هنروتجربه-سعیدحضرتی: هومن بابانوروزی با غیرقابل تقلید خواندن سینمای کیارستمی معتقد است: «سینمای کیارستمی راه را نشان می‌دهد تا بتوانی موضوعات و نوع فیلم‌سازی و راه و روش و سلوک خودت در سینما را پیدا کنی. با اینکه نمی‌توان همانند کیارستمی فیلم ساخت اما او فرمولی به تو می‌دهد که مثل خودت فیلم بسازی.»

هومن بابانوروزی درباره سینمای عباس کیارستمی به سایت هنروتجربه گفت: «فیلم‌های عباس کیارستمی دریچه‌ تازه‌ای از سینما را به ما نشان داد که این امر حاصل خلاقیت، جست‌وجوگری و نگاه خاص و ویژه او به جهان است. بسیاری از بزرگان سینما مثل مارتین اسکورسیزی، ژان لوک گدار، آکیرو کوروساوا هم به این نگاه تازه اذعان دارند. به هر حال این دستاورد کمی نیست و به نظرم اگر یک سینماگر همین یک کار را در طول دوران فعالیت هنری و فیلم‌سازی خودش انجام داده باشد نام و آثارش باقی خواهد ماند.»

وی با اشاره به غیر قابل تقلید بودن سینمای کیارستمی بیان کرد: «سینمای کیارستمی غیرقابل تقلید است؛ به این خاطر که این نوع سینما به شدت سینمای شخصی است. سینمای کیارستمی راه را نشان می‌دهد تا بتوانی موضوعات و نوع فیلم‌سازی و راه و روش و سلوک خودت در سینما را پیدا کنی. با اینکه نمی‌توان همانند کیارستمی فیلم ساخت اما او فرمولی به تو می‌دهد که مثل خودت فیلم بسازی. »

بابانوروزی با بیان اینکه هنر کیارستمی هنر وفادار ماندن به ماهیت و ظرفیت‌های فردی هنرمند و اتکای به حقایق ساده‌ جهان روزمره بود؛ اظهار داشت: «به موازات نسل تازه، کیارستمی تا آخرین نفس به فیلم‌سازی ادامه داد و بر خلاف انبوهی از فیلم‌سازان هم نسلش دوران افول و زوال را ندید.»

بابانوروزی با تاکید بر اینکه کیارستمی در فیلم هایش از توصیف‌هایی با مرکزیت داستانی گریخته است و بر این مساله همواره پایبند بوده است، اضافه کرد: «فیلم «۲۴ فریم» آخرین ساخته کیارستمی به شدت او را به اوج خواسته‌اش از دیجیتال و ساده کردن سینما می‌رساند. خود او می‌گفت که هر چقدر جلوتر می‌روم از داستان‌گویی فاصله می‌گیرم. منظور او البته داستان گویی کلاسیک است و بدیهی است که هیچ فیلمی بدون داستان نیست حتی ویدئوآرت‌های او مثل «پنج» یا کارهای دیگر او در زمینه اینستالیشن آرت. اینها قصه‌های کلاسیک و ماجرا محوری ندارند. مسئله این است که سینمای او از نقطه‌ای شروع شد و سیگنالی را طی کرد و به اوج «۲۴ فریم» ختم شد و کیارستمی تقریبا توانست آن المان‌هایی را که می‌خواهد حذف کند. دید خاص کیارستمی به جز این فیلم در فیلم‌هایی چون «کلوزآپ»، «طعم گیلاس» و «۲۴ فریم» هم ظهور و بروز می‌کند. »

 

کارگردان «درخت زندگی» افزود: «فیلم «۲۴ فریم» که زاده‌‌ ۳ سال پایانی عمر گرانمایه‌‌ اوست فیلم به شدت زیبایی است و در عین سادگی و در یک قاب ثابت پیام بزرگی در بطن خود دارد. کیارستمی در این فیلم دعوت به نگاه کردن می‌کند و آنقدر این توصیه درست و به موقع است که تاثیر خودش را می‌گذارد. کیارستمی زواید را در این فیلم حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین معنا به ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شکل بیان شود و انعکاس سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مفاهیم در قالب ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ساختارها ممکن شود. این جهانِ کسی است که در باشکوه‌ترین اثرش از عکس؛ فیلم می‌سازد.»

این کارگردان جوان با تاکید بر اینکه سینمای هنری و تجربی قطعا تحت تاثیر کیارستمی است؛ ابراز داشت: «آپیچاتپونگ ویراستاکول، کارگردان تایلندی برنده نخل طلای کن همواره خود را وامدار سینمای ایران می‌داند و فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی را به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌هایش انتخاب کرده، مارتین اسکورسیزی که یکی از قطب‌های هالیوود است اذعان دارد از کیارستمی تاثیر گرفته و اسکورسیزی با دیدن فیلم «ای‌بی‌سی آفریقا» به کیارستمی گفته بود که «من فیلم تو را چندین بار دیده‌ام و به تو که به راحتی می‌توانستی دوربین‌ات را ۳۶۰ درجه بچرخانی و حتی در جاهایی خودت وارد کادر شوی و اینگونه از سینما لذت ببری رشک برده‌ام زیرا تو فیلمی ساخته‌ای که کسی احساس نمی‌کند، نمایشی است.» این گفته‌ها نشان دهنده اوج اهمیت سینمای کیارستمی در عرصه بین‌المللی است. قطعا این شخصیت در ایران و بر سینماگران ایرانی هم تاثیرگذار بوده و هست.»

 

لازم به ذکر است مستند «درخت زندگی» به کارگردانی بابانوروزی؛ سال ۹۸ در سینماهای «هنروتجربه» اکران و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته بود. «درخت زندگی» درباره بابک احمدپور بازیگر نقش پسربچه‌ فیلم «خانه دوست کجاست» ساخته‌ عباس کیارستمی است. بابانوروزی در این گفت‌وگو  از اکران آنلاین «درخت زندگی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.