هنروتجربه-سعیدحضرتی: آذر تجلی کارگردان فیلم کوتاه «ورای سکوت» می‌گوید یکی از اشتباهاتی که گاهی تکرار هم می‌شود این است که در فیلم کوتاه، استفاده از عوامل و بازیگران آماتور ایرادی ندارد در صورتی که این دیدگاه درست نیست. فیلم کوتاه، مدیومی کاملا حرفه‌ای و مستقل است. اگر مهتاب کرامتی بازی در «ورای سکوت» را قبول نمی‌کرد، حتما از بازیگر حرفه‌ای دیگری دعوت می‌کردم.

آذر تجلی کارگردان فیلم کوتاه «ورای سکوت» با بازی مهتاب کرامتی که در بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» در حال اکران است درباره موضوع فیلم به سایت هنروتجربه گفت: موضوع فیلم من در مورد صداهایی است که ما را آزار می‌دهند و زمانی که تصمیم به قطع آنها می‌گیریم متوجه می شویم این صداها از درون و ذهن خود ماست. حتی گاهی اوقات به قلب ما مربوط می‌شود. ما برای حذف این صداها تا جای ممکن تلاش می‌کنیم اما زمانی که به خودمان و قلبمان می‌رسیم انگار راهی برای حذف آنها نداریم.

وی در همین راستا افزود: ممکن است تمام چیزهایی که از بیرون ما را آزار می‌دهند را بتوانیم قطع کنیم و آن را از بین ببریم اما با درون خودمان چه می‌کنیم؟ ما با درون خودمان در جنگ هستیم. در این فیلم سعی داشتم این موضوع را به مخاطب القا کنم و این مسئله بیان و دیده شود.

او ضمن تاکید بر اهمیت فیلمنامه برای ساخت فیلم بیان کرد: فیلمنامه نقطه شروعی است که مرا ترغیب به ساختن فیلم می‌کند. شرف النسا نیرومند که از دوستان من است و منشی صحنه بسیار خوبی هم هست؛ فیلمنامه‌ «ورای سکوت» را نوشته که  به دلیل علاقه و ارتباطم با فیلمنامه به سراغ ساخت آن رفتم.

به گفته آذر تجلی وقتی فیلم در مرحله ساخت و تدوین قرار می‌گیرد ممکن است تفاوت‌هایی با فیلمنامه اصلی رخ بدهد که در «ورای سکوت» هم این اتفاق افتاده است.

این منشی صحنه با اشاره به اینکه «ورای سکوت» تنها فیلم من است که ۴ سال پیش ساخته شد و بعد از آن هم به دلایل مختلفی فیلمی نساختم، افزود:  جالب است هربار که می‌خواهم از سینما دوری کنم، اتفاقی می‌افتد که دوباره به سینما برمی‌گردم. مجید امینی کارگردان فیلم کوتاه «خراش» که فیلم او در باکس «شکست زمان» است، «ورای سکوت» را دیده بود و پیشنهاد اکران فیلمم را در این باکس مطرح کرد و من هم با کمال میل قبول کردم.

به دلیل تک پرسوناژ و تک‌لوکیشن بودن فیلم و اینکه داستان از یک شب تا صبح می‌گذرد و فیلمبرداری هم یک شبه به اتمام رسید، باید از بازیگر حرفه‌ای بهره می‌بردم. وقتی شما فیلمی با شخصیت‌های بیشتر و لوکیشن‌های متفاوتی دارید قضیه به کلی فرق می‌کند اما «ورای سکوت» قائم به یک بازیگر است و بازیگری باید ایفای نقش کند که به تنهایی صحنه را در اختیار بگیرد.

وی درباره چرایی استفاده از بازیگر حرفه‌ای (مهتاب کرامتی) در این فیلم اظهار کرد: به دلیل تک پرسوناژ و تک‌لوکیشن بودن فیلم و اینکه داستان از یک شب تا صبح می‌گذرد و فیلمبرداری هم یک شبه به اتمام رسید، باید از بازیگر حرفه‌ای بهره می‌بردم. وقتی شما فیلمی با شخصیت‌های بیشتر و لوکیشن‌های متفاوتی دارید قضیه به کلی فرق می‌کند اما «ورای سکوت» قائم به یک بازیگر است و بازیگری باید ایفای نقش کند که به تنهایی صحنه را در اختیار بگیرد. مهتاب کرامتی به جز بازی درخشان خود در نقش اصلی، در کنار طهورا ابوالقاسمی از تهیه‌کنندگان فیلم هم هست. مهتاب کرامتی همراه و همدل بود و برای ایفای نقش خود از جان و دل مایه گذاشت.

این کارگردان با بیان اینکه فیلم کوتاه مدیومی بسیار تخصصی و البته کارآمدی است که نویسنده و کارگردان باید در مدت زمانی کوتاه، عقیده و ایده خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند و به همین لحاظ فیلم کوتاه در قیاس با فیلمهای بلند سخت‌تر و پیچیده‌تر است یادآور شد: یکی از اشتباهاتی که گاهی تکرار هم می‌شود این است که در فیلم کوتاه، استفاده از عوامل و بازیگران آماتور ایرادی ندارد در صورتی که این دیدگاه درست نیست. فیلم کوتاه، مدیومی کاملا حرفه‌ای و مستقل است. اگر مهتاب کرامتی بازی در «ورای سکوت» را قبول نمی‌کرد، حتما از بازیگر حرفه‌ای دیگری دعوت می‌کردم.

