هنروتجربه: مهرشاد کارخانی دو مستند «آرشیو متروک» و «تیتراژ در سینمای ایران» را در هنروتجربه اکران کرده است. او که مدتی است فیلم‌برداری مستند «در جستجوی تنگنا» را به پایان رسانده، می‌گوید این مستند، مصاحبه محور نیست و نگاه ستایش‌آمیز به امیر نادری و آثارش ندارد.

به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از اعتماد آنلاین، کارخانی درباره این مستند توضیح داد: «این مستند روایت زندگینامه‌ای و مصاحبه محور ندارد و صدای گفت‌وگوی آدم‌ها را روی تصاویر مکان‌هایی در تهران که در واقع لوکیشن فیلم‌های شهری و خیابانی نادری بوده‌اند، می‌شنویم و در تنگنای روزهای کرونایی دوربین در جستجوی رد پای نادری می‌گردد».

وی با اشاره به این که این مستند در روزهای کرونایی فیلمبرداری شده است، افزود: «ما در این مستند در نهایت به کولاژی از تصاویر و صدای فیلم‌های نادری از «سازدهنی» و «انتظار» تا آثار شهری او «تنگنا»، «خداحافظ رفیق»، «مرثیه»، «جستجو» و دو فیلم آخرش در ایران «دونده» و «آب، باد، خاک» می‌رسیم و نگاهی تحلیلی به روحیه خاص و جذاب این کارگردان سرشناس تا قبل از مهاجرتش از کشور خواهیم داشت».

این کارگردان با تاکید بر این که «جستجو در تنگنا» نگاه یکطرفه و ستایش آمیز به نادری و آثارش ندارد، تصریح کرد: «علاقه من به سینمای دهه ۵۰ واضح است و به دلیل آن سینما و آدم هایش فیلم می سازم. سینمای جریان ساز بسیار روی من تاثیر گذاشت و حتی بخش مهمی از سینمای عامه پسند آن دوران را که با فیلم‌های امروز مقایسه می‌کنم فیلم‌های آن دوران بسیار جذاب تر بودند. سینمای ما بعداز چهار دهه هنوز در زمینه سینمای عامه پسند نتوانسته فیلمی در اندازه‌ های «سلطان قلب‌ها» و … بسازد. حتی یک فیلم عاشقانه ساخته نشده که تماشاگر را جذب کند».

تدوین «جستجو در تنگنا» توسط یاور تورنگ به روزهای پایانی رسیده است و به زودی وارد مرحله صداگذاری خواهد شد. عوامل تولید این فیلم ۶۰ دقیقه‌ای عبارتند از نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: مهرشاد کارخانی، تدوین: یاور تورنگ، فیلمبردار: امیر بنی‌اسدی، برنامه ریز و دستیار کارگردان: حمید کریمی، عکس: عسل هاشمی سراج، دستیاران کارگردان: یمنا اعتدادی، عباس تقوی، تدارکات: یزدان کارخانی، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.