هنروتجربه-فاطمه رستمی: رضا محقق؛ تهیه‌کننده دو فیلم «ممیرو» و «ایرو» می‌گوید: «تولیدات در سال کرونایی نسبت به قبل بیشتر هم بوده، اما از نظر خروجی و گرفتن بازخورد آثار کمی توانستند به نتیجه مطلوب برسند و بیشتر روند کمی بوده است». با او گفت‌وگویی داشتیم و از شرایط تولید در سینما با وجود همه‌گیری کرونا پرسیدیم.

رضا محقق تهیه‌کننده فیلم‌های  «ممیرو» و «ایرو» که برادرش؛ هادی محقق آن‌ها را کارگردانی کرده و هر دو فیلم در هنروتجربه اکران شده است،در ابتدای صحبت‌هایش درمورد شرایط تولید در روزهایی که سینما تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار دارد و تاحدی از رونق افتاده، به سایت هنروتجربه گفت: «وضعیت به صورتی شده که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان، سینما تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته و بیشتر مردم با توجه به محدودیت‌های کرونایی ایجاد شده به سمت پلتفرم‌های آنلاین فیلم رفته‌اند. این شرایط لطمه بزرگی به سینما وارد کرده است. هرچند تاجایی که من خبر دارم تولیدات در سال کرونایی نسبت به قبل بیشتر هم بوده، اما از نظر خروجی و گرفتن بازخورد آثار کمی توانستند به نتیجه مطلوب برسند و بیشتر روند کمی بوده و فکر می کنم سال پیش ۱۲۰ فیلم برای جشنواره ملی فیلم فجر درخواست دادند که ۱۶ فیلم به جشنواره راه یافت و حالا حساب کنید که صد فیلم دیگر منتظر گرفتن مجوز نمایش هستند و باید صبر کنند تا ببینند آیا نوبت نمایش به آن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر! این مسئله از بعد سرمایه گذاری قابل بررسی است که چگونه افراد متضرر شده‌اند و می‌شوند و این‌که در شرایط کنونی چون سینمای مستقل یا به نوعی هنروتجربه، سینمای کم خرج و کم هزینه‌ای است و این‌گونه نیست که مبلغ قابل توجهی را برای فیلم تجربی صرف کنند که خروجی نداشته باشد، بنابراین باید سیاست‌ها درمورد سینما در این شرایط حساس مشخص باشد و بدانیم اصلا هدف از تولید فیلم مستقل چیست؟ اگر هدف مالی باشد در این شرایط کار سخت است، اما اگر هدف صرفا فیلم ساختن باشد، به نظرم در شرایط کنونی تضادی وجود ندارد و می‌توانیم فیلم خوب هم بسازیم».

وقتی شرایط به صورتی است که ریسک کار بالا رفته، سینما حمایت همه جانبه دولتی لازم دارد؛ از شهرداری گرفته تا صدا و سیما و سازمان سینمایی که می‌تواند با اعطای وام‌هایی به بخش‌های سینمایی کمک کند و در شکوفایی و ادامه کار سینمای پرثمر نقش داشته باشند

در ادامه این تهیه کننده درمورد لزوم حمایت از فیلم‌های مستقل و چگونگی این حمایت‌ها چه از جانب سینماگران چه از جانب دولت بیان کرد: «اگر قرار باشد سینمای مستقل زیر مجموعه نهادهای دولتی شود، از حالت مستقل خارج می‌شود. سینمای مستقل یعنی سینمایی که ایده‌اش در دست تهیه کننده و کارگردان است. اگر بخش دولتی مثل کشورهای روسیه یا چین کمکی مالی به سینماها می‌کرد و اگر سوبسید حمایتی باشد و بخش‌های خصوصی و دولتی کمک کنند، بازار فیلم مستقل از رونق نمی‌افتد. درست است که در فضای فعلی سینمای مستقل فرم و محتوای خودش را از دست داده است و این‌جور که من می بینم همه به سمت vod ها و سامانه‌های نمایش آنلاین رفته‌اند و فرم و محتوا گیشه محور شده است، اما اگر دولت و درواقع سازمان سینمایی و نهادهای نظارتی کمک کنند تا فیلم‌ها و قصه‌هایی ساخته شوند که بستر خوبی برای رشد فرهنگ و فرهنگ‌سازی هستند، قطعا در همین شرایط می‌تواند کمک بزرگی باشد. سینماگری که می‌خواهد در این بازار قدم بردارد و سرمایه‌ای را در این سیستم خرج کند، لااقل باید تضمینی برایش وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاری کند. اگر حامی نباشد کار شکست می‌خورد. یک زمانی حامی ما مردم هستند و می‌آیند فیلم را می‌بینند، و با بلیتی که می‌خرند، سرمایه فیلم‌ساز برمی‌گردد، ولی وقتی شرایط به صورتی است که ریسک کار بالا رفته، سینما حمایت همه جانبه دولتی لازم دارد؛ از شهرداری گرفته تا صدا و سیما و سازمان سینمایی که می‌تواند با اعطای وام‌هایی به بخش‌های سینمایی کمک کند و در شکوفایی و ادامه کار سینمای پرثمر نقش داشته باشند».

