هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: کوروش سلیمانی می گوید قصه «دشت خاموش» که نگاهی به موضوع استثمار دارد، جهان شمول است و زمان و مکان را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش سایت «هنروتجربه»، فیلم سینمایی «دشت خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی سعید بشیری که پیش از این در حضورهای جشنواره‌ای خود در جهان، موفق ظاهر شده است، از دوشنبه ۲۲ شهریور در سینماهای «هنروتجربه» در سراسر کشور اکران شده است.

کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که موفق به تماشای «دشت خاموش» در سینما شده است، در گفتگو با سایت «هنروتجربه» با بیان اینکه پس از مدت‌ها سینما نرفتن دیدن این فیلم سینمایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غنیمت بود، گفت: خوشحال هستم فیلمی را دیدم که بسیار به سینما و ظرافت‌های این هنر پایبند بود.

وی ادامه داد: مدت‌هاست که فیلمی با این میزان دقت در جزئیات ندیده بودم در «دشت خاموش» همه موارد به صورت بسیار دقیق اندازه‌گیری و کار شده یعنی احمد بهرامی دقت نظر بالایی در همه موارد از جمله فیلمنامه، انتخاب بازیگر و کارگردانی به خرج داده است.

کارگردان تئاتر «خرده نان» با اشاره به اینکه موقعیتی را که «دشت خاموش» به تصویر کشیده است که اگرچه در ایران اتفاق می‌افتد اما قصه آن جهان‌شمول است، عنوان کرد: قصه این فیلم سینمایی که نگاهی به موضوع استثمار دارد، زمان و مکان را پشت سر می‌گذارد و به جرئت می‌توان گفت این موضوع در همه جای دنیا قابل درک است.

سلیمانی افزود: «دشت خاموش» اگرچه فضای مدرنی ندارد اما دقیقا مربوط به زمان امروز است در حقیقت بیشترین چیزی که در کارگردانی برای من جالب بود و چشمم را گرفت، دقت نظر در طراحی صحنه و لباس‌، فضاسازی و حضور قومیت‌های مختلف است که بسیار ستودنی است چراکه ما در کمتر اثری این دقت نظر را می‌بینیم.

وی تاکید کرد: نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که کارگردان علایقی دارد که می‌خواهد در فیلم و سریال آن را پیاده کند اما به دلیل محدودیت‌هایی که در تولید وجود دارد این امکان برایش فراهم نمی‌شود و از خواسته‌های خود کم می‌کند اما در «دشت خاموش» هماهنگی بین تهیه‌کننده سعید بشیری و کارگردان قابل لمس و سعید بشیری فضایی را فراهم کرده که مطابق با خواسته‌های کارگردان است.

این بازیگر تلویزیون در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فیلمبرداری «دشت خاموش» بسیار چشم‌نواز و با دقت نظر بود، گفت: لحظاتی در فیلمبرداری خلق شده است که می‌توان آن را حاصل زحمت و تیزبینی مسعود امینی تیرانی دانست.

سلیمانی با اشاره به بازی بازیگران مطرح کرد: بازیگران «دشت خاموش» از جمله فرخ نعمتی و علی باقری در این فیلم سینمایی بازی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌ و خوب ظاهر شده اند شاید برخی از بازی‌ها بهتر بود اما بازی هم نبود که مخاطب نپسندد در حقیقت بازی‌ها یکدست بود.

وی با اشاره به پایان فیلم گفت: ممکن است من به شخصه و باتوجه به نوع نگاهم دوست داشتم کاراکتری که علی باقری آن را ایفا کرده است در برابر نقشی که فرخ نعمتی برعهده دارد، می ایستاد و حقش را می گرفت اما تصمیم کارگردان به گونه دیگری بود که این امر هم مربوط به فیلمساز است در حقیقت پایان به لحاظ فرم و آنچه که اجرا شده است، کم از دیگر بقیه قسمت های فیلم ندارد و کارگردان پایان فیلم را هم به زیبایی طراحی کرده و به مرحله اجرا رسانده است.

بازیگر «اتوبوس شب» ادامه داد: همچنین اینکه پایان داستان شاید سلیقه من نباشد مانع از این نمی‌شود که بگویم بسیار از «دشت خاموش» لذت بردم در حقیقت با وجود میزانیسن دقیق، چیده شده و منظم، فیلمنامه مینیاتوری و حساب شده و در عین حال فیلم حساب شده همچنان می‌توانیم به سینمای ایران امیدوار باشیم.

سلیمانی درباره دلیل موفقیت این فیلم سینمایی در فستیوال‌های خارجی از نگاه او عنوان کرد: از نظر من جهان‌شمول بودن موضوع «دشت خاموش» یکی از دلایل موفقیت این فیلم در جشنواره‌های خارجی است چراکه اختلاف طبقانی، زورگویی، ظلم و ستم و استثمار در همه جای دنیا معنی می‌دهد و وجود دارد. همچنین این فیلم سینمایی علاوه بر بحث محتوایی به لحاظ ساختار و تکنیک و کارگردانی نیز اثر خوبی است در حقیقت معنا و فرم در کنار هم در سطح خوبی کار شده و توانسته است نظرها را جلب کند و باعث تحسین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مخاطبی که در جستجوی دیدن دردهای پنهان جامعه و زخم‌هایی است که انسان‌ها در طبقات مختلف از جمله طبقه کارگر تحمل می‌کنند و نجیبانه به زندگی خود ادامه می‌دهند، باید «دشت خاموش» را که فیلمی هنرمندانه است، تماشا کند.