هنروتجربه: نشست خبری فیلم سینمایی «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» در چهارمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

مریم بحرالعلومی که بعد از «پاسیو» با دومین فیلم بلند خود «شهربانو» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در نشست خبری فیلمش که روز شنبه ۸ خرداد برگزار شد، با تشکر از اصحاب رسانه گفت: «فیلم «شهربانو» برای من پیچیدگی‌هایی داشت که هنوز من را درگیر خود کرده است و شاید پژمان تیمورتاش به‌عنوان نویسنده بهتر بتواند آن را شرح بدهد؛ قصه زنانی که تعریف کردن ماجرایشان در هر مدیومی برای ما جذاب است».

بحرالعلومی در بخش دیگری بیان کرد: «فیلم‌سازی گاهی آنقدر سخت می‌شود که ناخودآگاه غافلگیرت می‌کند. فیلم اول من حاصل یک دغدغه شخصی بود، اما فیلم دوم باید حرفه‌ای‌تر کار می‌شد و فیلم‌نامه‌ای خوب را می‌طلبید. از همه عوامل پشت دوربین تشکر می‌کنم».

فرشته صدرعرفایی بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به این سوال سحر عصر آزاد منتقد سینما و کارشناس نشست که آیا فیلم‌نامه، او را برای بازی در این فیلم جذب کرده است یا نه، توضیح داد: «طبق روال کاری همیشگی‌ام، فیلم‌نامه برای من مهم‌تر از هر عاملی برای بازی در یک اثر است. فیلم‌نامه «شهربانو» برای من دغدغه‌مندانه و مسئولانه به نظر رسید. این فیلم به مسائل اجتماعی و اقتصادی خانواده می‌پردازد و معضلات و تلنگرهایی را به تصویر می‌کشد که امیدوارم مسئولان را هم هشیارتر کند».

صدر عرفایی درباره نگاه زنانه و به دور از کلیشه به نقش مادر در «شهربانو» و تعامل با کارگردان برای اجرای درست این وجه بیان کرد: «امتیاز فیلم‌نامه «شهربانو» نگاه بسیار واقعی به جامعه است. زنان سال‌هاست نقش مهمی در تامین معیشت خانواده دارند و گاهی بار مردان را نیز به دوش می‌کشند. هم‌زمان فرزندان خود را بزرگ و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. وجه بارز این فیلم‌نامه در روایت، شرایط زنانی است که قربانی شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه ناشی از بی‌عدالتی می‌شوند».

صدر عرفایی در بخش دیگری عنوان کرد: «شرایط برای فیلم‌سازان جوان بسیار ناعادلانه است. من هرجا توانسته‌ام کمک‌شان کرده‌ام، آن‌ها مدام باید دنبال سرمایه بگردند و بهتر است بر فیلم‌سازان جوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند».

پژمان تیمورتاش نویسنده فیلم‌نامه این فیلم نیز توضیح داد: «ایده این فیلم از کودکی من برمی‌آید، زمانی که خانواده‌ای که شرایط خوبی نداشتند، در همسایگی‌مان زندگی ‌می‌کردند و بعد از برگشت مادر به جمع‌شان آنجا را ترک کردند. همیشه برای من سوال بود که سرنوشت آن‎‌ها چه شده است. در واقع، مسیر تقدس‌زدایی از همان مادر، من را به سمت نگارش قصه شهربانو کشاند».

او ادامه داد: «فیلم «شهربانو» را بهمن‌ماه برای اولین بار دیدم و جوری تحت تأثیر قرار گرفتم که انگار خودم آن را ننوشته‌ام! این فیلم و نقش شهربانو به‌شدت با بازی فرشته صدر عرفایی معنا می‌یابد و او یک قدم از فیلم‌نامه نیز جلوتر است.

بهرنگ علوی، گلاره عباسی،یوسف تیموری از بازیگران فیلم و امیر یل ارجمند آهنگساز «شهربانو» نیز در این نشست درباره همکاری با این فیلم صحبت کردند.

«افسانه بناسان، غول چراغ جادو»؛ ستایشی ساده از صلح
پرویز پرستویی بازیگر و حبیب احمدزاده کارگردان فیلم سینمایی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» در نشست رسانه‌ای جشنواره جهانی فجر، این فیلم را فیلمی در ستایش صلح توصیف کردند.

حبیب احمدزاده در ابتدای این نشست، درخصوص دلیل اصلی ساخت این فیلم گفت: «گاهی اوقات آدم احساس می‌کند که باید به هر ترتیبی که می‌تواند، مثل نوشتن داستان، کشیدن نقاشی یا ساخت یک فیلم، از بعضی دیگر تشکر کند. این فیلم هم در حقیقت برای تشکر کردن از خانم «سویا» ساخته شد. کسی که سال‌ها در ژاپن جانبازان شیمیایی ما را ریکاوری می‌کرد و پایه اصلی ساخت این فیلم بود».

