هنروتجربه: سعید زمانیان می‌گوید امیدوارم اکران های «هنر و تجربه» به عنوان یک جریان مستقل هنری از سینمای بدنه ادامه داشته باشد. در حال حاضر تنها راه نفس کشیدن فیلم کوتاه همین اکران‌های «هنر و تجربه» است و امیدوارم راهش مسدود نشود و با قدرت ادامه پیدا کند.

فیلم کوتاه «سور بُز» به کارگردانی و نویسندگی سعید زمانیان قرار است در قالب بسته فیلم کوتاه «وضعیت قرمز» با چهار فیلم کوتاه دیگر شامل «صحنه» به کارگردانی امیر مهندسیان، «شوفر» به کارگردانی رضا نجاتی، «دم اژدها» ساخته سعید کشاورز و «بی‌ریختی» به کارگردانی محمد رحمتی اکران شود.

سعید زمانیان فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما درباره پیوستن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به فهرست جشنواره‌های مورد تأیید اسکار، ضمن تبریک به خانواده فیلم کوتاه، به پانا گفت: «اینکه نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در میان جشنواره‌های معتبر جهان ثبت شده، اتفاق بسیار مهمی است و انگیزه زیادی به فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره می‌دهد تا همواره در مسیر رشد کیفیت جشنواره حرکت کنند. این امکان برای جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود دارد که با حمایت، مدیریت و تمهیداتی که اندیشیده می‌شود به زودی این جشنواره در بین پنج جشنواره تخصصی فیلم کوتاه جهان قرار بگیرد.»

اسکاری شدن جشنواره تهران به اهالی فیلم کوتاه انگیزه و امید تزریق می‌کند

وی تصریح کرد: «البته این تازه ابتدای راه است و امیدوارم با درک اهمیت حضور بین المللی فیلمسازان در عرصه های بین المللی این مسیر و عضویت همچنان در سال‌های پیش‌رو، با درایت و حمایت پیگیری شود، زیرا این خبر خوب همان چیزی است که خانواده فیلم کوتاه در این روزهای پر آشوب کرونا زده به آن نیاز داشت و قطعا قدمی رو به جلو است که به اهالی فیلم کوتاه انگیزه و امید تزریق می‌کند.»

زمانیان درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران نیز بیان کرد: «به نظر من فیلم کوتاه در حال حاضر پیش‌روترین، خلاق ترین و با انگیزه ترین بخش سینمای ایران است، چراکه در این عرصه کسی انگیزه مالی ندارد و هنرمند نسبت به سینمای بلند و نمایش خانگی با ممیزی کمتری روبرو است.»

در فیلمنامه‌نویسی، آدم‌ها محصول تفکر و خلاقیت خودشان هستند

وی در پاسخ به اینکه سینمای کوتاه چقدر موفقیتش را از فیلمنامه دارد و آیا فیلمنامه با ایده ای جدید در ماندگاری فیلم کوتاه موثر است یا خیر، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که فیلمنامه کوتاه با ایده و پرداخت مناسب موجب تولید فیلم کوتاه درخشان می شود اما باید دید در سال‌های اخیر دستگاه‌های آموزشی و حمایتی مسئول در این زمینه چقدر سرمایه گذاری و برنامه ریزی داشته‌اند. من فکر می کنم در زمینه فیلمنامه کوتاه هم مانند همه بخش‌های دیگر در کشور، آدم‌ها محصول تفکر و خلاقیت خودشان هستند تا سیستم ناکارآمد آموزشی و اگر این اصلاح نشود قطعا در سال‌های روبرو بیش از این با مشکل روبرو خواهیم شد.»

این فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم کوتاه، دلیل مقبولیت سینمای کوتاه ایران را نوع نگاه فیلمسازهای ایرانی به شرایط روز زندگی در کشور دانست و درباره شرایط ساخت فیلم‌های کوتاهش اظهار کرد: «فیلم‌هایم را در شرایط بسیار دشوار و به قول گفتنی با یاری همسایه‌ها ساختم! واقعا اگر نبودند افرادی که با عشق و علاقه در پشت و جلوی دوربین با کمترین چشم داشت مالی احتمالا تولیدات کوتاه به یک دهم کاهش پیدا می‌کرد.»

«فیلم کوتاه» خودش غایت خودش است

وی در پاسخ به اینکه غایت فیلمسازهای کوتاه را در حضور در جشنواره‌ها می‌داند یا ساخت فیلم بلند، گفت: به نظر من فیلم کوتاه، خودش غایت خودش است و نباید دنبال چیز بیشتری بود. برای من فیلم کوتاه همچون تئاتر، شعر و موسیقی یک مدیوم و ابزار برای بیان هنری است و به صورت مستقل و مجزا قبال بررسی و توسعه است.»

تنها راه نفس کشیدن فیلم کوتاه اکران‌های «هنر و تجربه» است

کارگردان فیلم کوتاه «سور بُز» در مورد ایجاد شرایطی برای اکران عمومی فیلم کوتاه نیز بیان کرد: «شما وقتی به گذشته فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران یا جشن خانه سینما نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این حوزه مخاطبان خود را دارد و قطعا اکران های عمومی کمک زیادی به رشد و توسعه آن خواهد کرد.»

وی در پایان گفت: «امیدوارم اکران های «هنر و تجربه» به عنوان یک جریان مستقل هنری از سینمای بدنه ادامه داشته باشد. در حال حاضر تنها راه نفس کشیدن فیلم کوتاه همین اکران‌های «هنر و تجربه» است و امیدوارم راهش مسدود نشود و با قدرت ادامه پیدا کند.»