هنروتجربه، مریم شاه‌پوری: جین کمپین پیش از فیلم‌برداری «قدرت سگ»/ The Power of the Dog در ابتدای سال ۲۰۲۰ خواب‌های جنون‌آمیزی می‌دید: «این ترس هولناک را داشتم که روی اسب سیاه بزرگی نشستم و می‌کوشم از راه باریکی روی صخره عبور کنم. اسب، کج‌خلقی می‌کرد ولی من افتخار می‌کردم که با چنین حیوان هیجان‌انگیزی هستم… مسیر را پایین می‌رفتیم و دائم راه باریک‌تر و باریک‌تر می‌شد تا جایی که دیدم کوچک‌تر از ماست؛ و ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم چون من و این اسب یکدیگر را نمی‌شناسیم و نمی‌توانم کاری کنم که به عقب برگردد؛ و این یعنی مرگ قطعی. سپس از خواب بیدار می‌شدم.»

کمپین همیشه زنی بوده که با ترس‌هایش مواجه شده است: «اغلب آدم‌ها از این کار واهمه دارند و نمی‌خواهند از نظر ذهنی به‌هم بریزند؛ وضعی که من به آن عادت دارم. دست‌آخر اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنم چون با ترسم روبه‌رو می‌شوم و آن را تحلیل می‌کنم… سپس در آن غوطه‌ور می‌شوم و فقط می‌گویم: ادامه بده، کارت را یاد بگیر.»

«قدرت سگ» پس از اولین نمایش جهانی در جشنواره ونیز و سپس تلیوراید ۲۰۲۱، حالا امتیاز میانگین ۹۰ از ۱۰۰ را در سایت «متاکریتیک» کسب کرده و در سایر محافل هم در کانون توجه ویژه است. این وسترن نوآر بازگشت فیلم‌ساز زنی را به سینما رقم زده است که بیش از یک دهه پیش، فیلم قبلی‌اش را ساخته بود و دومین زن تاریخ سینما است که نامزد اسکار بهترین کارگردان (برای «پیانو») شد (و در نهایت اسکار بهترین فیلم‌نامه اریژینال را برنده شد).

کمپین درباره این اقتباس سینمایی – که چند دهه در هالیوود دست به دست شد – می‌گوید: «داستان یک مزرعه است. هیچ‌کس تفنگ ندارد و انگار در لحظه پایان آن اسطوره‌شناسی است که گاوچرانان مثل کابوی‌های قدیمی کار می‌کنند چون عاشق آن‌ها هستند و مثل آن‌ها لباس می‌پوشند تا به‌نوعی ادای احترام کرده باشند.»

بازیگران فیلم سه هفته تمرین کردند و تمرین‌های مزرعه‌ای برای بندیکت کامبربچ دشوارتر هم بود. کمپین در این باره می‌گوید: «او باید اخته‌کردن را انجام می‌داد و خیلی چیزهای دیگر را هم یاد می‌گرفت. برای او گام بزرگی بود و فرصتی استثنایی برای نمایش ظرفیت و شهامتش.» عنوان فیلم از اشعار «مزامیر»/ Psalm در بخش «عهد عتیق» کتاب مقدس گرفته شده (جایی که مسیح رنجور بر صلیب می‌گوید: مرا از شمشیر برهان، زندگی گران‌بهایم را از قدرت سگان). کمپین در این خصوص هم چنین توضیح می‌دهد: «عنوان فیلم نوعی هشدار را در خود دارد. قدرت سگ، تمام امیال عمیق و کنترل‌نشدنی‌ای است که می‌توانند ظهور کنند و ما را از بین ببرند. حتی دانلد ترامپ هم نمی‌توانست پابه‌پای ظاهر مردانه قدرتمندش پیش برود و در نهایت بپذیرد که «باخته» است… او داستانی بزرگ ساخت چون حتی به زبان آوردن کلمه «شکست» هم برایش یک گزینه نبود.»

جین کمپین در پشت دوربین هم از مدیر فیلم‌برداری همیشگی‌اش آدام آرکاپاو استفاده نکرد و آری وِگنِر (مدیر فیلم‌برداری «بانو مکبث»/ Lady Macbeth) را به کار گرفت که پیش از این در ساخت یک آگهی با او همکاری کرده بود: «من با مردان زیادی کار کردم و هنوز همکاری با زنان سینماگر و به‌نوعی حفظ برابری حقوق‌شان در آثارم یک مساله است. برای همین بود که گفتم یک مدیر فیلم‌برداری خانم انتخاب می‌کنم. آری فوق‌العاده است و مثل خودم، عاشق سینمای جدی است و می‌خواهد کاری کند که تا حد توانش خوب باشد. ما با هم پیش‌تولید بسیار طولانی‌ای را پشت سر گذاشتیم و همین جوری با اسباب‌بازی‌های‌مان سر صحنه نرفتیم. واقعاً قبل از رفتن سر صحنه حسابی وقت گذاشتیم تا دقیقاً بدانیم چه می‌خواهیم.»

  • ایندی‌وایر