هنر و تجربه: بازار فیلم کن برنامه‌ای دارد با عنوان «کن اِکس‌آر» که مختص فناوری‌های دربرگیرنده (ایمِرسیو) و پیشرفت‌های عرصه فیلم‌برداری است؛ که در آن فرصت‌های همکاری، سرمایه‌گذاری و پخش متعددی ارائه می‌شوند.

این هفته جینگسو چِن، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم سرگرمی «ویر»/ VeeR در حوزه واقعیت مجازی از چگونگی کسب درآمد گفت. کمپانی «ویر» که در پکن واقع شده، در خصوص محتوای داستانی واقعیت مجازی، دست به سرمایه‌گذاری، تولید و پخش می‌زند. چن روز گذشته در حالی از پخش محتوای سینمایی واقعیت مجازی و درآمدزایی در بازار کن گفت که بازار این رسانه و فناوری هر روز با استقبال بیش‌تری روبه‌رو می‌شود.

همین ماه فوریه بود که فیسبوک اعلام کرد شصت برنامه و بازی واقعیت مجازی در هِدسِت پلتفرم «اوکولوس کوئست وی‌آر» بیش از یک میلیون دلار کسب درآمد کرده‌اند. شش عنوان هم در پلتفرم «کوئست» بیش از ده میلیون دلار سود داشته‌اند. فروش هدست‌های کوئست در سه ماه آخر ۲۰۲۰ رقمی حدود دو میلیون و سیصد هزار دلار بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ به بیش از پنج میلیون دلار برسد.

پایگاه تحلیلی «آمدیا» هم در گزارشی با عنوان «فیسبوک، واقعیت مجازی و آینده تبلیغات» به این جمع‌بندی رسیده که سرمایه‌گذاری روی فناوری واقعیت مجازی دیگر یک اقدام ریسک‌آمیز نیست و این فناوری در حال طی کردن اولین گام‌های کوچک خود برای تصاحب بازار عمومی است.

درآمد کل محتوای واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۰ در رقمی حدود یک میلیارد و صد میلیون دلار متوقف شد و هرچند در قیاس با درآمد ۱۶۸ میلیارد دلاری بازی‌ها در سال ۲۰۲۰ مثل قطره‌ای در دریا است ولی فوق‌العاده به نظر می‌رسد و گویای آینده‌ای درخشان برای بازار فناوری واقعیت مجازی.

ورایتی

برچسب‌ها: