
فرزاد خوشدست: «دشت خاموش» فیلمی غافلگیرکننده است
هنروتجربه-سعیدحضرتی: فرزاد خوشدست مستندساز میگوید نوع ساختار، کارگردانی، بازیها، روایت و تدوین «دشت خاموش» فوقالعاده است اما چیزی که مرا به وجد آورد نوع قابی است که کارگردان برای فیلم انتخاب کرده است. قاب چهار به سه حس نوستالژیکی دارد و انتخاب این قاب با هوشمندی و جسارت صورت گرفته و در کنار آن فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم هم مثالزدنی است و هر کارگردان و فیلمبرداری سمت آن نمیرود.
فرزاد خوشدست درباره اکران فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی به سایت هنروتجربه گفت: زمان اکران فیلم سینمایی «دشت خاموش» در موسسه «هنروتجربه» بسیار هوشمندانه انتخاب شده چون واکسیناسیون عمومی به شکل جدیتری در حال اجرا است و به تبع آن سینماها هم تکانی خورده و تماشاگران با استرس کمتری وارد سالن سینماها میشوند، هرچند که به عنوان یک مخاطب سینما توصیه میکنم همچنان موارد بهداشتی اعم از ماسک و ضدعفونی و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم.
کارگردان مستند «خط باریک قرمز» در همین راستا افزود: «دشت خاموش» از آن نمونه فیلمهایی است که مناسب اکران در سینماهای «هنروتجربه» است. از آن طرف ساختار موسسه «هنروتجربه» هم در این زمان به اکران این فیلم نیاز داشت. به بیان دیگر با رونق بیشتر سینماها و اقبال مردم به دیدن فیلم در سینما، زمان اکران «دشت خاموش» بسیار مناسب است و ماهیت «هنروتجربه» را به درستی پیش روی مخاطبین قرار میدهد.
کارگردان مستند بلند «وقایع نگاری یک فیلمساز ناتمام» با اشاره به اینکه اکران فیلمهای هنری و تجربی در سینماهای «هنروتجربه» در طول سالیان گذشته به بالارفتن کیفیت فیلمهای جریان اصلی و بدنه کمک کرده اظهار کرد: این روزها دولت جدید بر سر کار آمده و همینجا از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت میکنم «دشت خاموش» را در سینماهای «هنروتجربه» ببیند و به طور عینی و دقیق متوجه تفاوت فیلمهای اکران شده در «هنروتجربه» با سینمای بدنه شود. پیشنهاد میکنم وزیر ارشاد یکی از فیلمهای اکران شده در سینمای بدنه را ببیند و با فیلمی چون «دشت خاموش» مقایسه کند. به هر حال ایشان مخاطب حرفهای سینما هستند و به همین دلیل در این سمت فعالیت خود را آغاز کردند و بر همین اساس از ایشان میخواهم هرچه دقیقتر کیفیت فیلمها را رصد و مورد توجه قرار بدهد.
خوشدست تاکید کرد: به جد معتقدم آنچیزی که نجاتدهنده و جلوبرنده سینمای جدی و هنری ما و باعث افتخارات سینمایی ما است، فیلمهایی است که در سینماهای «هنروتجربه» اکران و مورد حمایت این موسسه قرار گرفته است. این حرف من یک فرضیه اثباتنشده و در حد یک ادعا نیست و با نگاه بیطرفانه به راحتی قابل تایید است.
کارگردان مستند «زنی که نام ندارد» با اشاره به اینکه «هنروتجربه» راه تنفس سینمای جدی و هنری است اضافه کرد: «دشت خاموش» در حال حاضر پرچمدار سینمای جریانسازِ متفکرِ هنریِ ایران است که اتفاقا با هزینه اندک و لوباجت ساخته شده است. الان زمان بسیار مناسبی است که با روی کار آمدن دولت جدید، مدیران فرهنگی، به آینده موسسه «هنروتجربه» جدیتر فکر کنند و با بنیانگذاران این موسسه در دولت قبلی و مدیران حال حاضر جلساتی را برای هرچه بیشتر دیدهشدن اینگونه فیلمها برگزار کنند.
این مستندساز ضمن تاکید بر تاثیرات منفی شیوع کرونا بر اکران فیلمها؛ درباره اکران فیلمهای سینمای بدنه و «هنروتجربه» با بهبود شرایط بیان کرد: بعد از واکسیناسیون عمومی و بهتر شدن اوضاع، از نظر من با هرج و مرجی در اکران سینماها مواجه خواهیم شد که البته بعد از حدود دو سال شیوع اپیدمی و اکران نشدن بسیاری از تولیدات سینمایی، اجتنابناپذیر خواهد بود. من فکر میکنم سینمای بدنه و تجاری میتواند از نوع اکران «هنروتجربه» الگوبرداری کند.
کارگردان مستند «وقایعنگاری یک فیلمساز ناتمام» افزود: از تجربه خودم مثال میزنم که مستند «خط باریک قرمز» در سینماهای «هنروتجربه» با شیوع ویروس کرونا و در بدترین شرایط اکران شد اما بازهم مخاطبین خودش را داشت، به این علت که مدت اکران فیلم بلندتر از حد معمول بود و این شیوه در عمل جواب داد. در همین ایام هم با سرعت گرفتن واکسیناسیون، «هنروتجربه» در زمان مناسب «دشت خاموش» را راهی اکران کرد. ضمن آنکه در خاموشی تقریبا مطلق و بیرمق سینماهای بدنه، «هنروتجربه» با وجود امکانات بسیار کم به اکرانهای موفقی هم دست پیدا کرد.
کارگردان مستند «پس از حبس» با اشاره به این موضوع که تدوینگران میگویند مخاطبین ۲۰ دقیقه ابتداییِ بدترین فیلمهای جهان را هم تماشا میکنند و پس از آن تصمیم درباره ادامه فیلم تصمیم میگیرند عنوان کرد: «دشت خاموش» فیلم غافلگیرکنندهای است که مخاطب پس از گذشت ۲۰ دقیقه متوجه میشود چه طراحی، فرم، ساختار و مضمونی را پیش روی خود دارد و همین باعث میشود فیلم را رها نکند. تاکید میکنم که از فرم و ساختار «دشت خاموش» که بگذریم، این فیلم در مضمون هم برای مخاطب غافلگیرکننده است و اتفاقی را جلوی مخاطبین به تصویر میکشد که به نظرم از فیلمهای همنوع خودش در دنیا هم جلوتر است. معتقدم اگر تبلیغات «دشت خاموش» به درستی انجام شود و درباره آن بحث و تبادلنظر صورت بگیرد، مخاطبین گستردهای به دیدن آن خواهند آمد و فیلم پتانسیل بالایی برای راضی نگه داشتن مخاطبین دارد.
فرزاد خوشدست در انتها یادآور شد: نوع ساختار، کارگردانی، بازیها، روایت و تدوین «دشت خاموش» فوقالعاده است اما چیزی که مرا به وجد آورد نوع قابی است که کارگردان برای فیلم انتخاب کرده است. قاب چهار به سه حس نوستالژیکی دارد و انتخاب این قاب با هوشمندی و جسارت صورت گرفته و در کنار آن فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم هم مثالزدنی است و هر کارگردان و فیلمبرداری سمت آن نمیرود. از نگاه من که مخاطب همیشگی سینما هستم و کارم در همین زمینه است، باید اذعان کنم «دشت خاموش» بهترین فیلم سیاه و سفیدی است که در این چند سال اخیر در سینما دیدهام.