
هنروتجربه-سعیدحضرتی: «ملاقلاتهای شگفتانگیز» به کارگردانی مهدی ارجمند هم اکنون در صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در پلتفرم هاشور در حال اکران است. در این فیلم از تصاویر چهرههای شاخص علمی و فلسفی به عنوان شخصیتهای اثر استفاده شده است. ارجمند در این گفتوگو از بازخوردهای اکران آنلاین فیلم، محتوای فیلم، نگارش فیلمنامه جدید و تاثیر «هنروتجربه» در سینمای امروز صحبت کرده است.
مهدی ارجمند درباره اکران آنلاین و بازخوردهای مخاطبین «ملاقاتهای شگفتانگیز» به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: پس از اکران «ملاقاتهای شگفتانگیز» در سینماها، این فیلم در صفحه «هنروتجربه» در سایت هاشور اکران شده و خوشحالم ارتباط کسانی که به دنبال دیدن اینگونه فیلمها هستند قطع نشده است. در حقیقت اکران آنلاین یکی از راههای مناسب برای دسترسی به فیلمها است و امیدوارم این مسیر برای فیلمسازان ادامه پیدا کند. در این مدت خیلی از دوستان، آشنایان و هنرجویانم «ملاقاتهای شگفتانگیز» را به صورت آنلاین دیدند و فیلم را دوست داشتند و مجموع نقدها و نقطهنظرات مخاطبان پس از دیدن فیلم مثبت بوده است.
وی با اشاره به اینکه سینما باید در جهت فرهنگ سازی عمل کند نه آنکه صرفا سرگرمکننده باشد، این فیلم را مفهومی و معناگرا و دعوتی به تفکر و اندیشیدن عنوان کرد و افزود: «ملاقاتهای شگفتانگیز» فیلمی مینیمالیستی است و مینیاتوری از اندیشههای معاصر در زمینههای ادبیات، فرهنگ، علم و تاریخ را پیش روی مخاطبین میگذارد. این فیلم موضوعی جهان شمول دارد و شخصیتهای آن هم جهانی هستند. مخاطبین «ملاقاتهای شگفتانگیز» هم کسانی هستند که اهل مطالعهاند و اطلاعات عمومی آنها بالاتر از مخاطبان عادی است. اگرچه در فیلم «ملاقاتهای شگفتانگیز» سکانسهای طنزی هم وجود دارد که میتواند برای مخاطبان عام سینما جالب باشد اما به طور کلی این فیلم برای تماشاگرانی که فیلمهای مفهومی و معناگرا را به فیلمهای حادثهای ترجیح میدهند، مناسبتر است.
این نویسنده و کارگردان درباره شخصیتهای علمی و نویسندگان فیلم اظهار کرد: حضور نویسندگان در فیلم بیشتر در این جهت است که مخاطبان و فیلمنامهنویسان بیشتر به ادبیات توجه نشان دهند. با توجه به ادبیات میتوان فیلمنامههایی نوشت که وجه اندیشگون آن بیشتر باشد و مخاطب را هرچه بیشتر به تفکر ترغیب کرد. نکته مهم دیگر در فیلم، توجه به علم روز است.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که بهروز نیستیم و مخاطب عام سینما و حتی کارگردانان و فیلمنامهنویسان ما به محصولات علمی روز توجهی ندارند. فیلمهای ساخته شده بیشتر فیلمهایی خانوادگی است و تلاشی در جهت فیلمهایی با مضامین علمی صورت نمیگیرد. به طور مثال یکی از دلایل توفیق سینمای آمریکا این است که به آینده نظر دارد و مسائل علمی روز در فیلم و سریالها را مطرح و درباره آن سرمایهگذاری میکند. حتی گاهی این فیلم و سریالهای آمریکایی چند قدم جلوتر از علم روز است. متاسفانه در سینمای ما مسائل علم روز و ارتباط تخیل با علم که آینده را میسازد، مطرح نمیشود.
ارجمند در بخش دیگری از صحبتهای خود هفتمین سال تاسیس موسسه «هنروتجربه» را اتفاقی مهم در سینمای ایران خواند و عنوان کرد: روند هفت سال گذشته «هنروتجربه» و اکران فیلمهای خارج از جریان اصلی را تایید و تحسین میکنم و امیدوارم نه تنها این روند ادامه داشته باشد که «هنروتجربه» توسعه پیدا کند و سینماهای بیشتری در اختیار این موسسه قرار بگیرد.
او ادامه داد: اکران آنلاین فیلمها توسط «هنروتجربه» یکی از اتفاقات مثبتی بود که عملی شد. نکته حایز اهمیت در این میان اما تبلیغات گستردهتر است که باعث میشود علاقهمندان بیشتری جذب دیدن فیلمها شوند. فیلمهای اکران در سینمای بدنه از تبلیغات تلویزیونی و محیطی خوبی برخوردارند و این امکانات باید در اختیار «هنروتجربه» هم قرار بگیرد. شکی نیست با تبلیغات بیشتر و با توجه به پتانسیل بالای فیلمهای اکران شده در موسسه «هنروتجربه»، مخاطبین بیشتری به جمع خانواده «هنروتجربه» اضافه خواهند شد و برآیند این اتفاق به نفع سینمای ایران است.
فیلمهای اکران در سینمای بدنه از تبلیغات تلویزیونی و محیطی خوبی برخوردارند و این امکانات باید در اختیار «هنروتجربه» هم قرار بگیرد. شکی نیست با تبلیغات بیشتر و با توجه به پتانسیل بالای فیلمهای اکران شده در موسسه «هنروتجربه»، مخاطبین بیشتری به جمع خانواده «هنروتجربه» اضافه خواهند شد و برآیند این اتفاق به نفع سینمای ایران است.
این مدرس سینما با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی برای ساخت فیلم، پیدا کردن اسپانسر برای فیلمها است که موسسه «هنروتجربه» در این زمینه میتواند به کمک فیلمهای خاص و غنی بیاید، افزود: آنچه همواره در حیطه سینمای مستقل یکی از دغدغههای اصلی سازندگان فیلم را تشکیل داده، یافتن اسپانسر و حامی مالی برای تولید اثرشان است. در حال حاضر هزینه ساخت فیلمها گران و سنگین است و اگر «هنروتجربه» برای فیلمسازانی که پیشرو هستند و حرف جدیدی دارند در زمینه جذب اسپانسر کمک کند، تولید اینگونه آثار هموارتر خواهد شد.
مهدی ارجمند در پایان درباره پروژه جدید خود گفت: فیلمنامهای با نام «یک روز به یاد ماندنی» نوشتهام و درصدد ساخت آن هستم. این فیلمنامه درباره دو استاد چهرهشناسی، یک مرد و یک زن است و تمامی داستان در یک لوکیشن میگذرد و مدت زمان آن ۹۰ دقیقه خواهد بود. این فیلم هم همانند «ملاقاتهای شگفتانگیز» به لحاظ محتوایی بینارشتهای است و پُر از اطلاعاتی از رشتههای ادبیات، علم معاصر، تاریخ و … است اما برخلاف «ملاقاتهای شگفتانگیز» که کاراکترهای زیادی داشت، در این فیلم تنها دو کاراکتر خواهیم داشت که چهرههای مختلفی را در فیلم تحلیل میکنند.