هنروتجربه-سعیدحضرتی: مهدی مطهر تهیه کننده مستند «رنج زیر پوست» به کارگردانی محسن جعفری‌راد می‌گوید مستند «رنج زیر پوست» یک مستند عریان است و تلخی آن را نمی‌توان به هیچ وجه پنهان کرد. من این فیلم مستند را با سرمایه شخصی ساختم و ارگانی به عنوان حامی ساپورت کننده ما برای تبلیغات پشت فیلم نیست و امیدوارم مانند فیلم «مهین» مخاطب خودش مُبلغ ما باشد.

مهدی مطهر درباره همکاری در ساخت مستند «رنج زیر پوست» به سایت هنروتجربه گفت: محسن جعفری‌راد سالها در زمینه نقد نویسی فعالیت داشت. دو، سه جلسه‌ای درباره مستندهای «مهین»، «زمان» و … با او جلسه داشتیم. دوستانی که می‌خواهند شروع به کار مستندسازی کنند سراغ من هم می‌آیند که در زمینه تجهیزات و مسائل مالی مشورت و کمکی بدهم. جعفری‌راد راش‌ کاتی از فیلم «رنج زیر پوست» را به من نشان داد که من رگه‌هایی از فیلم مستند را در همان راش کات دیدم و متوجه شدم قابلتی خوبی برای ساخته شدن دارد. جعفری‌راد به من گفت این راش کات را خودش تدوین کرده و کیوان کثیریان و دوستان دیگری کمک کردند و از من هم برای ادامه کار کمک خواست.

وی ادامه داد: من به او حمید نجفی‌راد را که در مستندسازی شخص بسیار معتبری بود را معرفی کردم. با نجفی‌راد چندین جلسه گپ زدیم و به او گفتیم که فیلم «رنج زیر پوست» از آن جنس فیلم‌هایی است که باید روایت آن را خود او در بیاورد.

تهیه‌کننده مستند «مهین» با اشاره به اینکه «رنج زیر پوست» کسل کننده نیست، اما برای مخاطب عام سینما ماهیت سرگرم کنندگی ندارد اظهار کرد: این فیلم گوشه‌ای از زندگی همه ماست که مخاطب را دعوت به پاسخگویی و طرح راهکار می‌کند. یک فیلم قرار نیست هم طرح پرسش کند و هم پاسخگو باشد. «رنج زیر پوست» فیلمی تلخ و پرسش‌گر است.

وی تصریح کرد: مستند «رنج زیر پوست» یک مستند عریان است و تلخی آن را نمی‌توان به هیچ وجه پنهان کرد و بنابراین بعید می‌دانم که از تلویزیون قابل پخش باشد.  من این فیلم مستند را با سرمایه شخصی ساختم و ارگانی به عنوان حامی ساپورت کننده ما برای تبلیغات پشت فیلم نیست و امیدوارم مانند فیلم «مهین» مخاطب خودش مُبلغ ما باشد.

مطهر با بیان اینکه خیلی از پلانهایی که اتمسفر سینمایی بیشتری داشتند را به خاطر حرمت پدر و خانواده از فیلم حذف کردیم اضافه کرد: هدف ما شهرت و سر و صدا کردن نبود و صرفا اشتراک درد و در نهایت پیدا کردن راهکار توسط مخاطبان یکی از اهداف مهم تولید و ساخت این فیلم است. به نظرم بهترین راهی که می‌تواند جوابگو بودنِ مخاطب را بعد از تماشای این فیلم به بهترین شکل مدیریت و به چالش بکشد، ایجاد جلسات پرسش و پاسخ است.

تهیه‌کننده مستند «وقت خوش بیداری» با بیان اینکه من «هنروتجربه» را بستری برای بازگشت سرمایه نمی‌دانم افزود: تا این لحظه مستندهای «مهین»، «میرزا جواد»، «بعد از جنگ» را در سینماهای «هنر و تجربه» اکران کرده‌ایم. «هنروتجربه» با ایجاد زمان مناسب سه ماهه برای اکران فیلمها این امکان را فراهم می‌کند تا مخاطب با فراغ بال به تماشای هر اثری برود.

تهیه‌کننده «سایه‌های روشن» بیان کرد: اگر مستند «مهین» دو سال قبل اکران می‌شد تا این حد مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما اتفاقاتی مانند قتل بابک خرمدین به شدت کمک کرد تا فیلم دیده شود. پیدا کردن زمان درست اکران برای هر فیلمی بسیار کمک کننده است تا هر اثری بهتر به دست مخاطب برسد. اتفاق خوبی که برای فیلم «مهین» ساخته محمدحسین حیدری افتاد اکران آن در دانشکده روانشناسی و دانشکده قضا برای افسران بود که این همان اتفاق درستی است که پیش از نمایش در نظر داشتیم.

مهدی مطهر در انتها گفت: محسن جعفری راد کابوسی را با خود حمل می‌کرد که امیدوار بود که با ساخت و اکران این فیلم شب‌ها راحت‌تر بخوابد.  امیدوارم این اتفاق برای او بیفتد و از این کابوس رهایی پیدا کند. امیدوارم مخاطب هم بدون پیش فرض به تماشای این مستند بنشیند.