طراحی صدا برای بسط ایده محوری فیلم از اهمیتی بالایی برخوردار است. آذر تجلی در همین زمینه توضیح داد: صداگذاری در «ورای سکوت» بسیار مهم بود و به همین علت از دانش، تجربه و نظرات جهانگیر میرشکاری که یکی از استادان مسلم این حیطه است کمک گرفتم. این فیلم دیالوگ ندارد و تنها صداهایی می‌شنویم، در نتیجه با جهانگیر میرشکاری زمان زیادی بحث و تبادل نظر داشتیم و صداها را عوض می‌کردیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

او در همین راستا عنوان کرد: عوامل بسیار حرفه‌ای در این فیلم از جمله مسعود سلامی فیلمبردار، سودابه خسروی گریم، بهرام دهقانی تدوینگر، مهدی ابراهیم‌زاده مدیر صدابرداری و جهانگیر میرشکاری صداگذار و مهتاب کرامتی در  کنارم بودند و این بدان معنی نیست که همه چیز بدون هیچگونه چالشی انجام شد. طبیعتا در «ورای سکوت» با وجود تیم حرفه‌ای سعی کردیم به بهترین شکل ممکن از پس چالش‌های کار برآییم و امیدوارم این اتفاق رخ داده باشد.

این کارگردان با اشاره به اینکه بعد از ساخت «ورای سکوت» اصلا در فکر اکران فیلم نبودم و پیش از اکران «ورای سکوت» در سینماهای «هنروتجربه» این فیلم در جشنواره‌های خارجی حضور داشت اضافه کرد: سال ۱۳۹۶ نشست نقد و بررسی «ورای سکوت» توسط محمدرضا لطفی و سامان استرکی در فرهنگسرای خانواده واقع در خیابان گلستان برگزار شده بود. در آن زمان بازخوردهای خیلی خوبی از مخاطبین گرفتم و محمدرضا لطفی هم فیلم را خیلی دوست داشت. خاطرم هست همان زمان سامان استرکی گفته بود: «فیلم «ورای سکوت» نمونه یک فیلم کوتاه با همه معیارهای این مدیوم است». به هر حال این نقطه‌نظرات مربوط به چهار سال گذشته است و در حال حاضر نمی‌دانم تا چه اندازه این فیلم در قیاس با فیلمهای ساخته شده عالی کارگردانان، حرفی برای گفتن دارد و مخاطبین چقدر آن را دوست دارند.

تجلی با اشاره به اینکه فیلم کوتاه، امروزه در دنیا مطرح و مورد توجه متخصصان و اهالی فرهنگ و هنر و البته مردم است، درباره محاسن اکران فیلمهای کوتاه عنوان کرد: در مرحله اول اکران فیلمهای کوتاه در کنار هم و در یک بسته باعث آشنایی هرچه بیشتر فیلمسازان و دیدن فیلمهای همدیگر می‌شود و تبادل نظر و گفت‌گوها قطعا برای هر فیلمسازی مفید است. قبل از اکران فیلمهای کوتاه در «هنروتجربه»، عادت به بلیت خریدن و دیدن این مدیوم در سینما به شکل عمومی مرسوم نبود و نمایش فیلمهای کوتاه، محدود به جشنواره‌های داخلی و خارجی میشد که نهایتا دوستداران و علاقه‌مندان فیلم کوتاه در سانس‌های معدود جشنواره‌ها موفق به دیدن آنها می‌شدند.

«هنروتجربه» مشوق بسیار خوبی برای کارگردانان فیلم کوتاه است و از نگاه من وظیفه «هنروتجربه» در حمایت و اکران فیلمهای کوتاه به درستی صورت گرفته اما آنچه حایز اهمیت و توجه است این است که به لحاظ مالی، «هنروتجربه» با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و با وجود امکانات کم و محدود، موفق شده هم مخاطبین و هم هنرمندان این عرصه را راضی نگه دارد.

او ادامه داد: «هنروتجربه» مشوق بسیار خوبی برای کارگردانان فیلم کوتاه است و از نگاه من وظیفه «هنروتجربه» در حمایت و اکران فیلمهای کوتاه به درستی صورت گرفته اما آنچه حایز اهمیت و توجه است این است که به لحاظ مالی، «هنروتجربه» با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و با وجود امکانات کم و محدود، موفق شده هم مخاطبین و هم هنرمندان این عرصه را راضی نگه دارد. شکی نیست تبلیغات گسترده محیطی و رسانه‌ای در جذب مخاطبان بیشتر موثر است و امیدوارم با حمایت‌های بیشتر از موسسه «هنروتجربه» این امکان مهیا شود.

آذر تجلی در انتها گفت: بعد از ساخت «ورای سکوت» منتظر زمان و فیلمنامه مناسبی برای ساخت فیلم هستم. فیلمنامه‌های زیادی به دستم می‌رسید که من راغب به ساخت آنها نبودم. اما به تازگی فیلمنامه خوبی دستم رسیده که امیدوارم پس از مدت‌ها دوری از کارگردانی، آن را بسازم.

بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» شامل ۶ فیلم کوتاه «خراش» اثر مجید امینی، «مرگ تدریجی» اثر آمین صحرایی، «آداپت» اثر کمال کچوئیان، «ورای سکوت» اثر آذر تجلی، «سنگبال» اثر آمین صحرایی و «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی است.

«ورای سکوت» فیلمی با بازی مهتاب کرامتی است که در خلاصه داستان آن آمده است: «زنی که صداهای اطراف او را آزار می‌دهد در پی از بین بردن صداها است، تک به تک صداها را قطع می‌کند تا اینکه…»

برچسب‌ها: