساعته لااقل باید پنج ساعت وقت بگذارید تغییر زندگی شهری باعث شده که کاربری اماکن مثل سینما عصر جدید و دیگر سینماها که در مرکز و یا پایین شهر قرار داشتند به پایان برسد. عدم بازدهی مالی باعث این شد که خیلی از این سینماها تعطیل شود. صاحبان سینما و دولت فکر درستی برای تغییر این نوع اماکن نداشتند و به جای اینکه این سینماها را از نظر سالن و ظاهر تجهیز کنند آسانترین راه که تغییر سینماها به مال و پردیس بود را انجام دادند».