هنروتجربه-سعیدحضرتی: امیر روئینی؛ فیلمنامه‌نویس و حمید مهرافروز؛ مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی از همکاری در این پروژه و اهمیت پرداخت به موضوعات زنانه از جمله زنان افغانستان می‌گویند.

روئینی: «داغی» آتشِ زیر خاکستر بود

امیر روئینی، فیلمنامه‌نویس فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی، درباره اهمیت پرداخت به موضوعات مربوط به زنان بیان کرد: «داغی» و بطورکلی موضوعات زنانه در افغانستان، برای کسانیکه این اقلیم را به خوبی می‌شناسند و یا دغدغه‌مند‌‌ اند، سوژه جدیدی نیست بلکه آتشِ زیر خاکستر بود. متاسفانه از روند رشد فرهنگ یک کشور می‌شود پیش بینی کرد که ممکن است دوباره چه اتفاقی تکرار شود.

این فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان با اشاره به اینکه بی‌شک اصل ایده فیلم کوتاه «داغی»، روایت یک موضوع کاملا انسانی است بیان کرد: این ایده را شاید بتوان به تبعیض نژاد بسط‌ اش داد، چرا که فرقی نمی‌کند سفید یا سیاه، نازی یا غیر نازی، مسیح یا یهود، زن یا مرد، به نظرم شیوه‌های تبعیص نژادی متفاوت است و اینکه در این جهان هنوز کشور‌ها و فرهنگ‌هایی وجود دارد که بین زن و مرد تفاوتی‌های اخلاقی یا ابزاری می‌بینند جای تعجب است‌. تا زمانی که چنین فرهنگ‌هایی مجال جولان دارند، هر فیلمساز یا هر فردی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند موظف است که جامعه را آگاه کند.

روئینی: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه جهانی و نویسنده فیلم کوتاه «داغی»، معتقدم باید با مطالعه و ریشه‌یابیِ معضلات، جامعه را قبل از هر دچار شدنی آگاه کنیم.

امیر روئینی تاکید کرد: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه جهانی و نویسنده فیلم کوتاه «داغی»، معتقدم باید با مطالعه و ریشه‌یابیِ معضلات، جامعه را قبل از هر دچار شدنی آگاه کنیم.

مهرافروز: حمایت از فیلم‌هایی مانند «داغی» می‌تواند به فرهنگ‌سازی جوامع عقب‌مانده کمک زیادی کند

حمید‌مهرافروز مدیرفیلمبرداری فیلم کوتاه «داغی»، در ارتباط با ضرورت پرداخت به موضوع افغانستان و بالاخص زنانِ افغان بیان کرد: قطعأ جهت آگاهی‌‌بخشی به مردمی که فقط از شبکه‌های تلویزیون، خبر‌های سانسور شده را می‌‌بینند باید چنین موضوعاتی ساخته شود، البته نه با بودجه شخصی. حمایت ارگان‌های دولتی و تزریق بودجه مناسب به فیلم‌های همانند «داغی» می‌تواند به فرهنگ‌سازی جوامع عقب‌مانده کمک زیادی کند و تاثیر درست و به موقع را روی مخاطب بگذارد.

حمید مهرافروز با اشاره به عدم حمایت کافی از فیلمسازان بااستعداد و سوژه‌های تاثیرگذار اظهار داشت: فاطمه محمدی به معنای واقعی تمام دغدغه‌‌هایش انسانی است و قصد داشت هرطور که شده درد و مشکلات مردم افغانستان را با زبان تصویر بیان کند‌. او حدود یک سال ونیم با هزینه‌های شخصی تمام  تلاش خود را انجام داد تا «داغی» را بسازد.

مهرافروز: حمایت ارگان‌های دولتی و تزریق بودجه مناسب به فیلم‌های همانند «داغی» می‌تواند به فرهنگ‌سازی جوامع عقب‌مانده کمک زیادی کند و تاثیر درست و به موقع را روی مخاطب بگذارد.

مدیرفیلمبرداری «داغی» پیرامون دلیل همکاری خود با این پروژه را چنین شرح داد: موضوع و روایت فیلم «داغی» برایم بسیار اهمیت داشت اما مهم‌تر از همه این‌ها حرکت انسانی کارگردان‌اش بود که  برای ساخت این سوژه، با ایده آشپزی در منزل و فروش غذا با دوچرخه هرطور که بود هزینه‌های این فیلم بیگ پروداکشن را با مدیریت صحیحِ بودجه تامین کرد و این حرکت بیشتر از فیلمنامه من را جذب همکاری کرد. می‌خواستم کنارش باشم که این پروژه را حتما به سرانجام برسانیم.

 

فیلم کوتاه «داغی» در قالب بسته فیلم کوتاه «پنج‌گان کوتاه» به زودی در موسسه سینمایی «هنروتجربه» اکران سراسری می‌شود. بسته فیلم کوتاه «پنج‌گان کوتاه» شامل فیلم‌های «داغی» به کارگردانی (فاطمه محمدی)، «ناطق» (مهرشاد رنجبر)، «سفیدپوش» (رضا فهیمی)، «ذبح» (ساخته مشترک آکوند زند کریمی و سامان حسین‌پور) و «ماهکان» (ساخته مشترک حسام حسینی و عباس حسین‌زاده) است.

در خلاصه داستان «داغی» آمده است: «حفیظ هر شب با شنیدن صدای تیراندازی در مرز، به آنجا می‌رود تا از متعلقات به جا مانده از اجسادِ مهاجران، برای گذران زندگی خود بردارد. شبی میان اجساد متوجه دختری جوان و کودکش می‌شود که در گوشه‌ای مخفی شده‌اند.»

عاطفه امینی، مجتبی بیطرفان و زینب جعفری بازیگران اصلی این فیلم هستند.

دیگر عوامل فیلم کوتاه «داغی» عبارتند از نویسنده: امیر روئینی، مدیر تصویربرداری: حمید مهرافروز، صدابردار و صداگذار: سامان شهامت، تدوین: شیدا گرجی، موسیقی: پیام آزادی، طراح صحنه: پوریا اخوان، تهیه شده در دفتر انجمن سینمای جوانان بروجرد.