هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: کارگردان مستند داستانی «خط باریک قرمز» می گوید اساسا افرادی که با «هنروتجربه» مشکل دارند با «هنر» و «تجربه» مشکل ندارند بلکه مشکل آن‌ها با فیلمسازانی است که در این ساختار رو به جلو حرکت و متفاوت عمل می‌کنند چراکه فهم و بینش سینمایی روز را در «هنروتجربه» و فیلمسازان این موسسه و نه در سینمای آزاد می‌توان پیدا کرد.

به گزارش سایت «هنروتجربه»، ۱۳ مهرماه موسسه «هنروتجربه» ۷ ساله می شود به همین مناسبت قرار است گفتگوهایی با برخی از فیلمسازان این عرصه داشته باشیم اولین آن به گفتگو با فرزاد خوشدست کارگردان مستند داستانی «خط باریک قرمز» اختصاص دارد که در ادامه می خوانید.

فرزاد خوشدست فیلمساز در گفتگو با سایت «هنروتجربه» با اشاره به اینکه در حال حاضر که درباره هفتمین سالگرد موسسه «هنروتجربه» صحبت می‌شود، می‌توان متوجه شد که از ششمین سالگرد تا الان و در کل هفت سالگی این موسسه چه قدر زود گذشته است، مطرح کرد: می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به محمد خزاعی رییس جدید سازمان سینمایی بگویم که زمان به سرعت در حال گذر است و ما خیلی وقت نداریم به ویژه در شرایطی که کشور به سر می‌برد و فشار اقتصادی کمرشکنی که کرونا به سینمای ایران وارد کرده است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت زمان برای کار کردن زیاد نیست حتی اگر از همین لحظه مسئولان جدید شروع به کار و از ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۱۸ ساعت فعالیت کنند آن قدر آسیب‌ها و مشکلات جدی وجود دارد که باید زمان زیادتری برای آن صرف شود و همین باعث می‌شود زمان سریعتر بگذرد و احساس کنیم هیچ اتفاقی رخ نداده است.

کارگردان مستند داستانی «خط باریک قرمز» با بیان اینکه هم‌اکنون در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قرار داریم و به سرعت روزگار می‌گذرانیم، مطرح کرد: کار کردن برای سینمای ایران و موسسه «هنروتجربه» که از نظر من پیشانی سینمایی ایران در داخل و خارج شده، بسیار سخت است چراکه در حال حاضر چیزی به عنوان مخاطب به آن معنا که ۲ سال پیش در سالن‌های سینما وجود داشت، وجود ندارد که بخواهیم سر میزان آن دعوا کنیم.

خوشدست ادامه داد: با این وجود خواهشی که من از مسئولان جدید دارم این است که دعواهایی را که می‌توان در چند ماه آینده با رونق گرفتن سینماها پیش‌بینی کرد، پیشاپیش مدیریت کنند و نگاهی هم به عملکرد «هنروتجربه» در این ۷ سال به ویژه در این ۲ سال اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه «هنروتجربه» با همه مشکلات توانسته است راه خود را در این ۷ سال باز کند، گفت: اساسا افرادی که با «هنروتجربه» مشکل دارند با «هنر» و «تجربه» مشکل ندارند بلکه مشکل آن‌ها با فیلمسازانی است که در این ساختار رو به جلو حرکت و متفاوت عمل می‌کنند چراکه فهم و بینش سینمایی روز را در «هنروتجربه» و فیلمسازان این موسسه و نه در سینمای آزاد می‌توان پیدا کرد.

کارگردان فیلم بلند «نگاه خیره» افزود: لازم است صحبتم را با ذکر سوالی ادامه دهم و آن است که اگر فردی دوره دانشگاه را نگذراند می‌تواند به مقطع دکترا برود؟ پاسخ این است که طبیعتا نمی‌تواند بلکه ابتدا باید مقطع کارشناسی را پشت سر بگذارد و سپس وارد دکترا شود به این سوال اشاره کردم تا بگویم «هنروتجربه» مانند مقطع دانشگاه است که هر فیلمسازی باید از آن عبور تا خود را پیدا کند، به فهمی برسد و بعد وارد سینمای حرفه‌ای تر شود.

خوشدست با بیان اینکه متاسفانه دوستانی در سینمای حرفه‌ای هستند که چیزی به نام «هنروتجربه» را در جهان سینمایی خود تجربه نکرده‌اند، تصریح کرد: این فیلمسازان نمی‌توانند در آثارشان علاوه بر آن که به مخاطب فکر می‌کنند که موضوع مهمی است به خود سینما و ماهیت هنری یک اثر فکر کنند و وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد طبیعتا «هنروتجربه» را برنمی‌تابند و تحمل نمی‌کنند چراکه فیلمسازانی که از «هنروتجربه» وارد سینمای حرفه‌ای‌تر به معنای گیشه و مخاطب می‌شوند، بهتر می‌دانند چگونه باید اثری را تولید کنند که علاوه بر مخاطب ویژگی‌هایی سینمایی داشته باشد.