او افزود: «البته در ابتدا قصد نداشتیم که یک فیلم بلند به این سبک و سیاق بسازیم، اما زمانی که ایده این کار را با خانم سویا مطرح کردیم، با سه شرط پذیرفت که این فیلم ساخته شود، یکی اینکه ماجرای آن داستانی باشد، دوم اینکه محور اصلی قصه خودش نباشد و سوم اینکه کلیت کار یک حالت آموزشی باشد. در نهایت هم، این اثر با کمک عواملی که برای بخش‌بخش آن زحمت کشیدند، با وجود کمبود بودجه و مشکلاتی که این اواخر به دلیل بیماری کرونا داشتیم، ساخته شد تا به‌نوعی از طرف ملت ایران از کسانی که در روزهای سخت به آنها کمک کردند، تشکر کرده باشیم».

در اواسط نشست هم شیسوکو تسویا، کسی که ایده اصلی ساخت این فیلم از روی زندگی او ساخته شده بود، از طریق تماس تصویری به نشست اضافه شد و با اعلام این موضوع که به دلیل کرونا نتوانسته به تهران بیاید، در رابطه با الهام گرفتن از او، برای ساخت این فیلم عنوان کرد: «من اصلاً آدم خاصی نیستم، کار خاصی هم نکردم که بخواهم راجع به آن صحبت کنم. من فکر می‌کنم هر آدمی، در هر اتفاقی فردِ دردمندی را دید، اگر می‌توانست کمکی کند، باید حتما این کار را انجام دهد. من چون دیدم حداقل کاری که می‌توانستم برای جانبازان شیمیایی انجام دهم، کمک به آنها بوده، پس این کار را انجام دادم. نیازی هم نبود که این کمک جایی منعکس شود ولی با اصرار دوستان ایرانی، این فیلم ساخته شد. در زندگی انسان‌ها اتفاقاتی می‌افتد و افراد دچار تغییر و تحول می‌شوند، برای من هم در مقطعی این اتفاق رخ داد و امیدوارم بتوانم به همه مردم دنیا کمک کنم».

پرویز پرستویی بازیگر اصلی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» هم در بخش‌هایی از این نشست با تشریح چگونگی شکل‌گیری ساخت این فیلم که در ستایش صلح است، درخصوص سفری که به هیروشیما و برای بزرگداشت بمباران شیمیایی این شهر در جنگ جهانی دوم داشتند توضیح داد «در این سفر ما حدود بیست هزار نفر را دیدیم که از اقصی نقاط دنیا به نشانه صلح دور هم جمع شده بودند، ما برای بار اول دیدیم که این همه آدم دغدغه‌مند برای صلح اینجا هستند، اما خیلی از آن‌ها هنوز نمی‌دانند که در ایران هم جانبازان بمباران شیمیایی وجود دارند و نمی‌دانستند ما سردشت و حلبچه داریم. این ارتباط برقرار شد و با کمک شهردار هیروشیما جشنواره فیلم‌های ایرانی را راه‌اندازی کردیم. این جشنواره با آثار دفاع مقدس شروع شد و پای آثار اجتماعی و حتی کمدی هم به آن باز شد».

او در ادامه با اشاره به چگونگی ساخت این فیلم توضیح داد: «در این میان دغدغه‌ای در ذهن آقای احمدزاده شکل گرفت و گفت حالا باید این صلح و کمک کردن به همدیگر را اشاعه دهیم، موضوعی که هر بشری روی این کره خاکی باید به آن بیاندیشد. من قصد شعار دادن ندارم، سال‌هاست به عشق مردم و برای مردم کار می‌کنم، خانم تسویا کلینیکی وقف خدمت به آدم‌های کم بضاعت دارد و دغدغه‌اش کمک کردن است یا پروفسور اروپایی که در فیلم بود هم برای کمک به مردم، تلاش زیادی کرده، او در زمان جنگ، جانبازان و شیمیایی‌های دفاع مقدس ایرانی را با وجود مخالفت‌ها مداوا می‌کرد. یعنی یک مثلث با سه ضلع از شرق آسیا، اروپا و خاورمیانه شکل گرفت که همگی یک هدف را دنبال می‌کردند، آن هدف هم چیزی نبود جز صلح که امیدواریم در سراسر دنیا برقرار شود».

پرستویی در انتهای صحبت‌هایش گفت: «ما خواستیم بگوییم هدف‌مان و فکرمان، همان صلح است و خوشحالیم که همدیگر را پیدا کردیم».