هنر و تجربه ترجمه مریم شاه‌پوری: دیشب ستارگان زیادی در اولین نمایش اثر جدید وس اندرسن با نام «گزارش فرانسوی»/ The French Dispatch حاضر شدند و حال‌وهوای مراسم فرش قرمز تقریباً مثل روزگار پیش از کرونا بود.

دو ساعت بعد، «گزارش فرانسوی» یکی از طولانی‌ترین تشویق‌های ایستاده هفتادوچهارمین جشنواره کن را دریافت کرد و حاضران در سالن، نُه دقیقه برایش کف زدند. وس اندرسن و گروه بازیگرانش شامل بیل موری، اوئن ویلسن، تیلدا سویینتن (که در جشنواره امسال پنج فیلم دارد)، اِیدریئن برودی، استیون پارک، بنیسیو دل تورو و تیموتی شلمی در سالن حضور داشتند؛ ولی یکی از بازیگران نتوانست در این نمایش حاضر شود: لیا سیدو که روزهای گذشته در جشنواره حضور داشت ولی حالا به دلیل آزمایش مثبت کووید-نوزده در پاریس قرنطینه شده است.

البته از همان ابتدای شب مشخص بود که کن شاهد یک شب معمولی و یک نمایش عادی نخواهد بود. گروه بازیگران «گزارش فرانسوی» و آهنگ‌ساز فرانسوی‌اش الکساندر دِپلا (یا با تلفظ انگلیسی‌اش: «دسپلات»)، به جای خودروهای سیاه و بزرگ با یک اتوبوس طلایی غول‌پیکر از راه رسیدند که موتورهای پلیس فرانسه آن را همراهی می‌کردند.

وقتی اندرسن وارد سالن نمایش فیلمش شد، حاضران ایستاده برایش دست زدند تا استقبال گرم و هیجان‌انگیزی شکل بگیرد. «گزارش فرانسوی» نامه‌ای عاشقانه به ژورنالیسم است ولو این‌که اندرسن در حرکتی طعنه‌آمیز از برگزاری نشست خبری برای فیلمش امتناع کرد و گفته که در این رویداد سینمایی با هیچ گزارشگری گفت‌وگو نخواهد کرد. البته در این خصوص، می‌گویند به خاطر ترکیب بازیگران پرستاره فیلم بوده که دبیر جشنواره، تیئری فرمو، به اندرسن اجازه داد بر خلاف قواعد عمل کند و نشست خبری برپا نشود. با وجود این، در عنوان‌بندی پایانی فیلم، ادای احترامی شده به فهرستی از سردبیران و نویسندگانی که الهام‌بخش فیلم شدند، از جمله هارولد راس از «نیویورکر»، ویلیام شان، جَنِت فلانر و جیمز بالدوین.

پس از روشن شدن چراغ‌های سالن، بیل موری صندلی به صندلی جلو رفت و دیگر بازیگران فیلم را در آغوش گرفت. اندرسن از حاضران تشکر کرد و گفت: «امیدوارم خیلی زود با فیلم دیگری برگردیم.» تماشاگران هم در زمان ترک سالن، دوباره او را تشویق کردند. کمپانی «سرچ‌لایت» در سپتامبر ۲۰۱۹ حقوق پخش «گزارش فرانسوی» را خرید که قرار بود در جشنواره کن سال گذشته روی پرده برود ولی به دلیل شیوع جهانی کرونا، با تاخیری یک‌ساله همراه شد. حالا هم قرار شده از ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) فیلم در سینماهای آمریکای شمالی اکران شود.

«گزارش فرانسوی» ادای دینی شگفت‌انگیز و پرنشاط است به فرانسه و نشریه «نیویورکر» اما فاقد روایتی محرک است. با وجود این، جنبه بصری فیلم مملو از عناصر باشکوه و لذت‌بخش است و موسیقی متن الکساندر دپلا هم می‌تواند مهم‌ترین افتخارها را یک بار دیگر برای او به ارمغان بیاورد. البته طبق معمول، فیلم اندرسن به گونه‌ای است که می‌تواند کار سایر گروه‌های فنی‌اش را هم در کانون توجه قرار دهد و از حالا می‌توان انتظار داشت که در رشته‌های فیلم‌برداری، طراحی صحنه، طراحی لباس، چهره‌پردازی و آرایش مو هم بدرخشد؛ اما ترکیب بیش از حد پرستاره بازیگران، کار درخشش آن‌ها در فصل جوایز را دشوار کرده است.

منابع: ورایتی و ایندی‌وایر