هنروتجربه-سعیدحضرتی: حسن پهلوانی مدیر پردیس سینمایی هویزه مشهد و سرپرست امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی، می‌گوید مخاطب «هنروتجربه» تنها دانشجویان و سینماگران نیستند و این ارتباط در سطح وسیع‌تری با مخاطبین عام و خانواده‌ها هم می‌تواند برقرار شود.

حسن پهلوانی در گفت‌وگو با سایت «هنروتجربه» با بیان این‌که بستن سینماها خطای محاسباتی و غیرکارشناسانه است، عنوان کرد: «در حال حاضر کل کشور متاثر از اپیدمی کرونا است و وضعیت قرمز در شهرهای مختلف باعث رکود کسب و کار شده  که طبیعتا سینما هم از این وضعیت برکنار نمانده است. سینمای هویزه مشهد سومین سینمای پرفروش کشور محسوب می‌شود. جالب این بود که در چهار ماهی که سینما باز بود، دوستان ما از مرکز بهداشت، ستاد ملی کرونا، وزارت ارشاد و… به سینمای هویزه نیامدند تا از نزدیک رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، فروش و تعداد مخاطبین را ببینند و ارزیابی درستی داشته باشند. سینما مکان خطرناکی برای شیوع کرونا، حتی در وضعیت قرمز این روزها هم نیست. وقتی در سالن ۵۰۰ نفره ما ۲۵ نفر و با رعایت کامل فاصله‌گذاری نشسته‌اند، چه خطری را می‌تواند برای انتشار ویروس داشته باشد؟ ما منتظر بودیم که شخصی از سومین سینمای پر فروش کشور بازدید و نظر کارشناسی خود را اعلام کند که متاسفانه این مهم تاکنون رخ نداده است».

مدیر پردیس سینمایی هویزه اضافه کرد: «بقیه مشاغل در این روزها باز هستند اما سینما با تغییر شرایط به سرعت تعطیل می‌شود. در آینده قطعا با خارج شدن از وضعیت قرمز، سینماها باز می‌شوند اما مخاطبی که مدام با باز و بسته شدن سینماها رو‌به‌رواست، از سینما زده شده است. قطعا مخاطبین پیگیر سینما بعد از بازگشایی می‌آیند اما مخاطب عام و خانواده‌ای که برای تفریح، سینما را انتخاب می‌کند، وقتی با منع تردد شبانه، خبرهای تعطیلی و غیره مواجه می‌شود از آمدن به سینما منصرف می‌شود ».

سینما مکان خطرناکی برای شیوع کرونا، حتی در وضعیت قرمز این روزها هم نیست. وقتی در سالن ۵۰۰ نفره ما ۲۵ نفر و با رعایت کامل فاصله‌گذاری نشسته‌اند، چه خطری را می‌تواند برای انتشار ویروس داشته باشد؟

او با بیان اینکه باید مدام گزارش‌ها و خبرهایی را از وضعیت سینماها منتشر کرد تا مخاطبین از باز و بسته شدن سینما و اکران فیلم‌ها اطلاع درستی داشته باشند، عنوان کرد: «از آن سو قسمتی از این مشکل هم برمی‌گردد به خبرنگاران، صدا و سیما و اصحاب رسانه که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی به موقعی داشته باشند. جالب اینجاست در این چهار ماهی که سینماها باز بودند، افرادی اصلا نمی‌دانستند که سینماها باز است. وقتی مخاطب به سینما نیاید، از آن سمت تهیه‌کننده و پخش کننده فیلم رغبتی ندارد فیلم را به سینمایی بدهد که چراغ فروزنده‌ای ندارد. صدا و سینما، اهالی رسانه، تبلیغات و … حلقه‌های زنجیره‌ای هستند که چراغ سینما را روشن نگه می‌دارند و باید در هر بخش آن به درستی عمل کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. با این وضعیت، خیلی از سینماهای خصوصی ما ورشکست شده‌اند و یا در فکر تغییر شغل هستند و سینماهای دولتی هم تا یک جایی می‌توانند هزینه‌ها رو پوشش دهند و از دولت کمک بگیرند. درست است که کرونا شرایط جدیدی را برای کشور ما و کل جهان به وجود آورده ولی عملکردها می‌توانست منصفانه‌تر و کارشناسی‌تر پیش برود. حتی همان بحث تعطیلی سینماها در وضعیت نارنجی، از همان ابتدا اشتباه بود و اینکه بعد از ۱۳ ماه تازه به این رسیدیم که سینماها در وضعیت نارنجی می‌توانند باز باشند یکی از همین موارد غیر کارشناسانه در این حوزه است».

پردیس هویزه مشهد از جمله سینماهایی است که از ابتدای تشکیل «هنروتجربه» با آن همراه بوده‌است.نشست‌های نقدو بررسی فیلم‌های هنروتجربه هم با حضور عوامل فیلم به طور مستمر هفتگی در این پردیس برگزار می‌شوند که البته فعلا به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها برپایی این نشست‌ها متوقف شده‌است.

حسن پهلوانی در ادامه صحبت‌هایش پیرامون مخاطبان فیلم‌های هنروتجربه در پردیس هویزه مشهد و میزان استقبال فیلم‌های اکران شده سال گذشته هنروتجربه عنوان کرد: «سال گذشته در مجموع و با باز و بسته شدن‌های متوالی، هفت ماه سینماهای کشور تعطیل بود. در ماه‌هایی که سینماها باز بود و با وجود شرایط خاص، ۱۹۰۰ نفر مخاطب فیلم‌های «هنروتجربه» بودند و مبلغ فروش هم در حدود ۲۰۰ میلیون ریال بوده است. سال ۱۴۰۰ در روزهایی که سینما تا رسیدن به وضعیت قرمز مشهد باز بود هم ۸۰ نفر مخاطب و فروش ۱۸ میلیون ریالی داشتیم».