وی معتقد است که «هنروتجربه» دانشگاهی است که فیلمساز را نه تنها از نظر مخاطب بلکه به لحاظ مدیوم سینمایی به ویژه بین‌المللی به‌روز می‌کند و تحویل سینمای حرفه‌ای می‌دهد.

کارگردان فیلم کوتاه «سکانس آخر» تاکید کرد: از نظر من هیچ اشکالی ندارد که یک نفر فقط فیلم کوتاه کار کند و یا مستند بسازد اما اشکال دارد وقتی فردی می‌خواهد وارد سینمای حرفه‌ای شود، فیلم کوتاه و مستند نساخته باشد.

به گفته خوشدست، اگر تنها ۱۰ درصد بودجه سینمای حرفه‌ای در «هنروتجربه» هزینه شود، می‌توان اطمینان داشت که ۹۰ درصد مابقی بودجه بیمه می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از اکران مستند داستانی «خط باریک قرمز» در «هنروتجربه» خاطره‌های به یاد ماندنی دارد، اظهار کرد: از اوایل تابستان ۹۹ تا اوایل تابستان ۱۴۰۰ مستند «خط باریک قرمز» در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفت شاید بتوان گفت این زمان یکی از بدترین زمان‌ها برای اکران فیلم بود چراکه ترس عجیبی برای کرونا میان مردم وجود داشت و سالن‌های سینما به شدت تاریک و سوت و کور بود اما ۲ اتفاق خوب برای من در این زمان رخ داد.

کارگردان «حق حبس» افزود: من «خط باریک قرمز» را با مشارکت تلویزیون ساخته‌ام اما در زمان اکران به این پروژه بی دلیل پشت شده و نسخه سریالی آن پخش نشده بود آن زمان امیرحسین علم‌الهدی از مدیران خوب «هنروتجربه» به من گفت یک نامه به تلویزیون بزنیم و ببینیم تیزر فیلم پخش می‌شود یا نه. باعث خوشحالی است که تلویزیون نه تنها آن زمان تیزر «خط باریک قرمز» را پخش کرد بلکه رکورد عدد پخش تیزر رایگان با این مستند داستانی شکسته شد این موضوع باعث شد بحث پخش نسخه تلویزیونی «خط باریک قرمز» از سیما هم دوباره مطرح شود.

خوشدست تاکید کرد: امیرحسین علم‌الهدی که از ابتدای تاسیس موسسه «هنروتجربه» پای کار بوده و همچنان مشغول فعالیت است، می‌توان یک مدیر جوان، باهوش و اهل ریسک نامید که کمک حال و مشاور فیلمساز و تهیه‌کننده است. «هنروتجربه» مدیران باهوش و خوب و حرفه ای دارد و ای کاش محمد خزاعی از این مدیران که توانسته‌اند «هنروتجربه» را با دست خالی به چنین جایگاه خوبی برسانند، در ساختارهای بالاتر سازمان سینمایی بهره ببرد و مطمئن باشد جواب خوبی هم می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان اکران «خط باریک قرمز» توانسته بود بیش از ۵ اکران خصوصی با حضور هنرمندان، فیلمسازان، روان‌شناسان، مدیران قوه قضاییه و… به کمک «هنروتجربه» برگزار کند، عنوان کرد: هر فیلمی که در این موسسه اکران می‌شود علاوه بر آیین دیدار می‌تواند اکران خصوصی هم با حضور اشخاص و مدیران مطرح داشته باشد در زمان اکران «خط باریک قرمز» ما به کمک روابط عمومی موسسه توانستیم یک اکران ویژه با حضور مدیران و معاونان قوه قضاییه در زمان ریاست آقای ابراهیم رییسی در قوه قضاییه، برگزار کنیم که بازتاب رسانه‌ای این اکران بسیار خوب بود و مسیر پخش نسخه سریالی این مستند داستانی هموارتر شد.

کارگردان «زنی که نام ندارد» در پایان خاطرنشان کرد: یک فیلم در اکران آزاد برای برگزاری اکران خصوصی ویژه هنرمندان با کلی مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند اما در «هنروتجربه» برخی از فیلم‌ها بیش از ۵ اکران خصوصی را هم تجزیه کرده اند این اتفاق‌ها ساده نیست چراکه موسسه «هنروتجربه» و مدیرانش با دست خالی یعنی کمترین بودجه و امکانات بسیار به فیلمسازان کمک می‌کند و همه توان خود را برای رسیدن فیلمساز به نقطه مورد نظرش در اکران می‌گذارند.