هنروتجربه-سپنتا امانپور: شهرام مسلخی که پیش از این فیلم بلند سینمایی «عاشق ها ایستاده می میرند» را در ژانر دفاع مقدسی ساخته بود در فیلم کوتاه «قطعه ۸۵» به سراغ موضوع مرگ می رود تا آن را از منظر اخلاقی در نسبت با ارزش زندگی روایت کند. قصه فیلم در محیط بهشت زهرا و قطعه ۸۵ آن روایت می شود و در واقع فیلم تک لوکیشنی است اما فیلمساز با تاکید بر روابط مخدوش خانوادگی در یک خاکسپاری پرچالش، مخاطب را با خود همراه می کند و جغرافیای ثابت قصه ملال انگیز نمی شود.

قصه از این قرار است که پسر بزرگ خانواده در روز خاکسپاری پدرش قصد دارد قالیچه گرانقیمتی که محبوب پدر بوده را با او دفن کند اما فرزندان دیگر و داماد خانواده با این کار مخالفند و دلیل آن گرانقیمت بودن آن است. ضمن اینکه مسئولان کفن و دفن بهشت زهرا نیز به دلیل قوانین موجود از این کار ممانعت می کنند.فیلم در معرفی شخصیت های قصه اش از تمهید هوشمندانه ای استفاده کرده و در همان ابتدا از طریق مواجه مداح مراسم با پسر بزرگتر(علیرضا استادی) برای گرفتن اطلاعات لازم از مرحوم، مخاطب را هم با این خانواده آشنا می کند.

شهرام مسلخی در پرداخت و خلق یک موقعیت رئالیستی از قصه خود موفق است به طوری که فیلم با یک اثر مستند درباره خاکسپاری پهلو می زند. استفاده درست از ظرفیت بازیگران در خلق موقعیت نیز به باورپذیری و لحن واقع گرا فیلم کمک کرده است. حتی حضور خواهر غایب در مراسم نیز حس می شود و فیلمساز تلاش کرده تا از طریق دیالوگ پردازی نه فقط در انتقال اطلاعات به مخاطب که در شخصیت پردازی کاراکترها نیز بهره بگیرد. در این میان نمی توان به سادگی از بازی چشمگیر علیرضا استادی گذشت که در واقع شخصیت محوری قصه را بازی می کند. دغدغه و مسئولیت پذیری او نسبت به برگزاری آبرومند مراسم از یک سو و نگرانی هایش از اختلاف خواهر و برادرها از سوی دیگر هم در کنش های کلامی و هم بازی بدنی او مشهود است به ویژه در بازتاب دادن احساسات و عواطف در میمیک صورتش.

اوج بازی او که اتفاقا غایت روایت فیلم در انتقال پیام خود است جایی است که او خطاب به خانواده اش آنها را مورد خطاب اعتراضی قرار می دهد. از خواهر بزرگتر که برای مراسم تدفین پدر نیامده تا خواهر کوچکتر که برای پدر گریه نمی کند. تا آنجا که به پدر مرده اش حشمت الله خان می گوید حتی یک قالیچه را هم نمی تواند با خود به آن دنیا ببرد. او از شکاف و گسست عاطفی بین خانواده اش به خاطر حرص و طمع دنیا شاکی است و فیلم هم قرار است همین گزاره اخلاقی را در قصه اش دراماتیزه کند. «قطعه ۸۵» قطعه ای اخلاقی-عارفانه در نقد دنیاطلبی افراطی است. درباره حرص و طمعی که خاکسپاری پدر را به دلیل اختلاف مالی خانواده اش به تاخیر انداخته و مختل می کند. تماشای این فیلم کوتاه در این روزگاری که مرگ بر جامعه ما سایه انداخته می تواند درنگی درباره زندگی و انسانی زیستن باشد.