هنروتجربه: بهمن کیارستمی پس از انتشار فیلم «زالو» و بازتاب‌های آن، با انتشار متنی به ارایه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش سایت هنروتجربه، بهمن کیارستمی با انتشار متنی درباره این ویدیو توضیح داده است. متن منتشر شده از سوی بهمن کیارستمی بدین شرح است:

«دیدم زالو شدیدا مورد تحلیل قرار گرفته گفتم کمی اطلاعات ضمیمه‌اش کنم جهت تنویر افکار عمومی. یکم: «زالو» سال ۸۱ با همین سر و شکل ساخته شد و همان موقع نمایش‌های محدودی هم داشت. دوم: من دانش‌آموز سیستم آموزشی بودم که به آن می‌گفتند نظام قدیم. یعنی سال اول دبیرستان برای ادامه تحصیل چهار انتخاب داشتیم: ریاضی/فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی یا هنرستان.

باور عمومی این بود که هنرستان جای بچه تنبل‌هاست و علوم تجربی هم پیش‌درآمد پزشکی خواندن. برای همین ماند علوم انسانی و ریاضی/فیزیک. از بد حادثه برادر بزرگم که از من بسیار باهوش‌تر و درس‌خوان‌تر بود پیش از من ریاضی/فیزیک خوانده بود و بعد با رتبه عالی در کنکور، در دانشگاه صنعتی شریف قبول شده بود.

بدبیاری دیگر آن که رفیقی داشتم به اسم هوشیار خیام. (پسر مردی که در فیلم «مشق شب» نظام آموزشی آن سال‌ها را نقد می‌کند.) من و هوشیار در دبیرستان هم‌کلاسی بودیم و باهم می‌رفتیم کلاس پیانو و خطاطی. هوشیار ریاضی‌اش عالی بود، پیانیست و آهنگ‌ساز تراز اولی شد و خطش حرف نداشت. بنده هم در تجدید آوردن رکورد می‌زدم و در نواختن و نوشتن افتضاح بودم (و هستم) ولی قرآن و دینی و فارسی و زبانم بد نبود.

از من اصرار که تغییر رشته بدهم و بروم علوم انسانی و از پدرم انکار که تو مگه چی‌ت از احمد و هوشیار کمتره. دو سال بعد هوشیار رتبه اول کنکور هنر را کسب کرد و من ترک تحصیل کردم و رفتم به خدمت مقدس سربازی. سوم: پیش از دوران دبیرستان، خانه‌ ما چند سالی مهمانی داشت که مثل «تئورما»ی پازولینی وقتی رفت هیچ‌کس همان آدم قبل نبود. وقتی می‌آمد سوال‌هایی که همه می‌پرسیدند را نمی‌پرسید و نمی‌گفت: عزیزم کلاس چندمی، دَرست خوبه، کدوم مدرسه میری و این‌ها؛ یعنی اصلا سوال نمی‌پرسید. می‌آمد حرف‌های عجیب می‌زد و گاهی دعوا راه می‌انداخت و می‌رفت.

زیبایی مسحورکننده‌ای داشت و نظراتش با همه فرق می‌کرد، درباره‌ درس و مشق هم چیزهایی می‌گفت که درست نمی‌فهمیدم ولی سی سال بعد که رفتم سراغش و دوباره همان حرف‌ها را شنیدم، دیدم بعله، تاثیرش را روی ساکنین خانه‌ ما گذاشته. پروانه اعتمادی به من جرات داد که نظام قدیم و جدید را ول کنم بروم دنبال کاری که دوست دارم.

فکر می‌کنم به پدرم هم جرات داد که وقتی دید بچه‌‌هایش درس‌خوان نیستند دست از سرشان بردارد و بگذارد کاری که دوست دارند را بکنند و حمایت‌شان کند. (احمد هم تحصیل در دانشگاه شریف را رها کرد و یک شرکت موفق کامپیوتر راه انداخت.) خود پروانه اما پسری هم‌سن و سال ما داشت که تا سال‌های سال خاری بود در چشم‌مان، آقامهر یا مهرداد پاکباز، هم آرتیست شد و هم تحصیلات عالیه کرد.»

بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینما و برنده نخل طلای کن، به تازگی مستندی ۱۷ دقیقه‌ای با نام «زالو» منتشر کرد که بسیار مورد اهالی سینما و فرهنگ قرار گرفته است.

این مستند بحث‌برانگیز  در سه بخش کوتاه به رابطه میان عباس کیارستمی و فرزندش بهمن کیارستمی می پردازد. مستند ابتدا با بخش هایی از فیلم درخشان «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی در سال ۶۷ آغاز می شود. در این فیلم درخشان که به مسئله مشق شب دانش آموزان می‌پردازد، بهمن کیارستمی نیز حضور دارد.

مستند «زالو» با این بخش از فیلم «مشق شب» که بهمن کیارستمی در آن حضور دارد، آغاز می‌شود.

پس آن بخش بحث برانگیز ماجرا در مستند نمایش داده شده، سال ۷۲ دوره‌ای که بهمن دانش آموزی دبیرستانی است. این بخش مستند حاوی گفت‌وگوی عباس کیارستمی با بهمن برسر وضعیت درسی او و تجدیدهایش است.

این بخش گفت‌وگو واکنش‌های زیادی در پی داشته است و از دید مخاطبان عجیب و غیر منتظره بوده است. به ویژه ادبیات تحکمی عباس کیارستمی در برابر پسرش. کیارستمی زندگی پسرش را زالو وار توصیف می‌کند و از این که او درس نمی‌خواند به شدت شاکی است.

بخش سوم مستند ده سال بعد را نشان می‌دهد گفت‌وگویی مشابه میان بهمن و عباس در جریان است. در این گفت‌وگو عباس کیارستمی فرزندش را باز هم سرزنش می‌کند و می‌گوید به خاطر او رنج بسیار برده است.

این مستند در شرایطی منتشر شده است که اخیرا تکلیف میراث فرهنگی عباس کیارستمی توسط دادگاه مشخص شده است. به این ترتیب حمیده شریف راد مالک قطعی آثار و آرشیو عباس کیارستمی شد. پیش از این احمد کیارستمی پسر ارشد فیلسماز نامی به دادگاه در این رابطه شکایت کرده بود.