هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی:پرستو قائدرحمت بازیگر سینما درباره حضور خود در سه فیلم کوتاه «خراش»، «آداپت» و «سنگبال» که در بسته «شکست زمان» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است، توضیحاتی را ارایه داد.

پرستو قائدرحمت بازیگر سینما که این روزها سه فیلم کوتاه «خراش» اثر مجید امینی، «آداپت» اثر کمال کچوئیان و «سنگبال» اثر آمین صحرایی را در بسته «شکست زمان» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» دارد، درباره ورود خود به عرصه بازیگری بیان کرد: سال ۸۴ با ورود به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیتم در حوزه بازیگری را به صورت دانشجویی آغاز کردم. من در دانشگاه ادبیات نمایشی خوانده‌ام اما عمده فعالیتم در حوزه بازیگری بوده و هست و در زمینه رشته تحصیلی‌ام بیشتر کار ترجمه انجام داده‌ام.

وی درباره حضور در فیلم کوتاه «آداپت» مطرح کرد: من از ابتدای نگارش فیلمنامه تا پایان آن در جریان کار بودم و در فیلمنامه با کمال کچوئیان همکاری کرد‌ه‌ام در حقیقت «آداپت» فیلمنامه‌ای دارد که به آن علاقه‌مند هستم و در زمان کار روی فیلمنامه به دلیل مفهومی که دارد، دوست داشتم در آن بازی کنم هرچند که در فیلم بیشتر فُرم و ایده کارگردانی مدنظر است.

بازیگر «آداپت» ادامه داد: این فیلم کوتاه درباره این موضوع صحبت می‌کند که برخی از انسان‌هایی که در زندگی یکدیگر هستند، همدیگر را به اشکال مختلف و شاید شبیه بهم آزار می‌دهند اما دست از سر هم برنمی دارند و چاره‌ای برای آن نمی‌اندیشند در صورتی که مشکل با یک انفصال می‌تواند حل شود.

قائدرحمت که در «سنگبال» ساخته آمین صحرایی نیز بازی داشته است، با بیان اینکه از طریق علی آشتیانی دستیار کارگردان پروژه‌های سینمایی به کارگردان این فیلم کوتاه معرفی شده است، تصریح کرد: آمین صحرایی کارگردان «سنگبال» برای این فیلم کوتاه به دنبال بازیگری بود که بتواند نقش مورد نظرش را ایفا کند. در جلسه‌ای که ما باهم صحبت کردیم، ایشان گفت می‌خواهد کاراکتر مورد نظر لهجه داشته اما اشاره‌ای به قومیت خاص نداشته باشد که در نهایت ایشان اتودی را که زدم، پسندید و من را برای این کار انتخاب کرد.

وی با اشاره به اینکه با گذر از بحث کودک همسری موضوع «سنگبال» زن است، گفت: دوست داشتم در این قصه سهمی داشته باشم و مخاطبان فیلم کوتاه را که مخاطبان خاصی هستند، در جریان قرار بدهم چراکه این فیلم کوتاه از جوامع مردسالاری می‌گوید که برای زنان حقوقی قائل نمی‌شوند البته باید به این موضوع توجه کنیم که زنان هم حقوق خود را به درستی نمی‌شناسند و نتیجه آن خوب نیست.

بازیگر «سنگبال» تاکید کرد: البته نه تنها در جامعه ما، افغانستان و خاورمیانه بلکه در تمام جوامع جنسیت‌گرایی وجود دارد و تمام زنان در جوامع مختلف این موضوع را کم یا زیاد در سنین متفاوت تجربه کرده‌اند.

