هنر و تجربه: مورخان سینما می‌دانند که آسکِر میشو یکی از فیلم‌سازان سیاه‌پوست پیشگام تاریخ سینما است؛ کارگردان و رمان‌نویسی که در روزگار فعالیتش مورد تحسین قرار نگرفت چون احتمالاً درام‌های پیچیده‌ای درباره زندگی سیاهان در آمریکا می‌ساخت!

به گزارش سایت هنروتجربه، آسکر میشو از عصر سینمای صامت کارش را آغاز کرد و در زمان مرگش در سال ۱۹۵۱، این فرزند برده‌های سابق در کنتاکی، شش رمان نوشته و ۴۴ فیلم کارگردانی کرده بود که امروز هشتاد درصدشان ازبین‌رفته – یا دست‌کم گم‌شده – است. لازم به گفتن نیست که او از نظر خیلی‌ها دور ماند، حتی جشنواره کن؛ اما هفتادوچهارمین دوره این رویداد سینمایی، در بخش جنبی آثار کلاسیک خود، یک نسخه ترمیم‌شده از تریلر جنایی سال ۱۹۳۵ میشو با عنوان «قتل در هارلم»/ Murder in Harlem را در کنار مستند جدیدی درباره تأثیر امروزی این فیلم‌ساز با نام «آسکر میشو: ابرقهرمان سینمای سیاه»/ Oscar Micheaux – The Superhero of Black Cinema به کارگردانی فرانچسکو زیپِل به نمایش می‌گذارد. این ترکیب دوگانه، به بهانه هفتادمین سالگرد مرگ میشو در نظر گرفته شده است که هر روز توجه بیش‌تری به کارنامه هنری او می‌شود.

فقط پنج فیلم میشو تا امروز کشف شده‌اند ولی مستند «آسکر میشو: ابرقهرمان سینمای سیاه» شامل تصاویر پشت‌صحنه‌ای از کارگردانی او در دهه ۱۹۲۰ می‌شود که نشان می‌دهد او کاملاً بر بازیگرانش تسلط داشت. اگرچه پاتریک مک‌گیلیگن،زندگی‌نامه‌نویسی که متخصص شناخت میشو است، می‌گوید «کارنامه میشو بزرگ‌ترین داستان آمریکایی است که هیچ‌کس چیزی درباره‌اش نمی‌داند» اما وجود چنین بزرگداشت‌ها و نسخه‌های ترمیم‌شده‌ای به معنی تغییر زودهنگام این وضعیت است.

ایندی‌وایر