هنروتجربه-سعیدحضرتی: مستند کوتاه «پا به توپ» به کارگردانی حدیث جان بزرگی درباره زندگی زن روستایی فوتبالیستی است که در اواخر عمر فوتبالی‌اش به سر می‌برد و در شرایط محیطی نه چندان مطلوب برای رویای خود می‌جنگد.

حدیث جان‌بزرگی درباره ایده اولین فیلم مستند خود، «پا به توپ» و نحوه شکل‌گیری آن گفت: «مستند «پا به توپ» درباره شهناز عباسی، فوتبالیستی در روستایی در گیلان است که سال‌ها در تیم ملوان بازی کرده و امسال سال آخر بازی او محسوب و سن فوتبالی او تمام می‌شود. او در آخرین سالی که امکان بازی و حضور در میادین را دارد با بارداری دوم، بر مشکلاتش افزوده می‌شود. این مستند روایت‌گر چالش‌های پیش روی سوژه فیلم در زندگی خانوادگی و مسئولیت‌های او و هدف و علاقه خودش در زندگی است».

او با اشاره به این‌که فیلم‌برداری این فیلم سه روزه انجام شده، اضافه کرد: «هنگام ساخت اولین فیلم کوتاه داستانی‌ام، خیلی اتفاقی شهناز عباسی را دیدم و از همان زمان فوتبالیست بودن او که در محیطی روستایی زندگی می‌کرد، برایم جذاب بود. این موضوع گوشه ذهنم ماند و فرصتی برای ساختن آن پیش نیامد. سال گذشته تحقیقات میدانی را شروع کردم. یک بار به محل زندگی او رفتم و به فیلم‌نامه اولیه رسیدم و بعد از آن هم انجمن سینمای جوانان موافقت کردند و فیلم ساخته شد».

جان‌بزرگی در پاسخ به این سوال که کرونا بر روی ساخت فیلم تاثیر داشته یا خیر، عنوان کرد: «برای ساخت فیلم برنامه‌ریزی مشخصی داشتم و قرار بود فیلم‌برداری در اسفندماه شروع شود که با شیوع کرونا و تعطیلی پروژه‌های سینمایی و سینماها و … فیلم‌برداری ما هم سه ماه به تعویق افتاد. به دلیل همین تعویق، بارداری دوم سوژه اصلی داستان (شهناز عباسی) پیش آمد و با حفظ ساختار کلی فیلم، ناگزیر داستان فیلم هم دچار تغییراتی شد و خوشبختانه این تغییرات در جهت بهتر شدن فیلم بود. ما به نوعی خودمان را با کرونا تطبیق دادیم و سعی کردیم به کیفیت فیلم لطمه‌ای وارد نشود».

جان‌بزرگی درباره تجربه حضور در دوره سی‌وهفتم جشنواره فیلم کوتاه و میزان استقبال از فیلم‌های مستند این دوره گفت: «در مجموع فیلم‌های کوتاه داستانی در این رویداد سینمایی مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند. به نظرم مستندهای این دوره از جشنواره فضاها، موضوعات و جغرافیای متنوع‌تری نسبت به فیلم‌های داستانی داشتند و فیلم‌سازانی از شهرهای مختلفی هم حضور داشتند و همین امر باعث تنوع بصری مستندها شده بود و در مقابل فیلم‌های کوتاه داستانی‌ای که من موفق به دیدن آن‌ها شدم، فضاهای یکنواخت شهری و سوژه‌های تکراری و تلخی داشتند. با وجود کیفیت خوب مستندها اما سالن‌های نمایش مستند تقریبا خالی بود و استقبال زیادی از آن نشد».

مستند «پا به توپ» در دو جشنواره سینماحقیقت و فیلم کوتاه تهران، به صورت آنلاین اکران شده بود. جان‌بزرگی درباره تجربه خود از اکران آنلاین «پا به توپ» توضیح داد: «شرایط به نحوی است که به راحتی نمی‌توان به سینما رفت و فیلم‌ها را دید. افراد زیادی در شهرستان هستند و نمی‌توانند به تهران بیایند و حتی افرادی که در تهران هم هستند ترجیح می‌دهند به دلیل کرونا به سینماها و جشنواره‌ها نروند. اکران آنلاین علی‌رغم تمام نواقصی که در ایران دارد، راهکار مناسب و در دسترسی برای فیلم دیدن است. تجربه اکران آنلاین مستند «پا به توپ» را در سینماحقیقت داشتم و از نتیجه آن خیلی راضی بودم و در جشنواره فیلم کوتاه هم تصمیم به نمایش آنلاین این فیلم گرفتم و تجربه بسیار خوبی بود. با این‌که قبل از آن نظر مثبتی به نمایش آنلاین فیلم‌ها نداشتم اما بعد از تجربه اکران آنلاین این مستند، نظرم به کلی عوض شد و امیدوارم در دوران پساکرونا هم این بستر برای نمایش فیلم‌ها ادامه پیدا کند».

این کارگردان جوان افزود: «اکران آنلاین باعث بیشتر دیده شدن فیلم من شد و به عنوان مثال مدیرتولید فیلم «پا به توپ» که در انزلی بود و نمی‌توانست به تهران بیاید فیلم را آنلاین دید و دوستان دیگری در شهرهای مختلف هم فیلم را دیدند و از این راه ارتباطی گسترده با مخاطبان راضی‌ام. معتقدم دنیای مجازی را باید در کنار دنیای حقیقی به رسمیت بشناسیم و آن را جدی بگیریم و از ظرفیت‌های آن به نفع سینما بهره ببریم».

جان بزرگی در انتها درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: «بعد از «پا به توپ» ساخت مستند دیگری را که در روستاهای بندرلنگه می‌گذشت را تمام کردم و در حال حاضر این فیلم در مرحله تدوین است».