هنروتجربه: روزنامه گاردین در گزارشی به شباهت‌های نمایشنامه کلاسیک «مرگ فروشنده» از آرتور میلر و فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی پرداخته است.

فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که برنده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد، این روزها در قالب نسخه دی‌وی‌دی و سایت‌های آمازون پرایم، یوتیوب و گوگل‌پلی در دسترس مخاطبان و سینمادوستان سراسر جهان است. به همین مناسبت روزنامه گاردین در گزارشی «فروشنده» را با نمایشنامه کلاسیک «مرگ فروشنده» مقایسه کرده، در این مطلب آمده است:

آرتور میلر، نمایش‌نامه‌نویس سرشناس آمریکایی در همان صفحه آغازین نمایش‌نامه «مرگ فروشنده» خانه و محل زندگی یک زوج قدیمی به نام‌های ویلی و لیندا لومن در نیویورک را با جزئیات شرح می‌دهد. فرهادی اما سراغ نمادگرایی رفته و عماد و رعنا اعتصامی (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی)، بازیگران تئاتر را جایگزین ویلی و لیندا می‌کند.

خانه آنها رو به تخریب است و عماد و رعنا ابتدا با این مشکل با شوخ طبعی برخورد می‌کنند اما در زمانی کوتاه شکاف‌های موجود در رابطه زناشویی آنها همانند خانه آنها آشکار می‌شود.

«فروشنده» از آن دسته فیلم‌هایی است که بهتر است بدون دانستن جزئیات زیاد درباره داستان، به تماشایش نشست. به طور خلاصه این فیلم درباره خانواده اعتصامی است که پس از آوار شدن خانه‌شان، به لطف همکار بازیگرشان، بابک، به یک آپارتمان جدید نقل مکان می‌کنند. اما گویی قبل از آنها یک زن دیگر در این خانه زندگی می‌کرده و روند داستان به سمت اشتباهی پیش می‌رود که به رعنا ضربه روحی زده و جنون انتقام به جان عماد می‌اندازد.

فرهادی خواسته برخی نشانه‌ها را از نمایش‌نامه میلر همچون جاه‌طلبی، شرم و حس مردانه غرور را وام بگیرد و این که بخواهیم داستان این زوج را بیش از حد با نمایشنامه میلر مقایسه کنیم اشتباه است. عماد دبیر ادبیات است اما هیچکدام از شاگردانش درباره «مرگ فروشنده» چیزی نشنیده‌اند. در عوض، بینندگانی که نمایشنامه میلر را می‌شناسند، به شباهت‌های میان دنیای فیلم و دنیای لومن‌ها پی می‌برند. وقتی عماد و رعنا به پشت بام خانه تازه‌شان می‌روند، چشم‌انداز شهر تهران برای آنها مانند صحنه نمایش است. میلر هم در نمایشنامه همین تصویر را برای خانه لومن‌ها روایت کرده است.

رعنا می‌خواهد با ایفا کردن نقش روی صحنه از بحران درونی خود فاصله بگیرد اما با تدبیر فرهادی این ابتکار پاسخ نمی‌گیرد و حتی به درگیری عماد با بابک روی صحنه جلوی چشم تماشاگر ختم می‌شود. فرهادی که در دانشگاه هنرهای نمایشی و کارگردانی خوانده، از همین رو فیلم «فروشنده» بیشتر قدرت خود را از تکنیک‌های تئاتری غیرپیچیده می‌گیرد.