قائدرحمت درباره تجربه حضور خود در «خراش» نیز مطرح کرد: این فیلم کوتاه هم فیلمنامه سر راست و جذابی دارد و به مفهوم مخفی کردن و دروغ، فرار کردن از حقیقت، تصمیم گرفتن به جای شخص دیگری که سن کمی دارد اما باید حقیقت را بداند و مصلحت‌اندیشی که از نظر آدم‌ها درست است اما در درازمدت نتیجه عکس بدهد، می‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه «بادبادک‌ها پاکدامنی نمی‌دانند» به کارگردانی هوشمند ورعی اولین فیلم کوتاهی است که سال ۸۵ در آن بازی کرده است، بیان کرد: بعد از پایان تحصیل در دانشگاه فیلم کوتاه را کنار نگذاشتم و به نوعی همیشه نقطه اتصال برایم بوده است در حقیقت سه فیلم کوتاه در بسته «شکست زمان» آخرین فیلم‌های کوتاهی است که تاکنون بازی کرده‌ام.

این بازیگر سینما درباره معیارهایش برای انتخاب یک نقش تصریح کرد: قطعا کیفیت نقش برایم مهم است البته جوان‌تر که بودم کمیت نقش برایم اهمیت داشت اما یک بازیگر به مرور که پخته‌ می‌شود، در هر زمینه‌ای کیفیت برایش بیشتر اهمیت پیدا می‌کند همچنین قصه کار و گروهی که قرار است با آن‌ها کار کنم برایم در اولویت قرار دارد چراکه بازیگر عضوی از خانواده‌ای است که دور یکدیگر جمع می‌شوند و خوراک فرهنگی را تولید می‌کنند.

قائدرحمت تاکید کرد: خود نقش پیشنهادی نیز برایم مهم است و زمانی که نقشی به من پیشنهاد می‌شود، با خود فکر می‌کنم آیا می‌توانم به نقش چیزی را اضافه و چالشی برای خود ایجاد کنم یا نه.

وی در ادامه درباره نگاه خود به نقش‌های کوتاه اظهار کرد: معتقدم کوتاه بودن نقش اهمیت ندارد بلکه چگونه پخته شدن آن در ساختمان فیلم و تاثیرگذاری‌اش مهم است در برخی مواقع نقش‌های دوم و سوم که بر اساس کمیت طبقه‌بندی می‌شوند، آن قدر توسط یک بازیگر خوب ایفا می‌شود که از بقیه کاراکترها و حتی نقش‌های اصلی جلو می‌زند و مخاطب بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شود پس بستگی به توانایی فرد در درآوردن نقش، پرداختی که نویسنده و کارگردان درباره آن انجام داده‌اند و تعاملی که سه نفر با هم داشته‌اند، دارد.

بازیگر «آداپت» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه فیلم کوتاه در ایران گفت: در سه تا چهار سال اخیر کارگردانان جدیدی وارد این حوزه شده اند که به دلیل دریافت جوایز بین‌المللی و افتخاراتی که کسب کرده‌اند، باعث شده‌اند علاقه‌مندی بیشتری در این زمینه ایجاد و جدی‌تر به این موضوع نگاه شود، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد و فیلم کوتاه دیده شود یک زمانی تنها دانشجویان و اساتید هنر و علاقه‌مندان این رشته فیلم کوتاه تماشا می‌کردند و عامه مردم آن را نمی‌دیدند اما در حال حاضر فیلم کوتاه علاقه‌مندان بیشتری دارد و در حقیقت دروازه‌ای برای نشان دادن استعدادها و آدم‌های جدید است.

قائدرحمت افزود: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هرچه قدر هنرمند به حیطه هنرهای نمایشی افزوده شود، کم است چون سلایق و دیدگاه های متفاوت وجود دارد همچنین هرچه قدر آثار هنری بیشتری تولید شود تفاوت کیفیت کارها بیشتر به چشم می آید و مخاطب می‌تواند با طیف گسترده‌ای از نگاه‌ها، ژانرها و قصه‌ها آشنا شود امیدوارم کسانی که علاقه، استعداد و عشق به این هنر را دارند حرف‌هایشان را در این قالب بیان کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌هایی را که در «هنروتجربه» اکران می‌شود دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: بیشتر فیلم‌هایی که در این موسسه اکران می‌شوند، فیلم‌هایی هستند که کارگردانان آن‌ها جسارت بیشتری برای رقم زدن اتفاقات جدیدتر دارند و با دید متفاوت‌تری قصه‌ هایشان را روایت می‌کنند.