هنروتجربه: پویا اشتهاردی که آخرین ساخته‌اش «بی‌گاه» این روزهای در صفحه «هنروتجربه» در هاشور در حال اکران آنلاین است می‌گوید حسن اکران آنلاین این بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا خیلی از کسانی که نتوانستند فیلم را به صورت حضوری ببینند، در اکران آنلاین تماشا کردند. مخصوصا در استان سیستان و بلوچستان که فیلم هم به همان زبان است، بازخوردهای خوبی دریافت کردم و این فرصت‌هایی‌ست که اکران آنلاین در اختیار ما قرار می‌دهد.

پویا اشتهاردی درباره اکران آنلاین و بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده است، به ایرنا گفت: «اکران آنلاین اتفاق بسیار خوب و مبارکی‌ست و بازخوردهای بسیار زیادی از طریق فضای مجازی دریافت کردم. حتی کسانی که نمی‌شناختم و دوست مشترکی هم نداشتیم به من پیغام دادند که فیلم را دیدند و تبریک گفتند، بعضی‌ها نیز سوال داشتند».

او درباره مقایسه کیفیت فیلم‌های ایرانی و خارجی در اکران آنلاین نیز گفت: «کیفیت فیلم‌های خارجی خیلی بهتر از فیلم‌های ایرانی است که در اکران آنلاین به نمایش درمی‌آید. یکی از مخاطبان از من پرسید چرا کیفیت فیلم‌های ایرانی با خارجی متفاوت است و این دلیل آن را کمبود امکانات می‌دانست ولی واقعیت این است که ما همه امکانات سینمای هالیوود مثل دوربین خوب، نرم‌افزارهای مشابه و… را داریم اما فیلم که اکران می‌شود، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، مخاطب کیفیت بدی را تجربه می‌کند و درنهایت هم فکر می‌کند ایرانی‌ها بلد نیستند فیلم بسازند درصورتی که معتقدم فیلم‌سازهای‌ ما می‌توانند با فیلم‌سازان جهانی رقابت کنند. اما بخشی که واسطه فیلم‌ساز و مخاطب است باعث افت وحشتناکی می‌شود و این موضوع باعث می‌شود مخاطب فیلم خارجی ببیند».

اشتهاردی درباره کمبودهای اکران پرده در سینما، عنوان کرد: «چندی پیش برای دیدن فیلم خودم به یکی از سینماها مراجعه کردم، کیفیت صدا که بسیار پایین بود، کیفیت تصویر هم که خیلی تاریک و سیاه پخش می‌شد و درنهایت جاهایی که به سکوت می‌رسید، صدای فیلم سالن دیگر در فیلم من می‌آمد. معلوم است با این شرایط مخاطب با سینما قهر می‌کند».

این کارگردان درباره مشکلات سینمای ایران، گفت: «اقتصاد سینمای ما یک اقتصاد مریض است، حداقل در نیم قرن اخیر تنها صنعت ما که حرفی برای گفتن داشت، صنعت سینمای‌مان بود، نخبه تربیت کردیم اما هیچ‌کدام از صنایع ما این‌قدر حرفی برای گفتن نداشتند. درحال حاضر فیلم‌سازهای زیادی داریم که بلدند رقابت کنند اما قبل از شروع تولید فیلم و بعد از اینکه تمام می‌شود و برای پخش آماده می‌شود، مشکلاتی دارند که باعث می‌شود تمام زحمات‌شان به هدر رود. به این ترتیب در نهایت تنها صنعتی که حرفی برای گفتن داشت را با دست خودمان نابود کردیم».

اشتهاردی درباره مزیت‌های اکران آنلاین نیز خاطرنشان کرد: «حسن اکران آنلاین این بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا خیلی از کسانی که نتوانستند فیلم را به صورت حضوری ببینند، در اکران آنلاین تماشا کردند. مخصوصا در استان سیستان و بلوچستان که فیلم هم به همان زبان است، بازخوردهای خوبی دریافت کردم و این فرصت‌هایی‌ است که اکران آنلاین در اختیار ما قرار می‌دهد».