تهیه ‌کننده فیلم سینمایی «سرزمین آبی» در ادامه پیرامون تعطیلی سینماها به دستور ستاد مقابله با کرونا و تغییر سطح شغلی آن از سه به دو، عنوان کرد: «من یک سوالی دارم؛ وقتی سینماها را به خاطر کرونا تعطیل می‌کنیم، آیا فکر می‌کنیم سینماها از مترو شلوغ‌تر است؟! یا سالن سینما از ترمینال مسافربری شلوغ‌تر است؟! مثلا وقتی سینما تعطیل است، مترو با آن همه جمعیت در همه‌گیری کرونا بی‌تاثیر است؟ این مسئله خیلی غیرکارشناسی است و این تعطیلی‌ها لطمه بزرگی به سینما، سینماداران و همه عوامل زده است. کسی که فیلم می‌سازد عشقش این است که فیلمش دیده شود. این چرخه‌ای که چند روز سینما باز است، دوباره تعطیل می‌شود و… واقعا باعث نابودی سینما شده است. اساسا ریشه سینما را با این کار خشک کرده‌ایم و هیچی از فیلم‌های امروز نمی‌بینیم! فکر می‌کنم در این بخش کم‌سلیقگی وجود دارد. نمی دانم چطور مراکز خرید و پاساژهای شلوغ باز هستند، ولی سینما را اول از همه تعطیل می‌کنند! واقعا فکر نمی‌کنیم با وجود مشکلاتی که کشورهای دیگر به ما تحمیل کرده‌اند چقدر سینما می‌تواند در روحیه مردم و شادابی آن‌ها و سرگرمی تاثیر مثبت داشته باشد؟!  طبیعتا تعطیلی‌های غیرکارشناسی به سینما ضربه می‌زند».

باید اندازه توان موسسه هنروتجربه از آن توقع داشت. به نظر من که هنروتجربه رنسانسی در سینمای ایران به وجود آورد. تاسیس این موسسه یک اقدام کارشناسی بود و به نظرم امروز شبیه مثلثی است که سه ضلعش درست در جای خودش قرار گرفته است

در پایان رضا محقق درمورد نقش هنروتجربه در حمایت از آثار هنری و تجربی، با اشاره به اهمیت وجودی این موسسه خاطرنشان کرد: «باید از امیرحسین علم الهدی تشکر کرد که باعث و بانی این اتفاق بود. هنروتجربه واقعا یک نعمت ارزشمند برای کسانی است که می‌خواهند فیلم‌شان دیده شود و بستر خاصی در سینمای بدنه برای اثرشان وجود ندارد. بهترین کمکی که هنروتجربه می‌تواند به ما بکند این است که همین فیلم‌ها را نمایش بدهد. باید اندازه توان این موسسه از آن توقع داشت. به نظر من که هنروتجربه رنسانسی در سینمای ایران به وجود آورد. تاسیس این موسسه یک اقدام کارشناسی بود و به نظرم امروز شبیه مثلثی است که سه ضلعش درست در جای خودش قرار گرفته است. واقعا از هنروتجربه ممنونم که توانستیم «ممیرو» و «ایرو» را در آن اکران کنیم و فیلم‌های‌مان دیده شد چراکه فیلم‌های ما هنری و تجربی بودند. این موسسه امروز امید و پایگاه فیلم‌سازان مستقل است و آثاری را اکران کرده است که متشخص هستند و اصالت هنروتجربه بر همین است».

 

برچسب‌ها: