هنروتجربه-فاطمه رستمی: کاوه مظاهری که خودش قبلا فیلم کوتاه «روتوش» را در هنروتجربه اکران کرده است، معتقد است فیلم «آبجی» ساخته مرجان اشرفی‌زاده که این روزها در سینماهای هنروتجربه در حال اکران است، این قابلیت را دارد که طیف مخاطب گسترده تری داشته باشد.

مظاهری در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه درباره اکران «آبجی» با توجه به تفاوت آن نسبت به سایر آثار تجربی در حال اکران در هنروتجربه گفت: «نسبت به وضعیت فعلی سینمای ایران به عنوان یک مخاطب نه یک فیلمساز، حس می‌کنم نسبت به آنچه به عنوان ترند در اکثر فیلم‌های امروز مطرح می‌شود و قصه هایی را می‌بینیم که روایت زندگی‌های لمپنی است و همه چاقوکش و لات و… هستند و فیلم‌سازها این چیزها را به نمایش می‌گذارند، «آبجی» اثر متفاوتی است. من واقعا به عنوان یک مخاطب اصلا این مدل فیلم‌های ترند شده را دوست ندارم و حقیقتا مخاطبش نیستم. حس می‌کنم چیزی که این فیلم‌ها ارائه می‌کنند چندان به واقعیت نزدیکی هم ندارد». او افزود: «مخاطب دوست دارد تماشاگر فیلمی باشد که با سلیقه او جور باشد. فیلم یک محصول فرهنگی است و نمی‌توان فقط بعد سرگرمی آن را در نظر گرفت. نکته جالب فیلم آبجی هم این است که در بین آثار امروز سینما معقول‌تر به نظر می رسد. شاید مقایسه من در مورد «آبجی» و سایر فیلم‌ها اصلا مقایسه درستی نباشد، اما به هرحال این فیلم‌ها با هم اکران می‌شوند و مقایسه پیش می آید. «آبجی» فیلمی است که واقعا این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا تا به حال از زمان ساختش که حدود ۷ سال از آن گذشته، اکران نشده؟».

مظاهری با تاکید به جای خالی چنین تولیداتی در سینمای کشور، اظهار کرد: «دوست ندارم تقسیم‌بندی کنم، اما نتفلیکس را هم که باز کنید می‌بینید دسته بندی دارد و مثلا شامل فیلم خانوادگی، اجتماعی، اکشن و… است. پلتفرم‌های نمایش خانگی خودمان هم اینگونه است، اما نکته اینجاست که ما در دسته بندی انواع فیلم‌ها جای برخی آثار را خالی می‌بینیم».

او ادامه داد: «فیلم «آبجی» از نگاه من خیلی درست است و کارگردان آدم‌هایی که روایت‌شان می‌کند را خیلی خوب می‌شناسد تا حدی که شاید فکر کنیم بخش‌هایی از فیلم تجربه زیست خودش باشد چرا که جزئیات کاراکترها به شدت دقیق نمایش داده شده است. بازی گلاب آدینه در «آبجی» بسیار جذاب است و چون او بازیگر کم کاری هم هست دیدن بازی اش با آن همه ریزه کاری نشان می دهد او چقدر ظریف بازی کرده است».
مظاهری عنوان کرد: «در یک نگاه کلی به سینما حس می‌شود توجه به ساخت آثاری مشابه «آبجی» از بین رفته و جای خالی این نوع فیلم‌ها حس می‌شود. شاید تا ۱۰ سال قبل بیشتر شاهد این سبک فیلم‌های شبیه به «آبجی» بودیم. همین مسئله باعث می‌شود «آبجی» برایم جذاب شود. در این هیاهوی سینمای ایران دیدن فیلمی مثل «آبجی» خیلی به من چسبید و گفتم خداراشکر که هنوز از این دست فیلم‌ها تولید می‌شود».
در ادامه کارگردان «شهربازی» با توجه به تجربه خودش از اکران در هنروتجربه در پاسخ به سوالی درمورد پیش بینی اش از استقبال مخاطب نسبت به «آبجی» توضیح داد: «هنروتجربه سینمای مخاطب خاص‌تر محسوب می‌شود و «آبجی» حتی در مقایسه با پرفروش‌های هنروتجربه مثل «پرویز»، «ماهی و گربه» و… می‌توانست شرایط بهتری داشته باشد و فکر می‌کنم به خاطر شرایط اکران است که در هنروتجربه اکران می‌شود چراکه این قابلیت را دارد که طیف مخاطب گسترده داشته باشد. شاید این فیلم می‌توانست در شرایط دیگر هم در هنروتجربه اکران شود هم در سینمای بدنه و فکر می‌کنم که این پتانسیل را دارد چراکه فیلم خیلی بار تجربی خاصی ندارد و اتفاقا می‌توان به صورت خانوادگی هم به تماشای آن نشست و لذت برد».
در پایان این کارگردان درمورد آخرین فعالیت‌های اخیر خودش با اشاره به نگارش یک فیلم‌نامه جدید توضیح داد: «فیلم‌نامه جدیدم مثل فیلم‌های قبلی ام یک سویه اجتماعی و یک سویه جنایی دارد و در واقع دنباله مسیری است که طی کرده ام. هنوز نام مشخصی برای آن تعیین نکرده ام و نگارشش تمام نشده است».