هنروتجربه-سعیدحضرتی: حامد حسینی‌سنگری مدیر فیلمبرداری «بوتاکس» که این رزوها بر پرده سینماهای «هنروتجربه» است می‌گوید تمام هم و غم من به تصویر کشیدن زندگی یک زن بود و در این زمینه گپ و گفت‌هایی با کاوه مظاهری داشتیم و اولین نکته‌ای که با آن توافق کردیم این بود که تصویر باید تصویر کم کنتراستی باشد و نورپردازی هم به سمت نورهای سافت و پخش شده و دیفیوز شده برود و در کل تصویر مردانه‌ نباشد. هرچند جاهایی عامدانه خلاف این اتفاق هم رخ داده است.

«بوتاکس» نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری که این روزها بر پرده سینماهای «هنروتجربه» است؛ تولید مشترک ایران و کاناداست و بخش‌هایی از آن در آلمان فیلم‌برداری شده است. سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی و مرتضی خانجانی از بازیگران این فیلم هستند.

حامد حسینی سنگری، مدیر فیلمبرداری «بوتاکس» پیرامون چگونگی رسیدن به ایده کلی فیلمبرداری به سایت «هنروتجربه» گفت: ایده کلی برای تصویربرداری «بوتاکس» بر مبنای فیلمنامه، کاراکتر اصلی یعنی اکرم و شخصیت‌های فرعی (برادر) و فضای دو خواهر طراحی شد. در حقیقت نقشه راه از فیلمنامه و شخصیت‌های فیلم و به خصوص اکرمِ داستان گرفته شد و فیلم برای من تصویر کردن زندگی یک زن بود و از ابتدا هم فیلم برای من تصویر زنانه‌ای داشت.

وی با اشاره به فضای زنانه «بوتاکس» اظهار داشت: اگر در ایران امکان این بود که مدیر فیلمبرداری زن داشته باشم -گرچه فیلمبرداران خانم هستند اما هنوز این مهم جا نیفتاده یا هنوز کیفیت کار مطلوب نیست- ترجیح می‌دادم یک زن «بوتاکس» را تصویربرداری کند و خودم پیشنهاد می‌دادم به جای من یک خانم فیلمبردار فیلم باشد. تمام هم و غم من به تصویر کشیدن زندگی یک زن بود و در این زمینه گپ و گفت‌هایی با کاوه مظاهری داشتیم و اولین نکته‌ای که با آن توافق کردیم این بود که تصویر باید تصویر کم کنتراستی باشد و نورپردازی هم به سمت نورهای سافت و پخش شده و دیفیوز شده برود و در کل تصویر مردانه‌ نباشد. هرچند جاهایی عامدانه خلاف این اتفاق هم رخ داده است.

مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «زرد خالدار» در همین راستا افزود: قطعا فیلمبردار زن در فیلمهایی چون «بوتاکس» که فضای زنانه‌ای دارند مهم و تاثیرگذار است. یادم هست زمانی که فیلم «شیطان نئونی/the neon demon» ساخته نیکولاس ویندینگ رفن را می‌دیدم برای من تصویر و نور فیلم به نحوی بود که تازگی داشت و وقتی تیتراژ فیلم را دیدم متوجه شدم مدیر فیلمبرداری فیلم خانم (ناتاشا برایر) است‌ و به همین خاطر می‌گویم اگر یک زن تصویربرداری فیلم را انجام می‌داد قطعا تفاوت مشخص و محرز میشد.

حسینی‌سنگری در پاسخ این پرسش که برای نزدیکی به روحیات و فضای زنانه چه کارهایی انجام داده عنوان کرد: من برای نزدیک شدن به فضا و روحیات زنانه به بازیگران فیلمهای مختلف دقت می‌کنم و اینکه چگونه به نقش نزدیک می‌شوند و بازی می‌کنند. به گذشته خودم که زمانی که پدرم سرکار بود و با مادرم زندگی می‌کردم و … فکر می‌کردم و تمام اینها در قاب‌بندی و نورپردازی فیلم تاثیر داشته است. ضمن آنکه کدهایی که کارگردان فیلم به دلیل اینکه در بچگی با چهار پنج زن بزرگ شده می‌داد هم راهگشا و موثر بود. اینکه تا چه اندازه موفق شدم را نمی‌دانم اما می‌توانم بگویم برای نزدیکی به فضای زنانه سعی و تلاش زیادی شده است.

این فیلمبردار بیان کرد: با توجه به محل سکونت شخصیت‌های فیلم که خارج از تهران زندگی می‌کردند و فضا آپارتمانی نبود این امکان را داشتیم که تا جایی که می‌توانیم از نور طبیعی استفاده کنیم. البته در فیلم از نورهای مصنوعی استفاده شده اما رویکرد ما نزدیک شدن به نور طبیعی بود.

حسینی‌سنگری پیرامون مخاطبان «بوتاکس» توضیح داد: اصولا مخاطبان «بوتاکس» دو دسته‌اند، یک سری فیلم را دوست دارند و گروهی نه. با مخاطبینی مواجه شدم که فیلم را کامل ندیده و کسانی که دو بار فیلم را دیده‌اند و فیلم را دوست داشتند. «بوتاکس» فیلم سخت‌پسندی است و با عادت مخاطبین عادی قطعا تفاوت دارد و مخصوصا این فیلم با این ریتم همه را راضی نمی‌کند و البته از ابتدای کار هم این موضوع برای کارگردان و بقیه دوستان هم روشن بود.

او درباره بازخورد از طرف مخاطبین پیرامون فیلمبرداری «بوتاکس» عنوان کرد: نمی‌خوهم سانسور کنم و صادقانه می‌گویم درباره فیلمبرداری این فیلم نکته منفی نشنیدم و خوشحال می‌شوم کسی راجع به فیلمبرداری صحبت کند و نکته منفی آن را بگوید. حتما اشتباهی در فیلم هست و قطعا گفتن آن کمک کننده هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه این فیلم مناسب اکران در «هنروتجربه» است توضیح داد: اکران «بوتاکس» در «هنروتجربه» باعث می‌شود که مخاطبین متوجه این باشند که با چه نوع فیلمی طرف هستند و قرار نیست مثلا سوسن پرور را در نقش کمدین روی پرده سینما ببینند. فیلم با تماشاگران «هنروتجربه» که با این دست از فیلمها آشنایی دارد ارتباط برقرار خواهد کرد.

حامد حسینی‌سنگری در انتها درباره پروژه‌های دیگر خود توضیح داد: این روزها پروژه‌های شخصی خودم را پیش می‌برم و بیشتر متمرکز بر عکاسی هستم و مجموعه‌های عکاسی خودم را سر و سامانی می‌دهم. جسته گریخته با بچه‌ها گپ می‌زنیم و احتمالا دو کار بلند سینمایی را تا آخر امسال فیلمبرداری خواهم کرد.