هنروتجربه:محمد سجادیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بی‌گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی که این روزها در صفحه هنروتجربه در سایت هاشور به صورت آنلاین اکران شده است، معتقد است «هنروتجربه» مشغول فرهنگ‌سازی ا‌ست اما حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد. خیلی از مخاطبان حس می‌کنند که فیلم‌های «هنروتجربه» برای مخاطبان خاصی طراحی شده و به همین دلیل خود را از دیدن اثری که می‌تواند خوب باشد و آن‌ها را به زیبا دیدن عادت دهد، دریغ می‌کنند.

محمد سجادیان تهیه کننده فیلم «بی‌گاه» درباره ظرفیت اکران آنلاین به ایلنا گفت: «باتوجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیتی که برای سینماها به وجود آمد، جهان به سمت استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای نمایش فیلم‌ها رفت. این مساله در ایران با «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شد که توفیق چندانی هم نداشت؛ یعنی فروشی که باید برای فیلم‌های سینمایی اتفاق بیفتد، فراهم نشد و دلیل این موضوع، نبود زیرساخت‌های درست برای معرفی فیلم‌ها در پلتفرم‌هاست. مثلا در شهرستان‌های مختلف ایران، خیلی از مردم با مقوله پلتفرم‌های آنلاین آشنایی ندارند و نمی‌توانند این سوژه را دنبال کنند. ممکن است که پلتفرم‌های مختلف، مخاطبان زیادی داشته باشند اما بازهم چنان که باید و شاید در معرفی فیلم‌های تولید شده به مردم موفق نبوده‌اند».

او در مورد نمایش آنلاین در پلتفرم هاشور توضیح داد: «پلتفرم هاشور کم‌تر از دیگر پلتفرم‌ها شناخته شده است و از طرفی ممکن است وقتی فیلم را در آن به نمایش می‌گذاریم، مخاطبان کم‌تری داشته باشد اما موسسه هنروتجربه این زحمت را برای فیلم‌های هنری کشیده است که در این پلتفرم دیده شوند. باتوجه به این‌که مخاطبان هنروتجربه، مخاطبان جدی‌تری در سینما هستند، تلاش می‌کنیم که هاشور هم شناخته شود و از آن به عنوان یک پلتفرم تخصصی یاد شود و مخاطبان جدی هنروتجربه از طریق این پلتفرم فیلم‌های جدی سینما را دنبال کنند».

تهیه‌کننده «بی‌گاه» اضافه کرد: «خیلی از پلتفرم‌های موجود با فیلم‌های «هنروتجربه» مشکل دارند و در دیده شدن آن‌ها شک دارند یا حتی نمی‌خواهند این بخش از سینما به جایی برسد. «هنروتجربه» مشغول فرهنگ‌سازی ا‌ست اما حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد. خیلی از مخاطبان حس می‌کنند که فیلم‌های «هنروتجربه» برای مخاطبان خاصی طراحی شده و به همین دلیل خود را از دیدن اثری که می‌تواند خوب باشد و آن‌ها را به زیبا دیدن عادت دهد، دریغ می‌کنند».

سجادیان در پاسخی مبنی بر این‌که در حین پروسه اکران آنلاین فیلم «بی‌گاه» شفافیت و درستی ساختار خرید فیلم‌ها توسط پلتفرم‌های اکران آنلاین را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: «در حال حاضر ساختار درست و شفافی برای خرید آثار در پلتفرم‌های اکران آنلاین وجود ندارد، مثلا می‌گویند این اثر چون چند بازیگر درجه یک دارد، چند میلیارد خریداری می‌شود ولی فیلمی دیگر چون هنروتجربه‌ای است، نباید در پلتفرم‌ ما اکران شود. در خارج از ایران پلتفرمی مثل نتفلیکس برای خرید و نمایش فیلم‌ها نرخ‌های مشخصی دارد. این‌گونه نیست که چون این فیلم مستند، تجربی یا کوتاه است نمایش داده نمی‌شود یا چون بازیگر شاخصی دارد نرخ خرید و بلیت آن گران‌تر می‌شود. برخی پلتفرم‌ها به جای کمک به فیلم‌سازان، به آن‌ها و سینما آسیب می‌رنند. این روزها که سینماها تعطیل شده، پلتفرم‌ها حتی فیلم‌سازان را از نظر اقتصادی نیز به ارائه آنلاین فیلم وسوسه نمی‌کنند و درمقابل فیلم‌ها را به صورت خیلی محدود خریداری می‌کنند».

او درباره تخفیف‌های ویژه‌ نمایش آنلاین «بی‌گاه» برای مراکز فرهنگی عنوان کرد: «در نمایش آنلاین «بی‌گاه» ساخته پویا اشتهاردی تخفیف‌هایی را برای مکان‌های فرهنگی اختصاص دادیم که این موضوع با دانشگاه علامه طباطبایی و اپلیکیشن کتابچه آغاز شد. هدف از این تخفیف‌ها دیده شدن فیلم و کمک به اهالی فرهنگ بود و علت شروع این تخفیف‌ها با دانشجویان دانشگاه علامه این بود که این دانشگاه رشته‌های مختلفی را در حوزه علوم انسانی پوشش می‌دهد، به همین دلیل مختصصان و دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند فیلم «بی‌گاه» را از جهات مختلف هم‌چون حقوقی، روان‌شناسی، جغرافیایی و… بررسی کنند تا منطقه بلوچستان بیشتر دیده شده و شاهد پیشرفت آن باشیم. در آینده نیز کد تخفیف‌هایی را برای دانشگاه‌های دیگر درنظر گرفته‌ایم که اعلام خواهیم کرد. تمام رسالت ما از تخفیف‌ها این است که همان‌طور که ما فیلمی ساختیم تا فرهنگ کشور ارتقا پیدا کند، مردم نیز حمایت‌مان کنند تا همه با هم بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم».

محمد سجادیان در انتها درباره اهمیت ساخت آثار هنری و تجربی گفت: «این‌که تفکری پشت یک فیلم وجود داشته باشد و بتوان آن را نقد کرد، اهمیت دارد؛ این‌که بیننده بعد از دیدن فیلم بتواند درباره خیلی از مسائل به تفکر وادار شود، کتاب بخواند، تحقیق کند، بگوید من یک هفته با این فیلم درگیر شدم، مهم است. از مردم خواهش می‌کنیم فیلم‌های فرهنگی ببینند، فیلم‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کند تا خوب ببینند و خوب بشنوند. مردم به فیلم‌سازان مستقل کمک کنند که با توجه به وضعیت موجود در سینما دوباره روی پای خودشان بایستند. همان‌طور که فیلم‌سازان مستقل سعی کردند در دوران حساس در کنار مردم باشند. ما مثل دوستان دیگر نبودیم که فیلم‌مان را سریعا به تلویزیون بفروشیم. وقتی فیلمی ساخته می‌شود باید چرخه نمایش آن طی شود و علاوه بر فیلم‌ساز، سالن‌دارها و پخش‌کننده‌ها نیز باید با چرخه اقتصادی همراه شوند. حال از مردم خواهش می‌کنم که در کنار ما فیلم‌سازانی که از جایی بودجه‌ای دریافت نمی‌کنیم، باقی بمانند. امیدوارم هر شخص به یک سفیر «بی‌گاه» یا «هنروتجربه» تبدیل شود و این فیلم‌ها را برای زیباتر دیدن و آشنایی بهتر با جهان ببیند».