مدیر پردیس سینمایی هویزه ادامه داد: «نکته مهم در این میان این است که برای فیلم‌های «هنروتجربه» تبلیغاتی زیادی صورت نمی‌گیرد. این فیلم‌ها در حال حاضر، مخاطب خاص دارند و تماشاگران باید در جریان اکران فیلم‌ها، ژانر، بازیگران و… قرار بگیرند. مثلا انتشار تیزرهای ۱۰، ۱۵ ثانیه‌ای فیلم‌های در حال اکران هنروتجربه در فضاهای مجازی تبلیغ خوبی برای فیلم‌ها است و ما هم می‌توانیم در باشگاه خودمان آن‌ها را پخش کنیم.برای نمونه تیزر فیلم سینمایی «آن شب» که همزمان با اکران پخش شد، مخاطبین بیشتری را جذب کرد. متاسفانه تعدادی از فیلم‌ها معرفی درستی نمی‌شوند. به هر حال ما موظف به پخش فیلم‌ها هستیم اما از آن سمت مخاطب زیادی در این شرایط نداریم. در این زمینه باید فکری کرد و در بحث مخاطب‌سنجی و تبلیغات فیلم‌ها، اقداماتی را انجام داد».

به گفته این مدیر سینمایی جذب مخاطبین با تبلیغات مناسب و در جریان قرار گرفتن فیلم‌های «هنروتجربه» به فیلم‌سازان و دست اندرکاران این حوزه کمک خواهد کرد. او می‌گوید: «وقتی مخاطب جوان ما در جریان موضوع فیلم‌ها قرار نگیرد و به سینما نرود، عملا اتفاقی در بحث سینمای هنری و تجربی نمی‌افتد».

تمام ما باید تلاش مضاعفی بکنیم تا با تغییر وضعیت و باز شدن سینماها، کلیت سینما را از وضعیت رکودی که دچار آن است خارج کنیم و مخاطب را با سینما آشتی بدهیم و به فروش‌های قبل از کرونا برسیم. امیدوارم با بهبود شرایط، نشست‌ها و اکران‌های «هنروتجربه» هم با قوت بیشتری ادامه پیدا کند

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری در ادامه پیشنهادی را در مورد قیمت بلیت‌های فیلم‌های هنروتجربه مطرح کرد:«نکته مهم دیگر در بحث اکران فیلم‌های «هنروتجربه» قیمت بلیت فیلم‌ها است. قیمت بلیت سینمای «هنروتجربه» با مابقی فیلم‌های بخش بدنه یکی است، در صورتی که حتما باید قیمت آن کمتر باشد. به طور مثال در همین سینمای هویزه مشهد، سالن یک با ظرفیت ۴۷۰ نفر، مخاطبین، بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را با قیمت مثلا ۳۰هزار تومان می‌بینند و فیلم‌های «هنرتجربه» را هم همان عدد اعلام می‌کنند. مخاطبان «هنروتجربه» اکثرا جوانان، فیلم‌سازان، دانشجویان و علاقه‌مندان سینمای جدی هستند و این قیمت‌ها برای آن‌ها یقینا بالا است. به علاوه آنکه سالن نمایش فیلم‌های «هنروتجربه» کوچک‌تر و به دنبال آن پرده نمایش کوچک‌تری دارد و  بلیت‌ها حداقل باید با تخفیف ۵۰ درصدی به فروش برسد ».

به گفته پهلوانی، فیلم‌های «آن شب» به کارگردانی کوروش اهری، «منگی» ساخته رسول کاهانی و مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست طی این مدت از جمله فیلم‌های پر مخاطب «هنروتجربه» در پردیس سینمای هویزه مشهد هستند.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری استان خراسان رضوی در پاسخ سوالی مبنی بر این‌که در صورت تبلیغات گسترده‌تر، آیا فیلم‌های «هنروتجربه» قابلیت جذب مخاطبین عام سینما را هم دارند، توضیح داد:  «بله حتما این ظرفیت در فیلم‌های «هنروتجربه» وجود دارد. گاهی خودم از نزدیک دیده‌ام که گیشه‌دار سینما وقتی برای مخاطبین عامی که کلا آشنایی با «هنروتجربه» ندارد و شاید تبلیغی از فیلم‌ها را در صفحات مجازی و یا صدا و سیما ندیده‌اند، کلیتی از فیلم‌ها را توضیح می‌دهد، تماشاگر بلیت را تهیه می‌کند و فیلم را می‌بیند و بسیار هم راضی از سینما خارج می‌شود. معتقدم مخاطب «هنروتجربه» تنها دانشجویان و سینماگران نیستند و این ارتباط در سطح وسیع‌تری با مخاطبین عام و خانواده‌ها هم می‌تواند برقرار شود».

او هم‌چنین گفت: «صفحه اینستاگرام پردیس سینمایی هویزه مشهد در حال رشد است و تبلیغات اصلی ما در این صفحه انجام می‌شود. وقتی تیزر فیلم‌های «هنروتجربه» به دست ما برسد می‌توانیم تبلیغی خوبی را داشته باشیم که قطعا باعث جذب مخاطبین بیشتری هم می‌شود».

حسن پهلوانی در انتها یادآور شد: «تمام ما باید تلاش مضاعفی بکنیم تا با تغییر وضعیت و باز شدن سینماها، کلیت سینما را از وضعیت رکودی که دچار آن است خارج کنیم و مخاطب را با سینما آشتی بدهیم و به فروش‌های قبل از کرونا برسیم. امیدوارم با بهبود شرایط، نشست‌ها و اکران‌های «هنروتجربه» هم با قوت بیشتری ادامه پیدا کند».