هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: یکی از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» می گوید نباید اینگونه برداشت شود که فیلم هایی در «هنروتجربه» اکران می شوند که جای دیگری به آن ها اکران نمی دهند و یا فیلم های خوبی نیستند که اکران عمومی سینماها را بگیرند اتفاقا مهمترین فیلم های سال های اخیر سینمای ما در «هنروتجربه» اکران شدند و کیفیت فیلم ها اصلا دلیل اکران نشدن آن ها در گروه های آزاد و اکران عمومی نیست.

به گزارش سایت «هنروتجربه»، در دومین گفتگو با فیلمسازان به مناسبت ۱۳ مهرماه که مصادف با هفتمین سال تاسیس موسسه «هنروتجربه» است، به سراغ کوروش عطایی مستندساز و یکی از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» که اکران خوبی را در سینماهای «هنروتجربه» تجربه کرد، رفتیم که در ادامه می خوانید.

کوروش عطایی مستندساز در گفتگو با سایت «هنروتجربه» در ابتدا بااشاره به اینکه در طول ۷ سالی که از تاسیس موسسه «هنروتجربه» می گذرد، فیلم هایی فرصت نمایش پیدا کردند که ممکن بود در اکران آزاد دیده نشوند، بیان کرد: از نظر من «هنروتجربه» در طول این سال ها با همه محدودیت هایی که به لحاظ تعداد کم سالن ها و نمایش ها داشته است، فرصتی را برای برخی از فیلم ها فراهم کرده که تنها از این طریق امکان دیده شدن آن وجود داشته است هر چند که این دیده شدن راضی کننده و کافی نبوده اما از نظر من غنیمت بوده است.

وی با بیان اینکه در طول ۷ سالی که «هنروتجربه» ایجاد شده، ۲ فیلمش را در این سینما اکران کرده است، گفت: «از ایران یک جدایی» یکی از مستندهایی بود که اوایل تاسیس این موسسه به عنوان یکی از اولین فیلم ها روی پرده رفت همچنین سه سال پیش هم مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی مشترک من و آزاده موسوی در «هنروتجربه» اکران شد که طبیعتا در صورت نبود «هنروتجربه» ممکن بود این ۲ مستند فرصت اکران پیدا نکنند.

یکی از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که نباید اینگونه برداشت شود که فیلم هایی در «هنروتجربه» اکران می شوند که جای دیگری به آن ها اکران نمی دهند و یا فیلم های خوبی نیستند که اکران عمومی سینماها را بگیرند اتفاقا مهمترین فیلم های سال های اخیر سینمای ما در «هنروتجربه» اکران شدند و کیفیت فیلم ها اصلا دلیل اکران نشدن آن ها در گروه های آزاد و اکران عمومی نیست بلکه سازوکار غلطی است که آنجا وجود دارد.

عطایی ادامه داد: در طول این سال ها علاوه بر سازوکار غلطی که در سینمای تجاری ما وجود داشته است، یک انحصاری برای فیلم های تجاری ایجاد شده که صرفا هدفشان فروش بلیت، جذب سرمایه و بازگشت آن به هر قیمتی است علاوه بر این فیلم های تجاری سینماها را در دست گرفته اند در حقیقت تعداد سینماهایی که این گروه در اختیار دارند به هیچ عنوان قابل مقایسه با کل سینماهای موسسه «هنروتجربه» نیست.

وی با اشاره به اینکه در این محدودیت و شرایط بدی که سیستم اکران دارد موسسه «هنروتجربه» روزنه ای برای دیده شدن فیلم ها بوده و هست، عنوان کرد: از نظر من حضور این موسسه اتفاقی خوب و به نوعی غنیمت بوده و هست و کمک زیادی به دیده شدن فیلم ها نه فقط در تهران بلکه در شهرستان ها با برگزاری نشست های مختلف و تولید محتوا کرده است البته معتقدم این موسسه می تواند بیشتر فعال باشد و فیلم های بهتری را جذب و اکران کند.

به گفته این مستندساز، فیلمسازان همیشه این پیشنهاد را مطرح کرده و خواستار این بوده اند که حتی اگر فیلم های کمتری با حفظ استاندارد برای نمایش انتخاب می شوند تعداد سینماهای در اختیار این موسسه و امکان نمایش فیلم ها بیشتر شود تا فیلم های «هنروتجربه» تبدیل به فیلم های حوصله سر بر و ناتوان در جذب مخاطب نشوند اگرچه قطعا تاکنون کیفیت و ارزش هنری فیلم ها برای اکران لحاظ شده است اما تصور این است که مسئولان بیشتر باید به این مساله توجه کنند.

عطایی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه «هنروتجربه» در ۲ سال اخیر با وجود همه گیری کرونا و تعطیلی مکرر سینماها خود را زنده نگه داشته است، اظهار کرد: در این ۲ سال نه تنها «هنروتجربه» بلکه سینما در بیشتر روزهای سال تعطیل بوده است پس دوباره باید انرژی و زمانی زیادی صرف شود که افراد سینما رفتن را در دستور کار خود قرار بدهند و بدان عادت کنند تا سینما رونق بگیرد همچنین تعداد مخاطبان سینما هم در کل ریزش داشته است که امیدوارم با کمتر شدن کرونا و واکسینه شدن مردم دوباره رونق به سینماها بازگردد.

وی تاکید کرد: در این ۲ سال «هنروتجربه» فعالیت هایی داشته، فیلم هایی را اکران کرده است و در حقیقت خودش را زنده نگه داشته است اما به هر حال نمی شود تاثیرگذاری نمایش آنلاین را هم نادیده گرفت و راهی است که «هنروتجربه» هم مانند سینمای تجاری به سمت آن رفته و ناگزیر است که اکران آنلاین هم داشته باشد.

کارگردان «از ایران یک جدایی» در پایان درباره تغییر ذائقه مخاطب با ایجاد موسسه «هنروتجربه» بیان کرد: تغییر ذائقه مخاطب سینما نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده است و باید از مخاطبان آمار گرفته شود اما می توانم بگویم هنگام اکران ۲ اثرم در «هنروتجربه» با این مساله مواجه شدم که تماشاگران می گفتند تاکنون در سینما مستند ندیده بودند و تصور نمی کردند مستند در سینما پخش شود. تغییر ذائقه اینجا اتفاق می افتد که مخاطب با یک محتوایی روبه رو شود که اصلا در اختیارش نبوده است که بداند دوست دارد یا نه اما زمانی که نام اثر را شنیده است، پیگیر شده و پس از تماشای مستند بدان علاقه مند شده است این فرصتی است که از طریق اکران فیلم در «هنروتجربه» ایجاد شده و در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته است.